Annons

Redigera RAW på IPad Air

Produkter
(logga in för att koppla)

Glowex

Aktiv medlem
Hej.

Jag är ny på fotografering och redigerar nu mina Raw bilder på datorn i Lightroom.

Pga att min datorskärm visar fel färger (Alla bilder blir gulare och varmare på andra enheter) så funderar jag på att börja redigera på Ipaden med antingen Snapseed eller Lightroom.

Jag vill gärna höra input rörande hur bra det fungerar bildkvalité osv.

Med vänlig hälsning,
Mathias
 

reboot81

Aktiv medlem
Pga att min datorskärm visar fel färger (Alla bilder blir gulare och varmare på andra enheter) så funderar jag på att börja redigera på Ipaden med antingen Snapseed eller Lightroom.

Jag vill gärna höra input rörande hur bra det fungerar bildkvalité osv.

Hade jag suttit i din sits (och inte haft råd/möjlighet med en vettig skärm+skärmkalibrator) så skulle jag:

Redigerat på datorn, allt utom vitbalans/färgjusteringar.
Därefter skapat en samling som jag synkat till CC (molnet).
Därefter hade jag fixat till bilderna i LR Mobile på iPad:en.
När justeringarna sedan synkas över till datorn så vet du att de är "korrekt".
Exportera/skriv ut/dela/gör böcker.

Du borde även kunna justera din skärm så att bilderna som du justerat på iPaden ser rätt ut även på datorns skärm.
 

Glowex

Aktiv medlem
Tack för ditt svar.

Jag är fortfarande inte övertygad om att jag behöver ha datorn. Man blir ju väldigt mycket mer mobil med bara en iPad och en sd kortsläsare.
 

reboot81

Aktiv medlem
LR Mobile saknar (vad jag vet) ett par funktioner såsom brushantering och metadatahantering.
Men för de fåtal bilder som verkligen måste brusreduceras kan du som sagt nyttja Snapseed.

Tänk bara på att CC inte är en backuptjänst, utan en synktjänst.

Att du blir mobil och kan skapa ett smidigt, portabelt redigeringskontor det håller jag med om!
 

ErlandH

Aktiv medlem
iPad Air har väl 2 GB arbetsminne. För att redigera raw på en dator brukar man nog räkna med att behöva 8 GB eller helst 16.
 

Glowex

Aktiv medlem
Jag har testat snapseed och prestandan är helt ok! Inga problem på den fronten. Oroar mig mest över sämre kvalitet. Funderar på att gå över till Snapseed om jag bara kör på Ipaden.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om mobilitet är huvudsyftet skulle jag övervägt att byta till en windowsbaserad laptop, antingen med tangentbord som kan fällas runt så att det funkar som en surfplatta (t ex Spectre x360 eller Lenovo Yoga serie) eller en dator som är en avancerad surfplatta (Microsoft surface pro). Detta eftersom du kan få en bättre processor och avsevärt mer RAM (upp till minst 16GB) och dessa har riktig windows till skillnad från ipad som kör iOS istället för OS(X).
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
IPad i fält

iPad Air har väl 2 GB arbetsminne. För att redigera raw på en dator brukar man nog räkna med att behöva 8 GB eller helst 16.
Fler och fler pratar om att använda iPad för fältarbete och det tycker jag låter lockande. Vore skönt att kunna sortera och göra en initial redigering när jag sitter med dagens bildskörd ute i skogen istället för att sitta med massvis med bilder när jag kommer hem. På kul har jag testkört LR mobile på min iPad mini och det funkar utmärkt bra. Riktigt bra verktyg. Killen i den här videon tycker jag är ett bra exempel på hur man kan jobba

https://petapixel.com/2016/09/01/pro-photographers-raw-workflow-lightroom-mobile/
 
ANNONS