Annons

LR6 och utrymme på hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajssan

Medlem
Hej,

Jag använder LR6 på min MAC och undrar över en sak om utrymme.

Programmet är 1,5 GB, men tar upp 59 GB på hårddisken. Varför?
Jag har inte några bilder i programmet, försökt att rensa. Men jag är inte bäst på programmet.

Hur kommer det sig att det tar upp så stort utrymme? Det ökar också bara av att öppna programmet, även när jag inte gör något i det, utan bara öppnar och stänger.

Någon som kan hjälpa mig?

/Karin
 

AFJ

Aktiv medlem
Hej,

Jag använder LR6 på min MAC och undrar över en sak om utrymme.

Programmet är 1,5 GB, men tar upp 59 GB på hårddisken. Varför?
Jag har inte några bilder i programmet, försökt att rensa. Men jag är inte bäst på programmet.

Hur kommer det sig att det tar upp så stort utrymme? Det ökar också bara av att öppna programmet, även när jag inte gör något i det, utan bara öppnar och stänger.

Någon som kan hjälpa mig?

/Karin
Hur har du kommit fram till att programmet tar 59 GB? Jag kör Windows och min programmapp för LR är under 2 GB.

Sedan så har du catalogfilen - den är i mitt fall på 0,5 GB. Därtill kommer en mapp med previews som kan bli tämligen stor. Det är kanske den som du syftar på? Dessa filer kan du radera, antingen direkt i filhanteraren eller innifrån Lightroom. De kommer att skapas på nytt vid behov. Du kan göra inställningar i programmet för hur stora de skall vara och hur länge de skall sparas.

MEN jag blir lite fundersam när du skriver "Jag har inte några bilder i programmet". Det är ju lite udda. Hela poängen med Lightroom är ju att använda det till att organisera sina bilder. Om du har 100, 1000 eller en miljon bilder i Lightroom är inte direkt avgörande för hur mycket plats Lightroom tar. Själva katalogfilen är ändå förhållnadevis liten.

Det som tar plats är i storleksordning:

- Originalfilerna. De kan uppgå till hundratals GB eller flera TB.
- Previews. Beror på dina inställningar. Har du "Smart Previews" påslaget kan det bli vädligt stort. Annars är det bara "stort".
- Programmet, ganska litet
- Katalogfilen, mycket litet

Att kontinuerligt rensa bort filer för att få plats på hårddisken är ingen bra lösning. Du bör fundera på att uppgrader din hårdvara.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Hej,

Jag använder LR6 på min MAC och undrar över en sak om utrymme.

Programmet är 1,5 GB, men tar upp 59 GB på hårddisken. Varför?
Jag har inte några bilder i programmet, försökt att rensa. Men jag är inte bäst på programmet.

Hur kommer det sig att det tar upp så stort utrymme? Det ökar också bara av att öppna programmet, även när jag inte gör något i det, utan bara öppnar och stänger.

Någon som kan hjälpa mig?

/Karin
Det är säkert säkerhetskopieringen, jag hade typ 70GB i den mappen, varje gång LR skapar en ny säkerhetskopiering så ligger de gamla kvar. Jag upptäckte när jag skulle skrota datorn att 25% av min hårddisk låg i gamla backupfiler, 5 år tillbaka i tiden. Så rensa bort alla gamla filer
 

Kajssan

Medlem
Min största fundering är eg varför det tar upp mer utrymme för varje gång jag öppnar och stänger programmet, oavsett om jag importerat några nya bilder eller inte....
 

Kajssan

Medlem
Det är säkert säkerhetskopieringen, jag hade typ 70GB i den mappen, varje gång LR skapar en ny säkerhetskopiering så ligger de gamla kvar. Jag upptäckte när jag skulle skrota datorn att 25% av min hårddisk låg i gamla backupfiler, 5 år tillbaka i tiden. Så rensa bort alla gamla filer
Ja, men var gör jag det?
Kan man stänga av säkerhetskopiering?
 

fredasp

Medlem
Om du har importerat video kan video cachen ta mycket plats. Du kan rensa den under Preferences -> File Handling där du även kan sätta en gräns på hur mycket plats den får ta
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ja, men var gör jag det?
Kan man stänga av säkerhetskopiering?
Mina säkerhetsfiler ligger under mappen backup i lightroom disken, här kan man rensa bort det äldsta och enbart spara de senaste. Man ska egentligen flytta filen till en annan disk så man har den som backup vid en krasch.

Det går att sätta intervallet på säkerhetskopieringen under redigera och kataloginställningar, men det är väl vettigt att ha den igång typ en per vecka
 

AFJ

Aktiv medlem
Min största fundering är eg varför det tar upp mer utrymme för varje gång jag öppnar och stänger programmet, oavsett om jag importerat några nya bilder eller inte....
Påpekande om backup är bra. Har du default-inställningar så hamnar backupen på samma disk som du har Lightroom installationen på. Backupen går att ställa in så att den går varje dag, eller varje gång man avslutar etc. Gå till catalog settings.

Det kan också vara så att när du tittar runt på bilder så skapas previews för dessa (om de inte redan fanns) och dessa tar mer plats.

Har du bara en hårddisk? Hur stor är den? Hur mycket originafiler har du?
 

Anjou

Aktiv medlem
Ja, men var gör jag det?
Kan man stänga av säkerhetskopiering?
Ja den går att stänga av, men det känns inte så smart tycker jag.

Testa istället att radera historiken. Om man tror att man klarar sig utan att stegvis kunna gå tillbaka i framkallningsprocessen för varje enskild bild så väljer man "Framkalla" i menyn och "Rensa historik". Om du har alla dina bilder valda så görs raderingen av historiken för alla de valda bilderna samtidigt. Efter detta kommer backuppfilen att bli mycket mindre.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ja den går att stänga av, men det känns inte så smart tycker jag.

Testa istället att radera historiken. Om man tror att man klarar sig utan att stegvis kunna gå tillbaka i framkallningsprocessen för varje enskild bild så väljer man "Framkalla" i menyn och "Rensa historik". Om du har alla dina bilder valda så görs raderingen av historiken för alla de valda bilderna samtidigt. Efter detta kommer backuppfilen att bli mycket mindre.
Tror inte problemet är en stor backupfil, utan att det ligger hundratals filer, en för varje backup som är gjord. Det verkar inte finnas någon automatik i LR att rensa gamla filer när nya görs
 

Anjou

Aktiv medlem
Tror inte problemet är en stor backupfil, utan att det ligger hundratals filer, en för varje backup som är gjord. Det verkar inte finnas någon automatik i LR att rensa gamla filer när nya görs
Min poäng är att om man tar bort historiken så blir varje backupfil så väldigt mycket mindre (självklart beroende på hur många bilder man har i katalogen). Håller med om att det saknas en bra funktion för att automatiskt slänga riktigt gamla backuper.
 

reboot81

Aktiv medlem
LR Backup är ett plugin som ger dig bättre kontroll över säkerhetskopieringen.
Dessutom tar den en kopia på konfigurationsfilerna, vilket LR's egna säkerhetskopiering inte gör.

Själv har jag inställd på en gång i veckan till systemdisken. Därifrån komprimeras den och flyttas till extern disk.
 

Ventures

Aktiv medlem
Om man har plats på disken och brukar titta på gamla bilder ofta tycker jag man ska låta previews ligga kvar. Det blir väldigt segt annars när man öppnar en äldre mapp att vänta på att nya previews ska skapas. Har man ont om plats men mycket tid så kan man rensa då och då.
Gamla backuper på katalogfilen kan man också radera med jämna mellanrum.
Jag vet inte om det har någon betydelse men jag brukar spara en backupfil från föregående version innan jag gör uppgraderingar. Det kanske blir aktuellt att gå tillbaka till en tidigare version någon gång som jag inbillar mig att inte går att köra med katalogfilen från en senare version.
 
ANNONS