Annons

Varning för Windows 10 Photos app

Produkter
(logga in för att koppla)

ldn99

Aktiv medlem
Windows 10 Photos app hanterar inte färgprofiler överhuvudtaget, inte ens den inbäddade. Den tidigare Windows Photo viewer från Windows 7 hanterar både inbäddade profiler och skärmprofilen.

Bekräftar än en gång Microsofts fullständiga ointresse att visa rätt färger!
 

Mwd

Aktiv medlem
Är Appen samma som "Windows fotovisare"??
Är lite ny på W10 så jag är inte 100...
Om ja..vad gör man i stället då?
Några bra ideér på bra visare som även hanterar Raw?
Man får ju i alla fall ge kred för att dessa går att se som tumnaglar i fotovisaren numera....

// M
 

afe

Aktiv medlem
Windows gamla fotovisare finns kvar, så om man nu vill använda Microsofts program för att visa bilder så går det bra. Annars finns det betydligt bättre program, och att "varna" för Windows 10 känns i mitt tycke lite överdrivet :)
 

Mats J Persson

Aktiv medlem
Är Appen samma som "Windows fotovisare"??
Är lite ny på W10 så jag är inte 100...
Om ja..vad gör man i stället då?
Några bra ideér på bra visare som även hanterar Raw?
Man får ju i alla fall ge kred för att dessa går att se som tumnaglar i fotovisaren numera....

// M
Prova FastStone Image Viewer, den klarar raw filer och är gratis.
Mvh Mats
 

ldn99

Aktiv medlem
Windows gamla fotovisare finns kvar, så om man nu vill använda Microsofts program för att visa bilder så går det bra. Annars finns det betydligt bättre program, och att "varna" för Windows 10 känns i mitt tycke lite överdrivet :)
Var inte alls menat som någon varning för Windows 10, som jag tvärtom rekommenderar. Varningen var för appen Photos, vad den nu heter på svenska. Den gamla Windows Photo Viewer från Windows 7 är utmärkt och klarar även av att hantera skärmprofiler, vilket tyvärr inte Faststone gör (i varje fall inte 4.9), så har du en wide gamut skärm, måste du ställa om den till sRGB.
 

afe

Aktiv medlem
Var inte alls menat som någon varning för Windows 10, som jag tvärtom rekommenderar. Varningen var för appen Photos, vad den nu heter på svenska. Den gamla Windows Photo Viewer från Windows 7 är utmärkt och klarar även av att hantera skärmprofiler, vilket tyvärr inte Faststone gör (i varje fall inte 4.9), så har du en wide gamut skärm, måste du ställa om den till sRGB.
Ah, ok. Då är det ju bara att använda Windows Photo Viewer eftersom den finns kvar i Windows 10 :)
 
ANNONS