Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Backup vid resor

Produkter
(logga in för att koppla)

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag har under flera år använt en minnesenhet som heter HyperDrive COLORSPACE UDMA2. En fantastisk pryl som klarar att lagra många bilder och därmed långa semestrar. Du kan söka och läsa mer på deras hemsida./ Christer
Absolut smidig, men svindyr. Ska man ha 1 TB så går det loss på 4500kr. En extern 1Tb hårdisk kan du få för under 700kr, då har du pengar kvar att köpa en laptop eller platta till också :) Jag ratade dessa lösningar just pga av det löjligt höga priset. Jag kr en minilaptop och mini USB extern hd 1tb, då har jag ju även möjlighet att titta på och rediegra bilder när jag är iväg.
 

Pippo

Aktiv medlem
Frågan är således om inte det bästa är att hålla sig till det jag har idag, dvs den bärbara Vaion och extern hårddisk även om det blir bökigare? I datorn har jag ju alla program jag behöver och skärmen är kalas, så redigering går ju att göra på denna även om jag föredrar att göra det hemma framför den stationära burken.

Tanken med platta var annars att med kortläsare tanka in bilder direkt till minneskort i plattan för att kunna granska och ha backup på plattans minneskort. Men om denna manöver inte fungerar faller hela konceptet eftersom de androidplattor jag sett i regel har 16-32 GB minne vilket blir lite väl fattigt eftersom man vill ha lite annat installerat också.

Varför jag snöat in på winplattor var för att jag tror att det går att importera direkt till minneskort på dessa, men jag vet ju inte säkert och känner ingen som har en winplatta heller...
 

Hannuse

Aktiv medlem
Jag har under flera år använt en minnesenhet som heter HyperDrive COLORSPACE UDMA2. En fantastisk pryl som klarar att lagra många bilder och därmed långa semestrar. Du kan söka och läsa mer på deras hemsida./ Christer
Jag kör också med denna, och är mycket nöjd.
Håller med om att den är dyr, men då behöver jag bara EN pryl med mig, så därför valde jag den.
Tillräckligt många minneskort för hela resan, så att jag slipper tömma dom, ocvh dom har jag alltid med mig i väskan.
Hyperdriven lämnar jag på annan plats (hotellet, husvagnen, stugan...).
 

Anders_99

Aktiv medlem
Jättebra, vore tacksam om du delger dina praktiska erfarenheter när du testat. ;)
Har gjort en snabb test idag, kopierat en bild från minneskortet från kameran ( använde en Sandisk kortläsare för SD-kort ) via en Samsung kabel ( ET-R205UBEGSTD ) till minneskortet i min Samsung TAB 4. Det fungerade utmärkt, använde ingen app utan bara den inbyggda filhanteraren.

Så nu är mina backup problem lösta genom ett 32Gb Micro SD i plattan. Känner mig väldigt nöjd :).

/ Anders
 

Pippo

Aktiv medlem
Har gjort en snabb test idag, kopierat en bild från minneskortet från kameran ( använde en Sandisk kortläsare för SD-kort ) via en Samsung kabel ( ET-R205UBEGSTD ) till minneskortet i min Samsung TAB 4. Det fungerade utmärkt, använde ingen app utan bara den inbyggda filhanteraren.

Så nu är mina backup problem lösta genom ett 32Gb Micro SD i plattan. Känner mig väldigt nöjd :).

/ Anders
Vad har du för OS i plattan? Problemet ska tydligen dykt upp med Kit Kat.
 

Pippo

Aktiv medlem
Bra, då fixar den alltså det jag vill och med andra ord kör jag på någon av Samsungs plattor. Tack. :)
 
ANNONS