Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Strul med Flickr

Produkter
(logga in för att koppla)

Pippo

Aktiv medlem
Hur jag än gör lyckas jag inte få till det med Flickr. Bilderna ser ut som de ska via datorn och via min IPhone, men ser skit ut via min Ipad Air 2. Med skit menar jag att de är pixliga och överskärpta. Håller jag plattan horisontellt ser de vertikala bilderna bra ut och vice versa.

Någon som har en lösning på problemet?
 

mimasan

Avslutat medlemskap
Hur jag än gör lyckas jag inte få till det med Flickr. Bilderna ser ut som de ska via datorn och via min IPhone, men ser skit ut via min Ipad Air 2. Med skit menar jag att de är pixliga och överskärpta. Håller jag plattan horisontellt ser de vertikala bilderna bra ut och vice versa.

Någon som har en lösning på problemet?
Har du länk till din flickr?
 

mimasan

Avslutat medlemskap
Jag kan inte se att de är pixliga men nån kanske är överskärpt. Hur lägge du upp dem på flickr? Via nåt program som i sin tur skärper upp bilderna?


Henrik
 

Pippo

Aktiv medlem
Jag kan inte se att de är pixliga men nån kanske är överskärpt. Hur lägge du upp dem på flickr? Via nåt program som i sin tur skärper upp bilderna?


Henrik
Nja, de ser väl ok ut via dator men värre via paddan. De laddades upp direkt via Flickr (via dator). Ingen extra skärpning utöver Lightroom.

Tror problemet har att göra med att paddan försöker att "förstora" upp bilderna så mycket som möjligt istället för att bara visa korrekt storlek. Hittar dock inget sätt att ändra detta.
 

mimasan

Avslutat medlemskap
Nja, de ser väl ok ut via dator men värre via paddan. De laddades upp direkt via Flickr (via dator). Ingen extra skärpning utöver Lightroom.

Tror problemet har att göra med att paddan försöker att "förstora" upp bilderna så mycket som möjligt istället för att bara visa korrekt storlek. Hittar dock inget sätt att ändra detta.
Finns det en app som passar iPad eller är det till iPhone?
 

Pippo

Aktiv medlem
Vilken brukar du? För på min iPad så vissa appar finns bara för iPhone och då kan man välja att förstora appen så den blir stor som iPad men med sämre upplösning
Kör appen på både paddan och telefonen. Ska avinstallera den och testa igen på bara paddan.
 

Pippo

Aktiv medlem
Får inte appen från helvetet att funka, så nu ryker skiten. Blir till att gå in via webbläsare istället. ;)
 

klabbarpan

Aktiv medlem
Jag har kollat via appen i min Ipad och jag ser inget onormalt. Ge inte upp, se till att du har den appen som är avsedd för Ipad och inte Iphone.
Jag la till några av dina bilder som favoriter, ser att du just nu i skrivande stund gör samma sak med några av mina bilder.
 

afe

Aktiv medlem
Jag tror att några av bilderna är överskärpta för det lilla format du lagt upp dem i. Flickr anpassar storleken till bildskärmen vilket kan ge såna effekter du beskriver - också på min bildskärm till datorn ser några av dem klart överskärpta ut, så jag tror du drar på lite för mycket innan den slutskärpning LR lägger på vid export. Jämför t.ex. med mina bilder jag exporterat direkt från LR till flickr på http://flickr.com/photos/aferiksson (Jag lägger dock alltid upp bilder i hög upplösning)
 

Pippo

Aktiv medlem
Jag har kollat via appen i min Ipad och jag ser inget onormalt. Ge inte upp, se till att du har den appen som är avsedd för Ipad och inte Iphone.
Jag la till några av dina bilder som favoriter, ser att du just nu i skrivande stund gör samma sak med några av mina bilder.
Japp, men det gjorde jag via iPhonen. ;)
 

Pippo

Aktiv medlem
Jag tror att några av bilderna är överskärpta för det lilla format du lagt upp dem i. Flickr anpassar storleken till bildskärmen vilket kan ge såna effekter du beskriver - också på min bildskärm till datorn ser några av dem klart överskärpta ut, så jag tror du drar på lite för mycket innan den slutskärpning LR lägger på vid export. Jämför t.ex. med mina bilder jag exporterat direkt från LR till flickr på http://flickr.com/photos/aferiksson (Jag lägger dock alltid upp bilder i hög upplösning)
Det skumma Afe är dock att jag inte brukar fläska på allt för brutalt med skärpningen. Bilderna är helt ok i datorn - det är först när de laddas upp på Flickr som det blir värre. Antagligen läggs det till ytterligare skärpa då.

Problemet med Flickr för paddan är nog att den skalar upp bilderna för att maximera bildstorleken. Vad jag fattar det som måste jag alltså lägga upp bilder med högre upplösning för att det ska bli bra.

Tack alla för svar. :)
 

Pippo

Aktiv medlem
Problemet löst.

Problemet beror på att paddan och/eller appen skalar upp bilderna för att maximera skärmytan. Åtgärdades helt enkelt genom att ladda upp större bildfiler. De nya filerna ser ut som skit ett dygn eller så, men sedan blir det mycket bättre.
 
ANNONS