Annons

Funderar på ny Mac - frågor kring skärm och lagring

Produkter
(logga in för att koppla)

Pippo

Aktiv medlem
Funderar på att byta ut min gamla Imac (2009) mot en Mac Mini i7 eftersom Imacen börjar bli slö.
I samband med detta uppstår lite frågor jag hoppas att kunna bolla med er kunniga människor här
på forumet.

1. Vilken skärm är lämplig till minin? Har en 27" idag och mindre än så vill jag nog inte ha.
Dessa är väl de jag spontant tittat på:

* DELL U2713HM
* DELL U2713H
* EIZO FLEXSCAN EV2736W

Vilken ska jag köra på och varför? Budgeten ligger väl på sisådär max 6000.


2. På Imacen kör jag idag på den inbyggda 1 TB hårddisken och har backup på en extern 2 TB disk.
Med minin lutar jag åt att ersätta hårddisken med en SSD, men då uppstår ju frågan var all lagring
ska ske av bilder etc? Tanken är att ha alla program etc på SSD:n och lagringen på en eller två
externa diskar, eller vad är "bäst"? Sedan tidigare har jag ingen tillit till externa hårddiskar
eftersom jag haft några som självdött, så frågan är om det inte vore bäst att ha två men hur löser
man det rent praktiskt?

Som sagt, alla idéer och tankar är välkomna. ;)
 

eon

Aktiv medlem
2.
Köp en Mac Mini Server eftersom den har två inbyggda diskar. Välj en 1TB snurrdisk och en 256GB SSD så uppfyller det dina önskningar.
 

Haifisch

Aktiv medlem
Det verkar som att en ny mac mini är på gång. I alla fall går det mycket rykten kring det...frågan är om du skall avvakta lite isf? Annars håller jag med föregående talare. :)
 

Yonazarith

Aktiv medlem
Ett tips kan vara att titta på http://applekopguiden.se/ och liknande, och enligt den statistiken så borde det komma uppgraderingar "snart" på minin. Men, med det sagt, om du anser att nuvarande modellen (som har en bit över ett år på nacken) har ok prestanda/komponenter så slå till oavsett. :)

Mellanmodellen av minin går dessutom att få med "fusion drive", vilket är både SSD och mekanisk disk samtidigt, som snabbar upp läs- och skrivhastigheter ordentligt men fortfarande ger lagringsutrymme som vanligt. Kan vara värt att kolla på med...
 

j3n5

Aktiv medlem
Vilken iMac har du? Early 2009 eller late 2009? Det är inte säkert att prestandahoppet blir enormt mellan en gammal iMac och en ny mini..
 

atotowi

Aktiv medlem
Ett tips kan vara att titta på http://applekopguiden.se/ och liknande, och enligt den statistiken så borde det komma uppgraderingar "snart" på minin. Men, med det sagt, om du anser att nuvarande modellen (som har en bit över ett år på nacken) har ok prestanda/komponenter så slå till oavsett. :)

Mellanmodellen av minin går dessutom att få med "fusion drive", vilket är både SSD och mekanisk disk samtidigt, som snabbar upp läs- och skrivhastigheter ordentligt men fortfarande ger lagringsutrymme som vanligt. Kan vara värt att kolla på med...
Senaste tipset är att nya Macar blir sena pga förseningar med nästa generations processorer från Intel...

Skärm tips: http://www.dustin.se/product/5010761334/lg-27ea83-d-27-wide-tft-led-black-demo/
IPS-panel och bra täckning av AdobeRGB
 

Pippo

Aktiv medlem
Jo, har sett rykten om en ny Mini under februari och tanken var att vänta, har tittat på fusion drive också vilket vore smidigt, men faktum är att jag hittat en beg i nyskick med SSD till bra pris - därav denna konfiguration jag funderar på.

Nuvarande Imac köpte jag hösten -09 och är en core 2 duo med 8 Gb minne. En mini i7:a med SSD och 16 Gb minne måste väl ge ett prestandalyft från denna oavsett?
 

Pippo

Aktiv medlem
Ingen som har någon idé om hur jag löser lagringsproblematiken, givet att den disk som är monterad är en SSD? Har kollat runt lite och hittat NAS - vad är det? Har jag fattat saken rätt att det är en HDD som går att nå från nätet och skulle kunna användas i backupsyfte?
 

bjorso

Aktiv medlem
Ingen som har någon idé om hur jag löser lagringsproblematiken, givet att den disk som är monterad är en SSD? Har kollat runt lite och hittat NAS - vad är det? Har jag fattat saken rätt att det är en HDD som går att nå från nätet och skulle kunna användas i backupsyfte?
NAS är en enhet som ansluts till det egna nätverket. Den stora fördelen är att det går att sprida riskerna med förlust av data. NAS som har plats för 2 HD eller fler kan köra något som kallas RAID. Ett NAS för två diskar konfigureras lämpligen som RAID 1 vilket innebär att de båda diskarna blir varandras tvillingar. Det data som ligger på båda är exakt likadant, skulle en disk haverera är det bara att ersätta den med en ny och systemet reparerar sig själv t.o.m. under drift. Ett större NAS för fyra diskar kan använda t.ex. RAID 5, då sprids data över alla diskar och skulle en gå sönder finns information på de andra i form av checksummor, bara att ersätta disken och reparationen utförs under drift.

En Netgear för två diskar är en billig och bra enhet. En QNAP för fyra blir lite dyrare. Båda typerna administreras i en webbläsare och i Mac'ens fall får den ett volymnamn, om Windows används blir det en enhetsbokstav. Sedan uppträder den som en resurs i nätverket vilken som helst. NAS är jättebra och rekommenderas verkligen!
 

reboot81

Aktiv medlem
Du har en sund inställning till hårddiskar, de går sönder, oavsett var de sitter monterade.

Skilj på enhet för lagring och för backup, lägg inte alla äggen i samma korg!
Kanske en USB3 ansluten hårddisk för lagring, och en likadan för backup?
Har du stort behov av att komma åt dina filer från nätet?
 

atotowi

Aktiv medlem
Eftersom man funderar på Mac mini server så kan man ju som sagt ha lagringen på en intern snurrdisk och back-up med time-machine (TM) till en USB disk.

Alternativt bara SSD i Macen och två USB diskar en som man jobbar mot och en ev lite störrre förTM.

Villl man börja med NAS så bör man ta en som funkar med TM och som stöder RAID 5.

Jag kör min server med dubbla SSD och bilderna på 2TB USB och sen backup (ej TM) mot en gammal NAS med 4x2TB i RAID 5.
LR catalog, Cache etc på en SSD och program OS osv på den andra.
 

professorb

Aktiv medlem
Ett tips kan ju vara att köra gamla iMac som skärm till den nya mac minin och du inte skall göra dig av med den gamla iMacen så klart.

Angående lagring; använd en extra hårddisk kopplad med usb3. För backup köp en till eller en NAS.
 

Pippo

Aktiv medlem
Ett tips kan ju vara att köra gamla iMac som skärm till den nya mac minin och du inte skall göra dig av med den gamla iMacen så klart.

Angående lagring; använd en extra hårddisk kopplad med usb3. För backup köp en till eller en NAS.
Imacen stannar kvar i hemmet men tas över av grabben. Den kommer således inte nyttjas av mig längre.
 

Pippo

Aktiv medlem
Du har en sund inställning till hårddiskar, de går sönder, oavsett var de sitter monterade.

Skilj på enhet för lagring och för backup, lägg inte alla äggen i samma korg!
Kanske en USB3 ansluten hårddisk för lagring, och en likadan för backup?
Har du stort behov av att komma åt dina filer från nätet?
Det är väl denna linje jag är inne på mest. SSD:n för installerade program, en extern för lagring och ytterligare en extern för backup. Har inget jättebehov av att komma åt filerna från nätet men det hade ju förstås underlättat när jag flyttar större filer mellan datorerna hemma. Inget jättebehov dock.
 

Pippo

Aktiv medlem
Eftersom man funderar på Mac mini server så kan man ju som sagt ha lagringen på en intern snurrdisk och back-up med time-machine (TM) till en USB disk.

Alternativt bara SSD i Macen och två USB diskar en som man jobbar mot och en ev lite störrre förTM.

Villl man börja med NAS så bör man ta en som funkar med TM och som stöder RAID 5.

Jag kör min server med dubbla SSD och bilderna på 2TB USB och sen backup (ej TM) mot en gammal NAS med 4x2TB i RAID 5.
LR catalog, Cache etc på en SSD och program OS osv på den andra.
Det blir inte servervarianten eftersom det är den vanliga jag kan komma över till hyfsad penning. Funderar på SSD i minin för installerade program, en extern för lagring samt ytterligare en extern för backup.
 
ANNONS