Annons

Öppet brev till Canon, många rätt

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Han har säkert sina poänger i sitt öppna brev, men man brukar ju säga att det absolut viktigaste i utrustningen ändå är gluggarna...och där konstaterar brevskrivaren att han tycker Canon är bäst. Det säger väl en del antar jag... :). Å jag har svårt att se vilka bilder en duktig fotograf inte skulle kunna skapa med Canons objektivpark och exempelvis en Canon Mark IV jämfört med t.ex. grejer från Nikon eller Fuji!? Alla möjligheter till fantastiskt bildskapande finns ju trots allt där...det är bara fotografen själv det hänger på egentligen. Så som jag ser det i alla fall.

Jag tror det bästa man kan göra är att sluta snegla på vad andra tillverkare släpper för kamerahus och istället försöka fokusera på utrustning man redan har och sitt eget bildskapande med densamma. Jag har full förståelse för att det kan vara svårt eftersom teknik och kameraprylar är kul (det tycker även jag nämligen), men jag tror man mår bäst av att inte lyssna allt för mycket på den hype som uppstår när nya modeller från andra kameramärken släpps eller är på väg att släppas. Just nu är det en stor hype kring Nikon D850, men frågan är hur mycket bättre fotografer dem som nu skaffar den kommer att bli? Å framför allt..hur mycket bättre kommer deras bilder bli jämfört med när dem tidigare fotograferade med D810? Eller jämfört med en som använder en Canon 5D Mark IV!?
 

PMD

Aktiv medlem
Att "look and feel" är densamma mellan kameragenerationer är en fördel, inte en nackdel.

Annars har väl brevskrivaren kanske några poänger, men han har missat innovationer som Canon har presenterat de senaste åren. Kanske framförallt Dual Pixel AF.
 

reboot81

Aktiv medlem
Jag håller med brevskrivaren i mycket det hans skriver. Canon är inget modern företag, ingen ledare. Som han skriver, titta på Magic Lantern.
Nu behöver man inte ta det till extremen såsom mobilappar som uppdateras varje vecka, men vad hindrar Canon från att släppa en ny FW version varje år med nya funktioner, förbättrade algoritmer?
Jag gissar på lathet och ignorans.

Förr rekommenderade jag Canon, men inte längre.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
... men vad hindrar Canon från att släppa en ny FW version varje år med nya funktioner, förbättrade algoritmer?
Jag gissar på lathet och ignorans.

Förr rekommenderade jag Canon, men inte längre.
Jag rekommenderar heller inte Canon rakt upp och ner. Men det är ett verktyg så beroende på vad man ska ha den till och hur ekonomin ser ut så ser jag inga problem att rekommendera dom.

100% säker på att är ett medvetet beslut sett ut deras övergripande strategi.
 

bach7617

Aktiv medlem
Ja man blir väl lite undrande när t o m nya iPhone har 4K och inte den dubblelt så dyra Canon 6D II... ;-)
Jag vet att jämförelsen är larvig men jag är rädd att ett för konserverande gränssnitt kan straffa sig. Man kan iofs fortfarande skriva en Nobelprisvinnande roman på en Facit men för de kommande generationerna tror jag att man måste tänka om. Mobilkamera, GoPro eller drönare är nog mer prioriterade inköp för de unga idag innan de lägger 20.000 på ett kamerahus med kitobjektiv.
Jag har försökt få min tonårsdotter att börja använda någon av mina kameror och redan vid den externa batteriladdaren tar det emot...
Just sayin.
 

PMD

Aktiv medlem
Nu behöver man inte ta det till extremen såsom mobilappar som uppdateras varje vecka, men vad hindrar Canon från att släppa en ny FW version varje år med nya funktioner, förbättrade algoritmer?
Jag gissar på lathet och ignorans.
Jag gissar på en kalkyl som visar högre vinst om man säljer fler kameror.
 

bach7617

Aktiv medlem
Ju större sensor desto svårare (och därmed dyrare) blir det att dra ur 4K-video ut den.
Å vad intressant. Det ger ju isåfall fullformatssensorn en sämre marknadsmässig utgångspunkt eftersom kameror brukar säljas och marknadsföras utifrån starkt tekniska specifikationer. 4K video är ju en av de stora frestelserna som bjuds ut när kameratillverkarna vill att vi ska köpa nytt.
 

iSolen.se

Guest
Å vad intressant. Det ger ju isåfall fullformatssensorn en sämre marknadsmässig utgångspunkt eftersom kameror brukar säljas och marknadsföras utifrån starkt tekniska specifikationer. 4K video är ju en av de stora frestelserna som bjuds ut när kameratillverkarna vill att vi ska köpa nytt.
Samma gäller ju stillbild.

Stor sensor ger bättre DR, mindre brus etc men det är svårare med tex många bilder per sekund.
 

Bengt Jönsson

Aktiv medlem
Någon som kollat hur 1080p videokvaliteten på den utskällda 6D2 ser ut på riktigt? Och jämfört med 4K-filmerna från den i mina ögon mer än dubbelt så dyra iPhonen? (Ja om man räknar värdesjunk per år tex)
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Ja, kanske, men jag vet faktiskt inte hur bra EOS 6D II har sålt hittills. Vet du?
Nej, men den har knappast fått något bra rykte från start från många stora sidor på nätet. Det lär knappast stärkaa Canons varumärke och i sin tur leda till mindre försäljning.



Någon som kollat hur 1080p videokvaliteten på den utskällda 6D2 ser ut på riktigt? Och jämfört med 4K-filmerna från den i mina ögon mer än dubbelt så dyra iPhonen? (Ja om man räknar värdesjunk per år tex)
Nej, men denna jämför 650d med iphone 6s och Canon har aldrig varit kända för bra video.
https://www.youtube.com/watch?v=kWNIwOzInQU
Klart att 6dII kan vara mycket bättre.
 

PMD

Aktiv medlem
Nej, men den har knappast fått något bra rykte från start från många stora sidor på nätet. Det lär knappast stärkaa Canons varumärke och i sin tur leda till mindre försäljning.
Det är väl inte helt otroligt, men å andra sidan är det väl mest kameranördar som besöker sådana webplatser. Fotografer sysslar med att fotografera istället. :)

Jag skulle inte räkna ut Canon än på ett tag. Canons marknadsstrategi har inte direkt varit till nackdel för lönsamheten hur mycket vi än ogillar deras försiktiga smygande i teknikutvecklingen.
 

JensEkberg

Aktiv medlem
ÄR det inte lika bra att du förutspår Canons död, Jonas

Det brukar du ju trolla om med jämna mellanrum....


Nej, men den har knappast fått något bra rykte från start från många stora sidor på nätet. Det lär knappast stärkaa Canons varumärke och i sin tur leda till mindre försäljning.





Nej, men denna jämför 650d med iphone 6s och Canon har aldrig varit kända för bra video.
https://www.youtube.com/watch?v=kWNIwOzInQU
Klart att 6dII kan vara mycket bättre.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag tycker att man bör skilja på videofilmning och stillbild.
Canon gör bra kameror för video med stor sensor och 4K, visserligen är de dyra.
De släpper snart en ny avancerad semiprofessionell videokamera med entumssensor.
Idag är sensorer av storlek APS-C, Micro-4/3 och mindre format lämpliga för video.
 

bach7617

Aktiv medlem
Jag tycker att man bör skilja på videofilmning och stillbild.

Idag är sensorer av storlek APS-C, Micro-4/3 och mindre format lämpliga för video.
Därför köpte jag en Lumix GX80 (micro 4/3) att ha som film- och alltid-med-sig-kamera. Fungerar jättebra och kameran har många väl genomtänkta funktioner som gör den härlig att använda. Naturligtvis älskar jag fortsättningsvis också att fotografera med min 6D men gillar kombon med Lumix. Synd för Canon att jag inte valde någon av deras spegellösa eller att jag inte kommer att uppgradera min 6D till mark II på länge då jag har en del av det jag saknar i 6D i min GX80…
Nu kommer snart någon skriva att jag ska sälja rubbet och köpa en Fuji XT-2 istället… ;-)
 
ANNONS