Annons

Olympus Pen F (digital)

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Senaste ryktet på 43rumours.com säger att Pen F inte blir vädertätad. Synd tycker jag.
I o f s synd, men dessa tätningar skulle kanske tvingat fram lite andra designlösningar och jag skulle väl anta att den främst är avsedd för lite mindre objektiv, ffa fasta, där flera inte är tätade ändå så det kanske är förståligt.
 

PMD

Aktiv medlem
På tiden att de kom med en kamera med riktig sökare utan att de för den skull ska se ut som gammaldags SLR. Mycket lättare att hålla kontakt med motivet om man inte behöver ha kameran mitt för hela ansiktet.
Jag håller med. Påhängssökarna på de hittillsvarande Pen-kamerorna är inte en alls lika bra lösning.

Å andra sidan har ju inte m4/3-användare saknat den här typen av kameror de senaste åren. Panasonic GX7, GM5 och GX8 har alla ungefär samma stuk.
 

Joakim88

Aktiv medlem
20Mp kamera som fotar 50Mp?

Blev väldigt nyfiken på Olympus när jag läste artikeln om den nya Olympus PEN-F: Retrokamera med ny sensor.

Läste att kameran har en 20 Megapixel sensor men kan fota upp till 50 Megapixlar.
Hur fungerar detta?

Jag har sony kamera idag så kan inget om Olympus kameror men de är väldigt snygga utseende mässigt och det skulle vara intressant om man fick lite svar på hur deras system fungerar :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Blev väldigt nyfiken på Olympus när jag läste artikeln om den nya Olympus PEN-F: Retrokamera med ny sensor.

Läste att kameran har en 20 Megapixel sensor men kan fota upp till 50 Megapixlar.
Hur fungerar detta?

Jag har sony kamera idag så kan inget om Olympus kameror men de är väldigt snygga utseende mässigt och det skulle vara intressant om man fick lite svar på hur deras system fungerar :)
Det är samma som i EM5II och som Hasselblad haft ännu längre- multishot teknik. Sensorn flyttas väldigt lite mellan flera exp så att varje pixel uppmäter R G och B. Kräver stativ även om man försöker snabba upp det på sikt så att framtida modeller kanske kan göra utan stativ.

Tycker priset verkar väldigt märkligt högt då PDAF saknas. Samma pris (eller t o m högre) än EM1 och då saknas flera egenskaper. Den billigare Fuji XE2/s har PDAF och APS-C sensor och är mycket billigare.
 

llge

Aktiv medlem
Vilken typ av sensor är det, den bakbelysta (BIS eller heter det BSI?) och är blurrfiltret helt borttaget eller bara modifierat?
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Många här som diskuterar om den är bättre än EM1, den är absolut inte bättre, men den är otroligt vacker, och det är viktigare tycker jag, LO
 
ANNONS