Annons
Gammal 2017-08-17, 12:17
iSolen.se

P.G.A. skrev: Jag blev bestulen på en lite Nikon P7000 inkl. blixt, visserligen en kompakt men en jäkla trevlig. värde 7500.- fick 450.- . Länsförsäkringar säger att efter 3 år betalar dom 30% minus självrisk. har inte gått vidare med detta än men skall, frågan är "en digitalkamera" gäller det från 500.- till 250.000.-???
kanske suger dom?
Vad bedömer du värdet till för en P7000 efter tre år? Jag tycker det inte låter helt orimligt med 30%, kompakter tappar mer i värde än systemkameror.

Det är det här jag pratar om, man får mindre än man tror när något händer.
Gammal 2017-08-17, 12:48
mac60

Peter Nyström skrev: Jag tappade min 5d mk3 i asfalten på en cykeltur för ett par veckoer sedan så att den gick sönder.
Jag ringde Länsförsäkringar och det var inga som helst problem att ta det på hemförsäkringen. Jag fick en hyfsat bra slant dessutom trots att kameran är inköpt 2013. Jag blev inte ens ombedd att visa kvitto eller bilder på skadan, det var liksom inte ens en diskussion. Det enda hon ville göra var att kolla upp värdet på kameran så hon ringde till Scandinavian photo och pratade med någon där. Man kanske behöver ha tur och få prata med rätt person på Länsförsäkringar?

Tydligen fick du rätt person☺
Min 5dmk3 med sigma 105 macro objektiv lossnade från stativet och objektivet låg i 2 delar på golvet
Har hemförsäkring via facket och har en tillägsförsäkring efter samråd med försäkringsbolaget ( dom tyckte att detta tillägget var det som passade mig )
Objektivet skulle jag få 600 för kameran betalade dom vad Canon ville ha minus självrisken.
Kameran klarade sig bra, justering av sensor och rengöring
Frågade vad jag skulle fått om kameran inte gått att laga och fick besked att ca 8000
Hade kollat upp begagnade kamrar och ingen gick under 14000 men bolaget säger att det hade inte blivit mer än dom 8000, skulle alltså själv behöva betala lika mycket till för att få vad jag hade
Plus att detta gick på hemförsäkring och inte tillägget vilket gör att den inte behövs
Hade jag kunnat hade jag bytt bolag men vill inte ha 2 hemförsäkring och Gevert här på FS tycker jag ligger lite högt.
Inga av dom "vanliga " bolagen ville ge mig försäkring utan dom tyckte att jag skulle ta det med det jag har
Gammal 2017-08-17, 13:41
Astroscapist

mac60 skrev: Tydligen fick du rätt person☺
Min 5dmk3 med sigma 105 macro objektiv lossnade från stativet och objektivet låg i 2 delar på golvet
Har hemförsäkring via facket och har en tillägsförsäkring efter samråd med försäkringsbolaget ( dom tyckte att detta tillägget var det som passade mig )
Objektivet skulle jag få 600 för kameran betalade dom vad Canon ville ha minus självrisken.
Frågade vad jag skulle fått om kameran inte gått att laga och fick besked att ca 8000
Hade kollat upp begagnade kamrar och ingen gick under 14000 men bolaget säger att det hade inte blivit mer än dom 8000, skulle alltså själv behöva betala lika mycket till för att få vad jag hade
Plus att detta gick på hemförsäkring och inte tillägget vilket gör att den inte behövs
Hade jag kunnat hade jag bytt bolag men vill inte ha 2 hemförsäkring och Gevert här på FS tycker jag ligger lite högt.
Inga av dom "vanliga " bolagen ville ge mig försäkring utan dom tyckte att jag skulle ta det med det jag har
Vad var det för tillägg som inte ingår i hemförsäkringen? Mitt tillägg är allrisk som tillhör hemförsäkringen.

/Stefan
Gammal 2017-08-17, 14:25
Astroscapist

P.G.A. skrev: Jag blev bestulen på en lite Nikon P7000 inkl. blixt, visserligen en kompakt men en jäkla trevlig. värde 7500.- fick 450.- . Länsförsäkringar säger att efter 3 år betalar dom 30% minus självrisk. har inte gått vidare med detta än men skall, frågan är "en digitalkamera" gäller det från 500.- till 250.000.-???
kanske suger dom?
30% låter rimligt efter 3 år. Men lite matematik. 30% av 7500kr är 2250kr.
Vad är din självrisk? Min är 750kr. Dvs jag skulle få tillbaka 1500kr. Det är ok för en 3 år gammal kamera. Men enligt dig tar ditt f-bolag 1800kr i självrisk? Byt bolag!

/stefan
Gammal 2017-08-17, 14:26
iSolen.se

Astroscapist skrev: 30% låter rimligt efter 3 år. Men lite matematik. 30% av 7500kr är 2250kr.
Vad är din självrisk? Min är 750kr. Dvs jag skulle få tillbaka 1500kr. Det är ok för en 3 år gammal kamera. Men enligt dig tar ditt f-bolag 1800kr i självrisk? Byt bolag!

/stefan
Det är normalt med en självrisk på 1500-1800kr.

Din fru har säkert rabatt även på självrisken.
Gammal 2017-08-17, 14:30
iSolen.se

Erik Schalin skrev: Det står ofta i försäkringar att man inte får lämna attraktiva /dyra prylar utan uppsikt.
Tex så gäller inte min försäkring när prylarna stjäls i en obevakad bil.
Så fotoryggsäck på!
Så säger mitt sunda förnuft också, skulle aldrig falla mig in att lämna prylarna i en obevakad bil.
Gammal 2017-08-17, 14:35
Astroscapist

Erik Schalin skrev: Det står ofta i försäkringar att man inte får lämna attraktiva /dyra prylar utan uppsikt.
å!
Det är då allrisk går in.

/Stefan
Gammal 2017-08-17, 14:39
Erik Schalin

Astroscapist skrev: Det är då allrisk går in.

/Stefan
Nej
Det står i villkoren att man inte får lämna stöldbegärligt gods i en bil.
Gammal 2017-08-17, 14:56
Astroscapist

Erik Schalin skrev: Nej
Det står i villkoren att man inte får lämna stöldbegärligt gods i en bil.
Jag citerade inte ditt bilinlägg utan det var allmänt. Man får heller inte lämna saker i låst skåp i ett omklädningsrum avsedd för personalen även om detta skåp är i en låst byggnad inne på ett övervakat område med portvakten där endast registrerade personer får vistas.
Finns alltid undantag. Men att lämna saker utan uppsikt går allmänt under alltisk.

/Stefan
Gammal 2017-08-17, 15:14
A.A.

mac60 skrev: Tydligen fick du rätt person☺
Försäkringsbolagen använder tabeller där man drar en viss %:sats varje år, verkar vara samma och generellt över all elektronik. Skillnaden med kameror och speciellt objektiv är att värdet inte följer dessa värdeminskningar. Så att hävda att ersättningen inte är marknadsmässig kan vara tillräcklig för en omprövning vilket det var för mig. Jag klagade på ersättningen och fick sen väldigt bra ersättning. Litet fulknep från försäkringsbolaget verkar det som, många accepterar nog första budet eftersom man tror det är definitivt. Var man inte nöjd med nästa bud kunde man dra det till en oberoende värderingsman.
Gammal 2017-08-17, 17:06
mac60

Astroscapist skrev: Vad var det för tillägg som inte ingår i hemförsäkringen? Mitt tillägg är allrisk som tillhör hemförsäkringen.

/Stefan

Jag ringde bolaget och sa att nu börjar min kamerautrustning stiga i pris och frågade vilket tillägg var lämpligt för mig
Ville ha ett som täckte in om jag blev rånad, tappade kamera odyl.
Då gav dom mig denna som skulle täcka upp till 40000
Men som jag skrev så var det den vanliga hemförsäkringen som gick in i detta fallet
Ang summan för kameran så skall jag besvara en som frågat om detta
Gammal 2017-08-17, 17:11
mac60

A.A. skrev: Försäkringsbolagen använder tabeller där man drar en viss %:sats varje år, verkar vara samma och generellt över all elektronik. Skillnaden med kameror och speciellt objektiv är att värdet inte följer dessa värdeminskningar. Så att hävda att ersättningen inte är marknadsmässig kan vara tillräcklig för en omprövning vilket det var för mig. Jag klagade på ersättningen och fick sen väldigt bra ersättning. Litet fulknep från försäkringsbolaget verkar det som, många accepterar nog första budet eftersom man tror det är definitivt. Var man inte nöjd med nästa bud kunde man dra det till en oberoende värderingsman.
Som jag skrev så var detta som jag undrade om den inte gått eller för dyrt att laga
Priset räknar dom tydligen på vad en motsvarande kamera eller objektiv kostar i dag och sedan kommer åldersavdraget.
När jag påpekade att jag tyckte att jag borde få vad det kostar att ersätta ( köpa begagnad ) så fick jag svaret att man skall inte tjäna på detta
Jag menade då att jag trodde att man hade försäkring för att få vad man förlorat inte mer och inte mindre inte att man själv skulle behöva betala lika mycket till för att få vad man hade
Hade kameran gått sönder så hade jag överklagat såklart
Gammal 2017-08-17, 20:22
afe

Om det var nyligen tycker jag 450:- är bra betalt för en sju år gammal kompaktkamera (som inte är så himla bra - jag har en)
Gammal 2017-08-17, 22:42
Erik Schalin

mac60 skrev: Jag ringde bolaget och sa att nu börjar min kamerautrustning stiga i pris och frågade vilket tillägg var lämpligt för mig
Ville ha ett som täckte in om jag blev rånad, tappade kamera odyl.
Då gav dom mig denna som skulle täcka upp till 40000
Men som jag skrev så var det den vanliga hemförsäkringen som gick in i detta fallet
Ang summan för kameran så skall jag besvara en som frågat om detta
ja men den summan gäller ALLT som "förverkas".
Värst för mig skulle vara om jag blev av med både kamera & skidutrustning på en familjesemester.
Visst jag får 40 minus självrisk men vad skall jag ersätta?
Halva kamerautrustningen eller en del av skidutrustningen?
40 papp är tyvärr inte så mycket i ett familjesammanhang.
Gammal 2017-08-17, 22:53
lofling

Erik Schalin skrev: ja men den summan gäller ALLT som "förverkas".
Värst för mig skulle vara om jag blev av med både kamera & skidutrustning på en familjesemester.
Visst jag får 40 minus självrisk men vad skall jag ersätta?
Halva kamerautrustningen eller en del av skidutrustningen?
40 papp är tyvärr inte så mycket i ett familjesammanhang.
Tyvärr inte så mycket enbart för kamerautrustning. En ny d810 och 24-70/2.8. Eller en D850. Inte en D5. Inte ett 300/2.8 eller längre fast, modernt tele. Etc.

Skidutrustning för familjen blir också lätt rätt dyrt fast förhållandevis ändå billigare i alla fall, eller? (Jag reserverar mig lite för för det var ett tag sedan jag köpte all utrustning).
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:04.

Tether Tools Case Air