Annons

Bostadsfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Jackies

Ny medlem
Jag har frilansat lite som bostadsfotograf direkt mot mäklarna och har tänkt börja göra detta oftare i kombination med andra frilansjobb.

Har därför tittat på dessa alternativ se360, Zentuvo, Diakrit och Husfoto. Vad jag har förstått av det jag läst på olika forum så verkar Husfoto var det bästa alternativet.

Någon som har erfarenhet av de? Hur ser villkoren ut? Och vad har man i arvode?
 

lumor_

Aktiv medlem
Jobbade genom Zentuva för ett antal år sedan när de plötsligt försämrade ersättningen till fotograferna drastiskt (mindre än hälften av ersättingen blev kvar). De ändrade också villkoren på ett sådant sätt att man skulle bli tvungen att hålla sig borta från branchen i många månader ifall man slutade (så att de inte skulle bli av med kunder).
Jag hade tur som var förberedd på att köra på egen hand genom att jag jobbat på att finslipa efterarbetet utan hjälp från deras redigerare. Därmed kunde jag köra vidare med mer jobb (eftersom jag får göra efterabetet själv) och betydligt högre ersättning. Bilderna jag gör nu är snyggare än de från Zentuvo och jag kan styra mina tider mer självständigt. Kontentan är att kan du retuchsera bilder finns det ingen anledning att ge pengar till en mellanhand. Visst var det smidigt att bara skicka bilderna oretuscherade men jag gillar ännu mer att göra hela produkten själv. Det finns för övrigt ställen dit du kan skicka bilderna för retusch ifall det skulle vara ett problem (mycket billigare än att ge en stor del av ersättningen till en fotografförmedling).

Med det sagt har jag bara hört bra saker om Husfoto (ingen retuscheringstjänst genom dem vad jag vet däremot, vilket gör mig undrande vad de ger för fotografen). Om du måste välja någon är det dem.
 

Michael Buch

Aktiv medlem
Har bara erfarenhet från de år jag jobbet på Zentuvo, men när de försämrad villkoren som Per också skriva om då lämnad jag och freelanced istället.

Lyckas hålla en ok ersättning genom att skicka redigeringen utomlands och på det sätt spara tid.

När jag efter 5 år sluttat med bostäder var det för at se360 erbjud mina kunder ett billigare paket och att jag som fotograf inte vilje gå ned på 350kr pr jobb som de flesta erbjuder.
 
ANNONS