Annons
Gammal 2016-12-29, 09:24
MrKarisma

PMD skrev: Med en lös blixt monterad i blixtskon får man väl ändå trådlös styrning av andra blixtar?

Det får man ju på Panasonic GM5 som är en tidigare modell än GX80.
Just det, kom detta nu när det pratas om blixt. Nu kanske de flesta avancerade användare/entusiaster inte använder den inbyggda blixten, men jag gör det ganska ofta, och precis som på min gamla Olympus E-pm2 så måste man ställa in blixten på minst +1 steg för att få en hyffsat korrekt exponering. Gör man inte det så blir alla bilderna med blixt alldeles för mörka/underexponerade.
Gammal 2016-12-29, 12:53
Leaflet

David Thorpe har kikat lite på den. För den intresserade;

https://m.youtube.com/watch?v=tJv_4jvql9Y
Gammal 2017-04-10, 16:46
Kent Dahin

Fråga DMC GX-80, Timelaps
Hej ni med samma intressanta kamera, DMC GX-80. Jag har hunnit testa min nu och där finns många många fler finesser än vad jag någonsin kunde drömma om... Jag är en gammal analog fotograf som nu återupptagit sysslan med att fotografera.

Jag har fått igång funktionen Timelaps och inhandlade raskt en Genie Mini för att kunna panorera under fotograferingen. Pucken, eller mojängen "Genie Mini" fungerar fint med Blåtand via telefonen och/eller plattan men när jag sen läser vidare i manualen så behövs det en kabel mellan kameran och pucken... En synk-kabel !

Men på DMC GX-80 verkar det inte finnas någon utgång för en synk-kabel. Och frågar därför här på forumet om det är någon som ändå har hittat en lösning på att koppla samman dessa två enheter. Kameran har ju en USB-in/ut-gång som kanske en 1P-kabel från Olympus kan vara kompatibel för ?!?

Någon som vet ??

/kent
Gammal 2017-04-14, 10:40
Adebrink

Objektivtips Panasonic gx80
Hej,
Jag har nytt införskaffat dx80 med panasonic 14-140mm f/3,5-5,6 objektiv.
Jag här mycket nöjd med kameran, men kan för vissa landskapsbilder finns vinkeln lite snäv. Någon som har tips på ett fast objektiv som kan komplettera mitt befintliga objektiv? Jag har kikat lite på Pannasonic leica f/1,7 15 mm eller Panasonics pancake f/1,7 20mm.

Framöver kan jag även vilja komplettera med ett bra fast porträttobjektiv. Gips där?
Gammal 2017-04-14, 11:26
transalp-01

Adebrink skrev: Hej,
Jag har nytt införskaffat dx80 med panasonic 14-140mm f/3,5-5,6 objektiv.
Jag här mycket nöjd med kameran, men kan för vissa landskapsbilder finns vinkeln lite snäv. Någon som har tips på ett fast objektiv som kan komplettera mitt befintliga objektiv? Jag har kikat lite på Pannasonic leica f/1,7 15 mm eller Panasonics pancake f/1,7 20mm.

Framöver kan jag även vilja komplettera med ett bra fast porträttobjektiv. Gips där?
Jag skulle rekommendera Olympus 12/2,0 för landskap, dyrt runt 6500:-, men underbart. Jag är väldigt nöjd med mitt. Såg nyligen ett begagnat här på fotosidan för 3800:-. De objektiv du nämner 15mm och 20mm ger dig inte mer vinkeln än det objektiv du har. Underbara de också men ger dig inte det du är ute efter.

För porträtt rekommenderar jag Olympus 45/1,8. Brukar gå att hitta för drygt 2000:- och är rätt vanligt som begagnat. Väldigt mycket objektiv för pengarna. Alternativet är Sigma 30/1,4, 3000:-, inte vanligt som begagnat. Jag köpte mitt nytt för en vecka sedan och är väldigt nöjd så här långt. Ytterligare ett alternativ är Sigma 60/2,8. Kostar 1500:- och måste vara ett av de bästa fynden som går att köpa till Panasonic och olympus!
Gammal 2017-05-14, 14:46
hugonystrand

Hej!

Står också i kvalet och valet mellan dessa kameror. Har för tillfället en Canon 40D + objektiv mm. Dessa ska bytas ut mot något lättare och smidigare att ha med sig. Hur ska man tänka mellan dessa kameror? Är mest ute efter stillbilder men gillar samtidigt att göra kortare filmer på vattensporter, skidor mm.

Såg att fotokungen hade ett bra erbjudande på gx80, med kit objektiv samt 25mm f/1.7.
https://www.fotokungen.com/panasonic...2517-och-vaska

Hur är detta objektiv? är det något att ha?

// Hugo
Gammal 2017-05-14, 15:22
PMD

transalp-01 skrev: Jag skulle rekommendera Olympus 12/2,0 för landskap, dyrt runt 6500:-, men underbart.
Det är visserligen ett mycket bra objektiv, men skillnaden i bildvinkel mot 14mm (som TS har) är kanske i minsta laget.

Det finns tre vidvinkelzoomar som kan övervägas som alternativ:

• Panasonic 7-14mm f/4.0
  • Olympus 9-18mm f/4.0-5.6
  • Olympus 7-14mm f/2.8
Gammal 2017-05-15, 02:57
martinot

hugonystrand skrev: Hej!

Står också i kvalet och valet mellan dessa kameror. Har för tillfället en Canon 40D + objektiv mm. Dessa ska bytas ut mot något lättare och smidigare att ha med sig. Hur ska man tänka mellan dessa kameror? Är mest ute efter stillbilder men gillar samtidigt att göra kortare filmer på vattensporter, skidor mm.

Såg att fotokungen hade ett bra erbjudande på gx80, med kit objektiv samt 25mm f/1.7.
https://www.fotokungen.com/panasonic...2517-och-vaska

Hur är detta objektiv? är det något att ha?

// Hugo
Jag tycker att 25/1,7:an är fantastiskt trevligt normalobjektiv i förhållande till sitt pris och vikt-storlek. En av mina favoriter på m43 för mig (har två).

Sedan är 25/1,4:an klart bättre, men inte alls lika prisvärd (beror på vilket pris du hittar den för, givetvis).. Vill du lägga något liknande dessa pengar så gillar jag 15/1,4 bättre.

Rikitigt bra paketpris ovan! Jag hade slagit till (har som sagt redan kameran och två 25/1,7).
Gammal 2017-05-29, 22:36
hugonystrand

martinot skrev: Jag tycker att 25/1,7:an är fantastiskt trevligt normalobjektiv i förhållande till sitt pris och vikt-storlek. En av mina favoriter på m43 för mig (har två).

Sedan är 25/1,4:an klart bättre, men inte alls lika prisvärd (beror på vilket pris du hittar den för, givetvis).. Vill du lägga något liknande dessa pengar så gillar jag 15/1,4 bättre.

Rikitigt bra paketpris ovan! Jag hade slagit till (har som sagt redan kameran och två 25/1,7).

Nu när jag tänkt slå till fick jag frågan om att köpa: Panasonic Lumix DMC-GX80 + 14-42mm 3.5-5.6 OIS + 25mm F1.7 Asph Svart.
Dessa 2 objektiv + kamerahus för 6990:-

Istället för de 12-32 objektivt. Är det likvärdigt i prestandan?
Gammal 2017-05-30, 07:34
Daniel Cederberg

hugonystrand skrev: 14-42mm 3.5-5.6 OIS [...]

Istället för de 12-32 objektivt. Är det likvärdigt i prestandan?
hmm. Är det version I du menar? Eller II? Oavsett så tror jag det är likvärdiga prestanda jämfört med 12-32 (dvs, helt ok). Men däremot en större kloss till objektiv, version I framförallt, II'an är väl lite mindre. Men 12-32 är pannkaksobjektiv som är väldigt trevligt, dock måste man "fälla ut" det vid användning, vilket kan uppfattas som störande, jag har inget problem med det dock.

Personligen hade jag valt 12-32 just för den är bra som kompaktzoom om man är på resa el dyl. Sedan kanske kompletterat med en 12-35/2.8 eller nya 12-60/2.8-4.0 senare för att ha en bättre zoom. Eller om man föredrar fasta, köpt två fina fasta (20/1.7 är guld t ex).

Har själv GX80 och älskar pannkaksgluggarna, 14/20/12-32, även 35-100 (ljussvaga) zoomen är guld.
Gammal 2017-05-30, 11:35
MrKarisma

Här är några bilder jag tagit med min GX80.
https://www.flickr.com/photos/hogber...posted-public/

Enjoy :)
Gammal 2017-06-06, 18:06
hugonystrand

Nu när man införskaffat sig GX-80, 14-42 II samt 25 1.7.

Kollar runt på extra batterier samt en laddare så man kan ladda batterierna utanför kameran. Något tips på detta?

// hugo
Gammal 2017-07-01, 23:06
MrKarisma

Hej, jag vill bara kolla om nån mer har problem med bandning i himlar? Jag får bandning i himlen jpegs direkt ur kameran fastän jag sparar största möjliga jpeg i högsta upplösning utan att redigera filerna överhuvudtaget. Snackar alltså om vanlig bandning, denna som de flesta känner till :) Detta tror jag aldrig har hänt med nån av mina åtta andra kameror. Bandning brukar bara uppstå när jag redigerar/bildbehandlar jpegs! Jag blir helt skrämd, detta gör för mig kameran värdelös! Man vill ju kunna ta bilder utan ränder i himlar! Kan det vara nåt fel på min kamera eller komprimerar Panasonic jpegarna för hårt? Kameran vänder sig ju trots allt iomed sitt låga pris i första hand till människor som fotar jpeg och aldrig redigerar rawfiler. Det måste ju vara nåt fel?!

Nån annan som upptäckt detta problem??
Gammal 2017-07-02, 00:14
Daniel Cederberg

MrKarisma: inte sett det själv faktiskt, tråkigt

hugonystrand skrev: Kollar runt på extra batterier samt en laddare så man kan ladda batterierna utanför kameran. Något tips på detta?
sådär tips kanske, men jag köpte ett originalbatteri extra. Samt att jag redan har en laddare som följde med GM1'an och där går det fint att ladda båda dessa batterier (samt att båda batterier passar GX80'n också för den som undrar, fast GM1-batteriet är lite tunnare, kanske en liten skumgummitbit där inne för säkerhets skull)
Gammal 2017-09-08, 10:19
MrKarisma

Hej, först måste jag berätta en tråkig sak.. Tappade kameran igår på parketten hemma med 25mm/f1.7 monterad. Det verkade som kameran klarade sig bra, men nu när jag fotar på bl. 1.7 inbillar jag mig att det inte riktigt är så skarpt som det var innan.. Det var det skarpaste objektivet jag ägde men nu tycker jag skärpan bara är i nivå med min Nikon -objektiv på största bländare.. :( Hoppas det bara är inbillning..

Hursomhelst, nu undrar jag, hur sjutton gör man för att connecta kameran automatiskt till telefonen så man bara kan öppna panasonic-appen och börja ladda ner? Ska man använda blutooth? När jag försökte använda blutooth så krävde appen att jag satte på "plats" i telefonen, vilket jag vägrar (då hela världen inte behöver veta var jag befinner mig)

När jag använder wifi så måste jag klicka på olika saker och vänta ca 5 ggr innan jag kan börja ladda ner.. Först på "wifi"-knappen och sen på "gx80" för att välja min kamera, sen tre klick till för att börja markera vilka bilder jag vill ladda ner.. Känns onödigt krångligt, och då har jag ändå sparat min telefon som "favorite" i kameran.. Skitkonstigt.. Någon som har mer koll än jag på detta?

Tack!
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:56.

Elinchrom ELM8