Annons
Gammal 2015-09-10, 10:18
Falumas

Flash Gordon skrev: Min raw-konverterade jobbar inte i skärmens färgrymd. Skärmens färgrymd är det jag ser.
För att ta hand ta hand om och redigerar med tillgång till hela den färgrymd kameran fångade så måste jag ha raw-konverteraren att jobba i ProPhoto RGB. Det gör att du har nyanser som inte du kan se på din skärm men som LR har tillgång till och jobbar med.

Gör sedan en softproof i t.ex. LR så ser du att det finns en hel del nyanser som slår fullt också i aRGB och naturligtvis ändå värre i sRGB.
Låter konstigt men jag är ingen LR-expert. Jobbar du med sensordata och skärmens färgrymd uppnår du samma sak utan att ens begränsas av ProPhoto RGB om nu motivet skulle hamna utanför även ProPhoto.
I mina redigeringsprogram sätter jag inte färgrymd innan jag skriver ut eller sparar ner i JPG/TIF.

/Karl
Gammal 2015-09-10, 10:33
Flash Gordon

Jag tror en illustration kan hjälpa till att förstå de olika färgrymdernas förhållande till varandra.
Detta är givetvis en förenkling. Det går inte återge i bilden hur de färgnyanser som ligger utanför en viss färgrymd egentligen ser ut. Fast det är ofta nyanser vi kan se med blotta öga och se skillnad mellan. Kameran kan också återge många av dem och skillnaden mellan dem.

NI ser också varför både aRGB och sRGB hade stora problem med blomman i förra inlägget. Både aRGB och sRGB är svaga nere i området rött/magenta.

http://www.fotosidan.se/gallery/view...13/3383697.htm
Gammal 2015-09-10, 10:44
rune.johansson

Kent Helgesson skrev: Har en D7100 och undrar lite ang RGB-val.
Vad är skillnaden och vilket är mest gångbart?

Med vänlig hälsning Kent
"sRGB is the Worlds default color space. Use it and Everything looks great everywhere,all the time". (KenRockwell).

Personligen så använder jag sRGB rakt igenom. Fotar i RAW-format och kameran inställd på sRGB. Minst krångel.
Bilderna visas lika på min bildskärm, när jag exporterar dem till fotosidan, skickar in dom till någon tävling eller tidning etc. Och när någon annan tittar på dem i sin dator etc.
Gå gärna in på webben och läs vad KenRockwell skriver om det hela.
Mvh. R.J.
Gammal 2015-09-10, 10:47
Erik Schalin

Att Ken Rockwell tycker ngt är inte samma sak som att det är bra eller rätt.
Tillräckligt bra för honom men det duger inte om man vill ge kunder maximal kvalité.
Gammal 2015-09-10, 10:47
Flash Gordon

Falumas skrev: Låter konstigt men jag är ingen LR-expert. Jobbar du med sensordata och skärmens färgrymd uppnår du samma sak utan att ens begränsas av ProPhoto RGB om nu motivet skulle hamna utanför även ProPhoto.
I mina redigeringsprogram sätter jag inte färgrymd innan jag skriver ut eller sparar ner i JPG/TIF.

/Karl
LR jobbar som default med ProPhoto RGB. Det är först om du skall skicka över till något annat redigeringsprogram du kan välja.

Skärmens profil och färgrymd styr hur du ser vad LR visar, inte vad den använder i redigeringen.
Gammal 2015-09-10, 10:52
Flash Gordon

rune.johansson skrev: "sRGB is the Worlds default color space. Use it and Everything looks great everywhere,all the time". (KenRockwell).

Personligen så använder jag sRGB rakt igenom. Fotar i RAW-format och kameran inställd på sRGB. Minst krångel.
Bilderna visas lika på min bildskärm, när jag exporterar dem till fotosidan, skickar in dom till någon tävling eller tidning etc. Och när någon annan tittar på dem i sin dator etc.
Gå gärna in på webben och läs vad KenRockwell skriver om det hela.
Mvh. R.J.
Hmmmm, Du får nog lära dig hur din kamera hanterar olika inställningar. Om du fotar i raw kan du ställa in kameran på sRGB eller aRGB om du vill. Fast de inställningarna påverkar bara jpg-bilden om du nu använder det.

Så dina bilder kommer när du fotar raw ha med sig hela den färgrymd din kamera kan prestera.

Kanske ställer du in bildstil också i kameran och tror det påverkar bilden. Det gör det inte om du fotar raw.
Gammal 2015-09-10, 12:52
joakim d

Erik Schalin skrev: Nja
sRGB & aRGB innehåller lika många färger men aRGB har större steg mellan färgerna. OM jag har förstått Stefan Ohlson rätt.
Det var därför jag skrev färgtoner, kanske nyanser hade varit ett bättre ord.

Dessutom så kan man minska färgmättnaden för en färg som får problem vid konverteringen till en mindre färgrymd. Men startar du i den mindre färgrymden så kan du inte fixa ngt sådan i post.
Till en större färgrymd var det jag skrev om.
Gammal 2015-09-10, 13:00
rune.johansson

Flash Gordon skrev: Hmmmm, Du får nog lära dig hur din kamera hanterar olika inställningar. Om du fotar i raw kan du ställa in kameran på sRGB eller aRGB om du vill. Fast de inställningarna påverkar bara jpg-bilden om du nu använder det.

Så dina bilder kommer när du fotar raw ha med sig hela den färgrymd din kamera kan prestera.

Kanske ställer du in bildstil också i kameran och tror det påverkar bilden. Det gör det inte om du fotar raw.
Ja du har rätt. Det spelar inte så stor roll om kameran är inställd på sRGB eller AdobeRGB. Men när jag öppnar min bild i min RAW konverterare så kan jag välja om bilden skall öppnas med inbyggd profil eller ej. Och sedan fortsätta att bearbeta bilden i denna färgrymd ( i mitt fall sRGB) och sedan spara den som JPEG eller TIFF med profilen sRGB).
Tycker att det är mycket enklare eftersom bilden kommer att se likadan ut när jag tittar på den i min skärm, när jag laddar upp den på fotosidan eller när jag exempelvis gör en utskrift.
(En bild som redigerats i AdobeRGB ser ej likadan ut när den omvandlas och sparas i sRGB).
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:11.