Annons

Dålig bildkvalitet och ISO-problem med Nikon D7200

Produkter
(logga in för att koppla)

lofling

Aktiv medlem
Nästan. För fotografering av månen bör man öppna bländaren ett steg och använda "looney eleven"-regeln eftersom månen har lägre albedo än jorden.
Jo, jag har för mig att jag skrev just 'nästan' i mitt inlägg...Tanken var en kort kommentar för att TS skulle kunna använda det som en riktlinje för att testa igen, eftersom just månen var nämnd. Inte att gå in på tekniska detaljer om exakt exponering för månen.
 

Johan M T

Medlem
Jag har nyligen införskaffat en Nikon D7200 pga att min förra kamera D3300 åkte i backen och ett antal funktioner slogs ut. Innan den hade jag en D60. Jag upplever tydligt att varken D3300 eller D7200 klarar att ta lika skarpa och tydliga bilder i dunkelt/mörkt ljus. Med min gamla trotjänare D60 klarade jag mig oftast med max ISO 800, och använde endast ISO 1600 om det var riktigt riktigt mörkt, ytterst sällan.
Med D7200 rusar ISO-talet dock snabbt upp på sådana siffror som 5000! Och det blir dessutom suddigt, alltså suddiga kanter kring det som ska vara i fokus, och pixligt. Detta även när jag fotar i tämligen normala ljus. Okej-skarpt tycker jag det blir endast i väldigt starkt ljus.
Jag har samma objektiv som jag haft hela tiden, dvs ett normalobjektiv 55 mm och ett 18-55, så det kan inte vara dem det är fel på.
Var ute och försökte fota fullmånen igår, men det var hopplöst. Med D60-an kunde jag fota månen så att man såg kratrarna - helt omöjligt med denna D7200.
Jag har ställt in den på högsta upplösning, högsta format, brusreducering och allt vad jag kan hitta.
Tror ni det är fel på just detta exemplaret av kamera eller är D7200-an så här dålig?
Och varför behöver man högre ISO numera än man behövde förr?? Har produkterna blivit sämre?
Gick objektivet i backen också?
Det låter som att slutaröppningen kanske gått sönder, är för liten, alt har du glömt ett nd filter på linsen.
Hur stor är slutaröppningen och vilken slutartid använder du i kombination med denna?
 

saragill

Aktiv medlem
Hej och tack för alla synpunkter, och ursäkta dröjsmålet från mig. Jag var inne i butiken igår och visade upp kameran + hade med mig datorn för att visa det jag menar med att bilderna blir "pixliga". De höll med mig om att så ska det inte bli. Jag fick med mig en lånekamera dvs en demo-D7200 så nu har jag två likadana och ska testa med den andra för att se om det kan vara något fel på mitt exemplar. Något som visade sig med en gång är att ljusmätaren på lånekameran funkar som den ska, vilket den inte gör på mitt exemplar. På mitt ex blir bilderna ALLTID överexponerade om jag följer kamerans "rekommendation" alltså att "pinnen" ska vara i mitten på ljusmätaren.
Jag ska ta testbilder och kolla, och i mån av tid ladda upp.
Vill återigen poängtera att jag iNTE använder auto-ISO utan att jag själv ställer in ISO, men eftersom jag inte vill ha onödigt med brus så vill jag helst inte ha för högt ISO utan använder i så fall längre slutartid osv. Använder ofta stativ. Fotar även med självutlösare så det kan inte vara handskakningar heller.
Jag vet inte hur man gör för att bifoga en bild i detta inlägg, om nån kan förklara vore jag tacksam.
 

VisualD

Aktiv medlem
Återigen, samma inställningar på de olika kamerorna ger snarlika resultat.

Givet samma slutartid, ISO och bländare kommer du att få liknande exponering. Använder du identiska värden?
 

lonian

Aktiv medlem
Upplever att min ljusmätare på d750 hoppar onormalt upp och ned men det blir ju så om man pekar på tex en svart tröja jämfört med ett ljust fönster. Så det har jag lärt mig ignorera och kör med något mellanvärde. Upplevde inte d800 göra så stora omsvängningar i ljusmätaren men då hade jag samtidigt andra objektiv.
 

saragill

Aktiv medlem
Bildexempel

DSC_1594 - pixligt - kopia, till Fotosidan forum.jpg

Bifogar här en exempelbild som visar den suddighet/oskärpa/pixlighet som jag talar om. Kolla t ex på min hand, jag sitter blickstilla och kameran står på stativ.
Fotat i RAW+JPEG hög.
(Var tvungen att minska bilden till 800x640 pixlar för att kunna ladda upp den).
 

lofling

Aktiv medlem
Visa bilaga 144393

Bifogar här en exempelbild som visar den suddighet/oskärpa/pixlighet som jag talar om. Kolla t ex på min hand, jag sitter blickstilla och kameran står på stativ.
Fotat i RAW+JPEG hög.
(Var tvungen att minska bilden till 800x640 pixlar för att kunna ladda upp den).
Johan är nog definitivt inne på rätt spår i ett tidigare svar. Märkligt att vi andra inte kommenterar det alls. Ditt objektiv är trasigt, inte kameran. För det där är inte pixligt eller brusigt utan något helt annat. Jag tippar på att något hamnat ordentligt snett i objektivet.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Foluserat

Har du fokuserat med endast en punkt på handen? I så fall är något skumt. Vore kul att se en crop på foten till höger. Ser nästan ut som den är skarp. Du har väl inte använt alla punkter och låtit kameran välja?
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag har inte läst ALLT i tråden men....
Jag har tagit åtskilliga bilder på stjärnhimlen och månen.
Jag ställde in det ISO jag ville ha och lät sedan slutartiden avgöra.
Det du beskriver låter lite märkligt....att ISO "springer iväg"!
ISO springer inte iväg om man ställer in det ISO man vill ha!
Mina bilder blev över förväntan med en D70 och Nikkor 80-200 f72,8.
Lycka till med "Felsökningen".
 

saragill

Aktiv medlem
Det objektiv jag tagit den senaste tidens bilder med är inte det objektiv som satt på min förra kamera (D3300) då den åkte i backen. Så det borde inte vara någon slag-skada på objektivet iaf. Men det kan ju vara något annat fel på det iofs, dock har jag inte märkt att det har råkat ut för något.
När jag tar bilder där jag själv är med, brukar jag ställa upp något objekt som står precis där jag ska befinna mig, och fokuserar på den punkt där jag vill att fokus ska vara. Sen sätter/ställer jag mig precis där. Har funkat förr. Det som är nu är en oskärpa överlag, inte bara på förväntade fokuspunkter.
Återkommer strax med bild på foten, som en av er efterfrågade!
 

saragill

Aktiv medlem
Jag har inte läst ALLT i tråden men....
Jag har tagit åtskilliga bilder på stjärnhimlen och månen.
Jag ställde in det ISO jag ville ha och lät sedan slutartiden avgöra.
Det du beskriver låter lite märkligt....att ISO "springer iväg"!
ISO springer inte iväg om man ställer in det ISO man vill ha!
Mina bilder blev över förväntan med en D70 och Nikkor 80-200 f72,8.
Lycka till med "Felsökningen".
Det jag menar med att ISO "springer iväg" (uttrycket är menat som en liknelse) är att jag blir tvungen att höja ISO-talet, pga att jag av olika anledningar inte kan förlänga slutartiden mer och inte heller kan/vill öppna bländaren mer. Då blir det tredje alternativet att öka ISO. Och det har inte behövts att öka ISO så här mycket som nu med tidigare kameror. Ökning av ISO leder till mer brus, kornighet osv.
 

saragill

Aktiv medlem
Bild

DSC_0444 - bild till Forum.jpg

Ytterligare en bild. Tagen i inte så superbra ljusomständigheter, men ändå, såhär pixligt borde det inte bli. Modellen sitter stilla och jag använder stativ. ( Jag var tvungen att minska bildstorleken till 800 px för att kunna ladda upp den.)
 

lofling

Aktiv medlem
Visa bilaga 144397

Ytterligare en bild. Tagen i inte så superbra ljusomständigheter, men ändå, såhär pixligt borde det inte bli. Modellen sitter stilla och jag använder stativ. ( Jag var tvungen att minska bildstorleken till 800 px för att kunna ladda upp den.)
Jag kollade förut på telefonen och fick upp bilden, men här hemma vid datorn blir det bara blankt.

Men om det inte är objektivet (inte uteslutet) kanske det är stativet chansar jag? Vad har du för stativ och huvud?

Är de här bilderna tagna med din D7200 eller lånekameran? Oavsett så har du samma problem med två olika kamerahus, då är det osannolikt att det är husen.
 

saragill

Aktiv medlem
Jag kollade förut på telefonen och fick upp bilden, men här hemma vid datorn blir det bara blankt.

Men om det inte är objektivet (inte uteslutet) kanske det är stativet chansar jag? Vad har du för stativ och huvud?

Är de här bilderna tagna med din D7200 eller lånekameran? Oavsett så har du samma problem med två olika kamerahus, då är det osannolikt att det är husen.
Bilderna jag lagt upp är tagna med min egen D7200, ej med lånekameran. Har pga jobbet inte hunnit testa lånekameran ordentligt än, ska göra det i helgen. Det jag dock snabbt kunde konstatera, är att ljusmätaren på lånekameran funkar prima, men det gör den inte på min egen, det är något skumt med den. Har gjort "återställning" av allt på båda kamerorna, och ljusmätaren på min egen fortsätter att bete sig skumt.
Stativet är samma som jag haft hela tiden, det med. Ett enkelt. Menar du att det skulle vara skakningar då eller?
 

saragill

Aktiv medlem
Anti-aliasing?

En annan sak, tror ni att pixligheten (upplevelsen av det) kan ha någonting med anti-aliasing att göra? Läste någonstans att D7200 inte har kantutjämning som standard, vilket många andra enklare kameror tydligen har. Någon som kan något om det?
 

lofling

Aktiv medlem
Bilderna jag lagt upp är tagna med min egen D7200, ej med lånekameran. Har pga jobbet inte hunnit testa lånekameran ordentligt än, ska göra det i helgen. Det jag dock snabbt kunde konstatera, är att ljusmätaren på lånekameran funkar prima, men det gör den inte på min egen, det är något skumt med den. Har gjort "återställning" av allt på båda kamerorna, och ljusmätaren på min egen fortsätter att bete sig skumt.
Stativet är samma som jag haft hela tiden, det med. Ett enkelt. Menar du att det skulle vara skakningar då eller?
Om de skiljer sig åt i ljusmätningen verkar det inte så troligt nä. Men så som bilderna ser ut skulle det även kunna vara skakningar från stativet, ja. Svårt att veta när det inte finns EXIF bifogat (åtminstone ISO-tal, slutartid, bländare)
 

saragill

Aktiv medlem
Om de skiljer sig åt i ljusmätningen verkar det inte så troligt nä. Men så som bilderna ser ut skulle det även kunna vara skakningar från stativet, ja. Svårt att veta när det inte finns EXIF bifogat (åtminstone ISO-tal, slutartid, bländare)
Men då måste ju stativet ha skakat även med mina tidigare kameror, utan att det märkts?
Jag vet inte hur man gör för att bifoga EXIF, och hur man tar reda på det!
 
ANNONS