Annons
Gammal 2017-04-10, 15:23
PMD

ajoe skrev: Det finns olika backuplösningar där alla verkar söka lösningar som innebär en bekymmersfri garanti. Jag hade tidigare Apples vid första påseendet idealiska Time Capsule. Men den dog den också...
Alla diskar kraschar förr eller senare, var det visst någon som skrev, så det var väl inte så konstigt att även din Time Capsule dog till sist? :-)

Men något större problem kan jag inte se med det. Om en backupdisk går sönder så köper man helt enkelt en ny. Det handlar ju om backup och inte om arkivering.
Gammal 2017-04-10, 20:28
reboot81

Snapphane skrev: På temat backup så har jag börjat köra Google Photos…
Nu är det inte bara pixelstorleken – Google komprimerar bilder, även de som ligger på exakt 16MP.

Men i övrigt håller jag med dig helt och hållet. GP är en bra, enkel och cool tjänst. När jag inte hittar en bild i LR så söker jag ibland i GP, text på "brandbil" och vips så visar GP alla bilder på röda lastbilar (och brandbilar!).
Gammal 2017-04-10, 20:35
reboot81

frilindgren skrev: Hej!

Det som inte får hända har hänt, min externa hårddisk har kraschat, innehållande ca 30.000 bilder. Jag har lämnat in den hos två olika företag som gjort en "diagnos" och därmed konstaterat att de inte kunnat göra något för att få fram bilderna. …
Vilka är dessa två företag? Utger de sig för att rädda data från krashade hårddiskar?
Jag frågar eftersom det inom dataräddning finns två vägar att gå.
Det ena är att prova sig fram med mjukvara, så som vem som helst kan göra.

Det andra är att göra det proffessionellt. Då utgår man från att disken inte bara är trasig, utan att disken och dess innehåll förstörs när den är igång. Tex ett läshuvud som ligger mot skivan och som repar.
Då kopplar man inte in disken mot en dator och "letar" bildfiler. Man öppnar disken och ser om det är ok att ens koppla in disken i en dator.
När man kopplar in den defekta disken så utgår man från att man har en (1) chans på sig, och läser data från disken från den sekund som den är igång.
Proffsarbete bör motsvaras av debitering i samma klass. Dvs femsiffrigt.

TLDR: Är disken kass, och dess innehåll av värde: försök inga enkla billiga lösningar. Om inte dataräddningsföretaget öppnar upp hårddiskar så är de inte proffs. Ibland har man bara en chans när disken och dess data är under förstörning.
Gammal 2017-04-10, 22:12
ulfgotthardsson

Är din disk Windows-formatterad? Prova i så fall att koppla den till en Macdator och försök låta den läsa och spara filerna. Jag har provat detta två gånger - och lyckats rädda alla filerna båda gångerna.

Den första gången var det min egen Windows-laptop-disk som krashat och som inte gick att läsa med någon av fem Windowsdatorer på jobbet. Min kollega kopplade disken till sin mac - och det gick utmärkt... strax efteråt bytte jag min Windows-laptop till en MacBook.

Den andra gången var det en släkting som hade lämnat in hårddisken till en datafirma här i Jönköping - hon fick tillbaka disken med påskriften "död" och orden "den går inte att rädda". Jag kopplade in disken till min mac - och det gick alldeles utmärkt att läsa den. Alla filer räddades.
Gammal 2017-04-11, 09:10
herja

Jobbar på datafirma i stockholm och vi får in många kraschade diskar, de som har bäst erfarenhet och är störst i branschen är IBAS. Om inte magnetskivorna är skadade kan de garanterat få ut info. Om hårddisken har gått i golvet och läshuvudet har repat ytan på skivorna kan ingen lyckas tyvärr. Det kostar runt 8-9 tusen dock. Titta på deras hemsida ibas.se.
Gammal 2017-04-11, 09:24
Njård

Ang extern hårdisk som kraschat.
Vill bara göra dig uppmärksam på att när min hårdsik gjort detsamma så sa teknikern på dataföretaget att det var svårt att få fram mina data men de skulle försöka. Jag tog dock med den hem, bytte sladd, och då funkade den som vanligt igen. Fast det har du nog försökt kanske, men ifall inte så är det värt ett försök i alla fall.
Gammal 2017-04-11, 09:28
lennart.sindahl

ulfgotthardsson skrev: Är din disk Windows-formatterad? Prova i så fall att koppla den till en Macdator och försök låta den läsa och spara filerna. Jag har provat detta två gånger - och lyckats rädda alla filerna båda gångerna.

Den första gången var det min egen Windows-laptop-disk som krashat och som inte gick att läsa med någon av fem Windowsdatorer på jobbet. Min kollega kopplade disken till sin mac - och det gick utmärkt... strax efteråt bytte jag min Windows-laptop till en MacBook.

Den andra gången var det en släkting som hade lämnat in hårddisken till en datafirma här i Jönköping - hon fick tillbaka disken med påskriften "död" och orden "den går inte att rädda". Jag kopplade in disken till min mac - och det gick alldeles utmärkt att läsa den. Alla filer räddades.
Intressant. Det måste jag testa på en död HD. Hur får du MAC att läsa W?
Gammal 2017-04-11, 13:49
ulfgotthardsson

Jag har inte haft några problem att läsa filerna på en Windows-disk. Bara att koppla ihop och öppna disken i Finder.
Gammal 2017-04-11, 16:20
PMD

lennart.sindahl skrev: Hur får du MAC att läsa W?
Så länge man inte behöver skriva till disken så är det bara att plugga in den, om jag inte minns helt fel.
Gammal 2017-04-11, 17:45
larjo

Mitt microSD-kort till mobilen dog igår när jag tog ur mobilen och skulle backup bilderna på datorn. Datorn kände av kortet men hittade inget filsystem.
Testade några recoveryprogram och programmet PhotoRec kunde hitta några av bilderna på kortet. Spartanskt program men det gjorde en del av jobbet.
/Lars
Gammal 2017-04-11, 17:59
TomasKronberg

frilindgren skrev: Hej!

Det som inte får hända har hänt, min externa hårddisk har kraschat, innehållande ca 30.000 bilder. Jag har lämnat in den hos två olika företag som gjort en "diagnos" och därmed konstaterat att de inte kunnat göra något för att få fram bilderna.

Hårddisken är dock inte helt död då den går igång när man ansluter den i datorn, börjar susa lite lätt och lampan lyser. Min dator verkar även känna av den men kan inte öppna den.

I alla fulla fall undrar jag nu om ni har någon erfarenhet av företag som är duktiga på att få fram förlorad data? Hårddisken är en WD My Passport Ultra. Tydligen en sådan som är lite extra "svår" att öppna vad jag föstår från företagen som tagit en titt på den.

Jag vill gärna att den kommer till ett bra företag på direkten, för vad jag förstår så har man en chans att öppna den och få ur datan, annars är det kört. Så som sagt, något företag ni har riktigt bra erfarenhet av?
Jag som är gammal och uppvuxen med gamla hemdatorer vet att de var notoriskt opålitliga ibland - kunde räcka med att komma åt baksidan där man hade en extra minnesmodul inkopplad (ZX81 och Spectrum), man sparade filer på kassettband, bara det var ju en risk.

Som någon sa här på forumet: alla diskar kraschar förr eller senare - kan vara om 10 ms eller 10 år. På mitt förra jobb hade vi datorer som gått dygnet runt (servrar) i 10 år, men då stod dom i kylrum. Värme är något som hårddiskar inte gillar. Sedan finns det en föreställning om att SSD-diskar skulle vara pålitligare. Det är inte min uppfattning. Flashminnen som det handlar om brukar tappa data om de inte läses. En hårddisk som ligger svalt och mörkt kan nog hålla ganska länge förvarat utan att det händer något. Säkrast är väl tapebackup som man hade förr - det är de man såg snurra i datacentraler, men jag tror man har gått ifrån det till förmån för hårddiskar som man byter ut med jämna mellanrum.

Själv är jag nojig: har dubbla diskar i datorn och flera externa backuper, en del på annan plats än min lägenhet. Ett tips bara...

Lycka till med att försöka hitta filerna - sånt här är tråkigt och det kan inte nog upprepas: backup, backup och åter backup är viktigt...

/T
Gammal 2017-04-12, 00:58
Erik Schalin

TomasKronberg skrev: Säkrast är väl tapebackup som man hade förr - det är de man såg snurra i datacentraler, men jag tror man har gått ifrån det till förmån för hårddiskar som man byter ut med jämna mellanrum.
Nädå men de är dyra o hålla igång.
Gammal 2017-04-12, 07:21
Johnny.H.

Det kan inte vara så simpelt att man plockar ut själva hårddisken ur kabinettet och ansluter den direkt till en dator med SATA kabel?
Har själv haft 2st portabla WD diskar som inte slutat fungera med USB ansutning. Det har båda gångerna fungerat att plocka ut disken och läsa av den i en stationär dator med SATA anslutning.
Gammal 2017-04-12, 10:33
M7_21

Idag när man kan köpa t.ex. en 6TB extra hårddisk för ca 2.000:- finns det väl ingen anledning att snåla in på ett sådant köp. Jämför med besväret och kostnaden för att återskapa en trasig hårddisk. Köp gärna två - för säkerhets skull!
Gammal 2017-04-12, 10:51
Mumiemonstret

TomasKronberg skrev: Värme är något som hårddiskar inte gillar.
/T
Nej, det där kan vara en myt. Nästan all elektronik får förkortad livslängd av värme men inte hårddiskar, enligt Google som har några stycken och för statistik på dem. Deras rapport är nu tio år gammal men säger:

Surprisingly, we found that temperature and activity levels were much less correlated with drive failures than previously reported.

https://research.google.com/pubs/pub32774.html
http://storagemojo.com/2007/02/19/go...re-experience/

Det är förvisso bara en enda studie, om än stor, men jag har inte sett någon senare studie som påvisar motsatsen.
Besvara

Bokmärken

Taggar
extern , hårddisk , kraschad

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:13.

Elinchrom ELM8