Annons
Gammal 2014-12-12, 23:48
Bussmicke

Tack. Jag hittade felet i den fullständiga manualen som jag tur nog kopierade över till surfplattan tidigt i morse innan jag tåget till Stockholm. Felet var att jag hade kameran i tyst läge och då kan man inte använda blixten. Skumt men så var det.
Kameran är så avancerad och kompetent att jag får mindre behov av att använda mun Olympus OM-D E-M5.
Gammal 2014-12-13, 00:14
PMD

FilipTS skrev: Hej!
Jag funderar lite på vad jag ska köpa för minneskort till en FZ1000, och har tagit reda på att man måste ha ett minneskort med UHS-3 för att det ska klara av att filma i 4K. Så långt har jag förstått.
Det jag inte fattar är hur stor roll "Mb/s" spelar. Vad är det som skulle vara största skillnaden om man använde 60 mb/s istället för 280 mb/s. Jag tänker att nånting borde gå långsammare...men vad? Jag har sett Reviews på Youtube där dem använt 60 mb/s. Nån som har nått bra svar eller något bra tips? :)
Mb/s betyder megabit per sekund och är ett mått på hur snabb dataöverföringen är. Men jag tror att man ofta menar megaBYTE per sekund när man skriver då där, fast man borde skriva MB/s i så fall. (En byte = 8 bits, normalt).

Ju högre upplösning på videon (och ju högre bildfrekvens) desto högre dataöverföringshastighet behövs för att hinna skriva ner all data på minneskortet. Exakt vad som krävs för att ett minneskort ska klara de olika möjliga inställningarna står antagligen i manualen.
Gammal 2015-01-09, 02:30
Bussmicke

Jag köpte ett 64 GB kort till LX100, varianten/steget under det kort som är till för 4k-video. Tyckte inte det var någon idé att satsa på 4k när jag inte har en skörd eller tv som stöder det. Sedan äter 4k plats på minneskortet, inte mycket som ryms.

Vilken av alla varianter av inställningar i kameran skall jag välja för HD-video ?
Har sett filmer där det spelas upp i slow motion, hur gör man det i kameran ?
Gammal 2015-01-27, 10:41
Bussmicke

Tummen ner
Efter en tid testande kan jag kostatera att LX100:s AF inte är så himla bra i svagt ljus som ute på stan på natten eller på en tunnelbanestation som Gullmarsplan i nattljus. Tycker att RX100 gav bättre skärpa i dåligt ljus.
LX100 missar på skärpan i svagt ljus mer än RX100, Märkte det när jag fotograferade fordon i rörelse när ljuset var nå´t mellan gryning och soluppgång. RX100 hade inte problem här.
Funderar på att gå tillbaka med LX100 och köpa en RX100 III i stället.
Tycker att min RX100 ger bättre bilder än vad LX100 gör. Någon med liknade erfarenheter?
Gammal 2015-01-27, 13:14
mazeson

Menar du RAW-filer, så håller jag inte med dig. Pratar du JPG-filer så kan jag hålla med dig, men det är ju vad kameran gör med JPG-renderingen där jag upplever att RX100:an lägger på mer skärpa mm.
Så det är kanske hur du fotograferar som bestämmer vilken kamera som du upplever som "bäst".

Bussmicke skrev: Efter en tid testande kan jag kostatera att LX100:s AF inte är så himla bra i svagt ljus som ute på stan på natten eller på en tunnelbanestation som Gullmarsplan i nattljus. Tycker att RX100 gav bättre skärpa i dåligt ljus.
LX100 missar på skärpan i svagt ljus mer än RX100, Märkte det när jag fotograferade fordon i rörelse när ljuset var nå´t mellan gryning och soluppgång. RX100 hade inte problem här.
Funderar på att gå tillbaka med LX100 och köpa en RX100 III i stället.
Tycker att min RX100 ger bättre bilder än vad LX100 gör. Någon med liknade erfarenheter?
Gammal 2015-01-27, 16:40
Bussmicke

Ja, RAW-filer
Gammal 2015-02-23, 22:04
Lobbamobba

Fick hem min idag.
Lite sen till festen, men va fan :)

https://www.youtube.com/watch?v=OjqH2uJE00s
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:09.

B+W Filter