Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivadapter från 70-1900kr. Skillnad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Jag fick hem min Olympus OMD E-M10 igår med Micro 3/4. Jag har ett Tokina 400mm 1:56, Vivitar 2x förlängare, Auto Chinon 28mm 2,8 med K-bajonett och Itorex fisköga till filtergängan och tänkte prova dem på nya kameran.

På Ebay går priserna från 72-1200kr, i Svenska butiker från 399-1900kr. Självklart skiljer det mellan de billigaste och de dyraste. Jag har inte råd med de dyraste, och kommer inte heller att använda den så ofta att det lönar sig. Men hur stor skillnad är det på en för 70kr, 150kr, 250kr osv. De för 400kr i Sverige, vilken prisklass ligger de i på Ebay?
Vare sig på Ebay eller i Svenska butiker anges märke i alla beskrivningar, ibland syns det på bilden men ofta står det att bilden är ett exempel och man kan få annat märke. Så jag tor priset får avgöra, men vad är lägsta för att få en som passar utan att förstöra kamera eller objektiv?


http://www.ebay.com/sch/Lens-Adapters-Mounts-Tubes-/30059/i.html?Camera%2FCamcorder%20Fitting=Micro%20Four%20Thirds&Lens%20Fitting=Pentax%20K%2FPK&LH_BIN=1&_sop=15&_dcat=30059&LH_ItemCondition=1000&rt=nc
 

MisterMustard

Aktiv medlem
Risken för att förstora något är nog rätt liten. Däremot lär toleranserna skilja en hel del på de billigare. Köper du tre billiga av samma sort kommer de förmodligen att kännas helt olika. Lite som en billig fällkniv, på vissa exemplar faller kniven ut av sig själv och på andra måste man ta fram en tång för att tvinga fram den, trots samma fabrikat.

Har du inte råd med en av bra kvalitet, spara och vänta.
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Över 1000kr tänker jag inte ens spara till, då får det vara.
Och jag tror också att det skiljer mellan olika exemplar på de billigaste. 5-600 kan jag betala. Men frågan är i vilken prisklass de billigaste ligger som är hyffsat säkra? Är det någon skillnad på en för 70kr och en för 300 eller är det samma chansning på dem?
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Nej, det är knappast någon risk att sabba någonting.

Jag har flera adaptrar, och en hade fel anslagsmått (Kiwi, Pen F-µ4/3) som jag fick shimsa upp. De jag har till M42-gänga och Contax-bajonett är okej.

Jag hade ett fel på en av adaptrarna, vilket jag lyckades fixa. Spåret för låsning mot kameran var en aning för grunt, så att stiftet som låser inte gick ut helt. Då blir det svart sökare och skärm. Jag fixade det genom att bearbeta spåret i adaptern, så att låset snäpper in ordentligt. Det fattades ungefär en tiondels millimeter. Den funkade utan problem på Panasonic, men OM-D var lite mer kinkig med att låsningen ska gå ut ordentligt i spåret.
 

pelle499

Avslutat medlemskap
Jag har i alla fall provat flertal olika modeller från eBay (och liknande ställen) för under hundralappen. Dom har fungerat finfint allihop. Jag har alltid fått samma 'märke' som den på bilden men det är ju som sagt ingen garanti. Sen skiljer det sig säkert från exemplar till exemplar. Jag tror dock knappast det är någon större skillnad på de för 70kr och en för 300kr utan då är det nog främst säljarens marginal och porto.
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Tack, då känns det säkrare att köpa en för 70-120kr. Är den skit kan jag chansa ytterligare två gånger till samma chansning som en för 300-400kr.
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Adapter Pentax K till Micro 3/4 kostade 92Kr
Stativfäste Canon 70-200 kostade 41Kr.
Och 4-5 veckors leveranstid.

Vivitar 2X (Fått av pappa för 20-30 år sedan)
RMC Tokina 400mm (Fått av pappa för 20-30 år sedan)
Olympus OMD E-M10

Fästet är några millimeter större, jag ska fixa ett bättre shims. Två lager av Biltemas dubbelhäftande tejp glappar. Adaptern passar bra.
Några snabba testbilder utanför lägenheten, använde touchskärmen som avtryckare och stativfästet glappar lite med nuvarande montering.
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Köp en adapter av en välrenommerad svensk fotohandlare. Då är chansen mycket stor att man får en adapter som fungerar bra. De stora svenska postorderfirmorna för fotogrejer är måna om att göra sina kunder nöjda och glada. Mellan 100 och 400 kr kan man då räkna med att få betala för en adapter.
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Köp en adapter av en välrenommerad svensk fotohandlare. Då är chansen mycket stor att man får en adapter som fungerar bra. De stora svenska postorderfirmorna för fotogrejer är måna om att göra sina kunder nöjda och glada. Mellan 100 och 400 kr kan man då räkna med att få betala för en adapter.
De billigaste jag hittade i Svenska butiker kostade 399, de billigare var restade överallt så leveranstiden hade nog dragit iväg där med.
Jag hade en Nikon ett tag, till den köpte jag K-adapter i Sverge för ca 400kr. Den jag köpte nu från Kina har en betydligt bättre spak och låssprint mot objektivet, i övrigt känns de likvärdiga. Så Kina var av högre kvalitet, både bättre objektivlåsning och billigare (Mer prisvärd).

Ringen med stativfäste är avsedd för ett Canonobjektiv och jag visste före köp att den var ca 4mm större i diameter än objektivet på den plats en fästring var möjlig att montera. Jag lär inte hitta en modellanpassad ring till ett 40-60 år gammalt objektiv så jag tog den som var närmast.

Det är nog bara 400mm och 2x-adaptern som jag tänker behålla.
 

PMD

Aktiv medlem
De billigaste jag hittade i Svenska butiker kostade 399, de billigare var restade överallt så leveranstiden hade nog dragit iväg där med.
Jag hade en Nikon ett tag, till den köpte jag K-adapter i Sverge för ca 400kr. Den jag köpte nu från Kina har en betydligt bättre spak och låssprint mot objektivet, i övrigt känns de likvärdiga. Så Kina var av högre kvalitet, både bättre objektivlåsning och billigare (Mer prisvärd).
Allt man köper direkt från Kina är inte skit. Det finns bra grejer också. Problemet är att veta i förväg hur bra kvaliteten är, men om priset är lågt kostar det inte så mycket att chansa.

Poängen med att köpa från en svensk handlare är att det förmodligen är mycket lättare att reklamera. Den tryggheten får man förstås betala lite för.
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Allt man köper direkt från Kina är inte skit. Det finns bra grejer också. Problemet är att veta i förväg hur bra kvaliteten är, men om priset är lågt kostar det inte så mycket att chansa.

Poängen med att köpa från en svensk handlare är att det förmodligen är mycket lättare att reklamera. Den tryggheten får man förstås betala lite för.
Absolut, dessutom gynnar jag gärna lokalt och ekologiskt när jag har råd.
Här kunde jag köpa en ny om jag fick ett måndagsex, en till och ett fjärde försök innan jag hade en "svensk". Så i praktiken hade jag samma som att fyra gånger reklamera en svenskköpt.
 
ANNONS