Annons

Sony a5100 eller canon 600d? Objektiv för sport?

Produkter
(logga in för att koppla)

m-sjoberg

Medlem
Är en riktig nybörjare med massa funderingar. Vill börja fota mer seriöst, främst djur och skoterkörning. Alltså motiv i rörelse/ sport.

Jag har en Canon 600D och en Sony a5100 och har nu bestämt att köpa ett nytt objektiv för max ca. 10.000 till någon av dessa för ovan nämnda ändamål.

Kan någon kunnig komma med tips och råd? Vilken kamera bör jag satsa på och vilket objektiv?

Tacksam för hjälp!
 

PMD

Aktiv medlem
Sony A5100 har ingen sökare vilket jag tycker diskvalificerar den från sportfotografering. Att stå och hålla kameran framför sig med ett teleobjektiv (vilket är en mycket vanlig typ av objektiv för sport) och följa ett snabbrörligt motiv på skärmen är inte helt lätt.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Med lätthet 600D. Du har en uppsjö av fantastiska objektiv, nya och begagnade att välja mellan.

Sen är 600D fortfarande inte den optimala kameran, p.g.a. relativt enkelt AF-system, inte så snabb serietagning etc, men fullt duglig ändå.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Skulle leta efter begagnade 70-200 f/4 eller 70-200 f/2.8 för Canon EF mount till din 600D. 2.8 varianten är klart dyrare men lite ”snabbare”. Båda är fantastiska så de beror egentligen på vad du tycker är värt o lägga själv. Köp dock begagnade är sä mycket billigare än nya
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Skulle leta efter begagnade 70-200 f/4 eller 70-200 f/2.8 för Canon EF mount till din 600D. 2.8 varianten är klart dyrare men lite ”snabbare”. Båda är fantastiska så de beror egentligen på vad du tycker är värt o lägga själv. Köp dock begagnade är sä mycket billigare än nya
Instämmer. Är det sport ute räcker 70-200/4 L USM (utan IS) långt. Beg ca 3000-3500kr. Spara resten och se om du framöver vill investera i ett hus med bättre autofokus som t ex 80D. Det lär ju komma en efterföljare om 1-2 år och då faller begpriset en hel del. Det är även möjligt att det kommer en 7D mk III redan nästa år och då kommer även 7D mk II falla en hel del beg och det är Canons ultimata sportkamera i cropformat. Med rätt teknik skall påpekas att 600D är rätt kapabel för sport så länge du kan placera motivet bakom vald AF punkt.
 

m-sjoberg

Medlem
Tack för svar! Jag får satsa på Canon helt enkelt. Men en följdfråga... är ju förtjust i den kompakta systemkameran just för enkelhetens skull. Finns det någon kompakt systemkamera som duger bra till sport? Vilken i så fall?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tack för svar! Jag får satsa på Canon helt enkelt. Men en följdfråga... är ju förtjust i den kompakta systemkameran just för enkelhetens skull. Finns det någon kompakt systemkamera som duger bra till sport? Vilken i så fall?
Kamera - ja - Sony A6000 i sig är rätt så bra i bra ljus enl tester. Men vilket objektiv skall du sätta på den? Lämpligast är ju då Sony FE 70-200/4 om man inte pratar 25000kr. Då blir det vare sig kompakt eller billigt. Även beg hamnar man på 3000+8000 = 11.000kr. Så vad är då vitsen? Skall man ha spegellös för sakens skull, absolut. Canons 70-200/4 utan IS (IS har begränsad nytta vid 200mm för sport) kostar hälften beg.

Pratar vi däremot sport i bra ljus med mer "fota barnens fotboll då och då" duger A6000 med 55-200 utmärkt och även din nuvarande Sony men det är skönt med sökare med telen särskilt för sportfoto. Och Sony A5xxx eller A6xxx med 55-200 blir ändå ungefär lika stort i yttermåtten som motsvarande Canon. Vill man tjäna i storlek med spegellös så gäller det ffa kortare brännvidder.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ett kamerahus som är lättare i sig, kan vara extra lätt med mindre objektiv, när sådant passar vid många andra fototillfällen, ett tyngre kamera hus växer givetvis i storlek precis som alla kameror gör oavsett spegellös/DSLR.
Nu vet inte jag om just 600D är så jätte bra att ta fokus i mörker, alla DSLR är inte det per automatik som många tycks tro. Synd att A5100 saknar sökare, fast miljarder bilder tas med telefoner varje år, så visst går det.


Fördelen Canon är det gigantiska utbudet av objektiv, 600D börjar bli lite till åren och är nog ingen mer sportkamera än A5100. Rent generell säljer Canon mycket bra fortfarande, sedan 1987 är dom nu uppe i 90miljoner sålda kameror, och på dom sista 22 månaderna har dom sålt 10 miljoner kameror.
 

m-sjoberg

Medlem
Jag får helt enkelt satsa på ett objektiv till 600d och så byta hus vid senare tillfälle då 😊 och så använda a5100n vid andra tillfällen! Tack för hjälpen!

Ska jag alltså hålla koll på en 80d till bra pris framöver? Blir det en bra modell att byta upp mig till?
 

PMD

Aktiv medlem
Autofokusen i EOS 80D kommer du att bli glad över (när du har lärt dig att använda den rätt :).

Ergonomin är också mycket bättre än hos EOS 600D. I stort sett allt är nog bättre. Om du videofilmar så kommer du att ha stor glädje över hur AF vid video fungerar i 80D. Mycket bättre än 600D-generationen.
 

m-sjoberg

Medlem
Autofokusen i EOS 80D kommer du att bli glad över (när du har lärt dig att använda den rätt :).

Ergonomin är också mycket bättre än hos EOS 600D. I stort sett allt är nog bättre. Om du videofilmar så kommer du att ha stor glädje över hur AF vid video fungerar i 80D. Mycket bättre än 600D-generationen.
Så 80D är det självklara valet ifall jag ska byta upp mig? Eller annars?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Så 80D är det självklara valet ifall jag ska byta upp mig? Eller annars?
Det är ingen brådska. Ibland finns den för sport ännu vassare 7D II till ett bra pris på 10.000kr. 80D har en bättre sensor men inte lika vass AF som 7D II även om den är bra. Med hög sannolikhet släpper Canon en 7D III 1H 2018 och då kommer 7D II dels finnas till bra pris både nytt och beg.
 

martinot

Aktiv medlem
Så 80D är det självklara valet ifall jag ska byta upp mig? Eller annars?
Nja, det skulle nog inte varit mitt förstaval (sånsom du beskriver dina behov).

Eftersom prio enligt dig själv är snabb och säker AF för sport/action så hade jag nog satsat på 7DII, eller om du har råd med den kommande 7DIII (annars så kommer säkert II:an ner en hel del i pris strax efter III:ans lansering som Fredrik är inne på ovan).
 

Bengf

Aktiv medlem
Gå och prova känn på 7DMKII, 80D. 7DMKII är ganska tung, och kom lite olyckligt före Canon ändrade sin ombyggnad av sensorn, autofokusen håller toppklass, men kräver så klart träning och rätt inställningar för att fungera bra. skall du köpa kamera för 10 år framåt eller hur tänker du. Canon har det nya Dualpixelsystemet som ger så bra autofokus vid video och Live View, men då bör man titta på speciella STM-objektiv och vissa nyare objektiv för att det skall fungera som allra bäst med följsam autofokus vid video.
 

Bengf

Aktiv medlem
Enligt TS (se inlägg #1) så är det foto (inte film) av snabb sport/action som efterfrågas.

Må så vara, men fins det inbyggd videodel så är det inte omöjligt att man också vill filma några snuttar i bland, fast det till en början inte är första valet, skillnaden mot telefonen blir dom eventuella nya zoomobjektiven som gör filmningen helt plötsligt lite mera attraktivt.
 

martinot

Aktiv medlem
Må så vara, men fins det inbyggd videodel så är det inte omöjligt att man också vill filma några snuttar i bland, fast det till en början inte är första valet, skillnaden mot telefonen blir dom eventuella nya zoomobjektiven som gör filmningen helt plötsligt lite mera attraktivt.
Ingen aning. Kan så vara, men det är inget som TS nämnt, och jag tycker att man normalt främst skall gå efter det som TS själv efterfrågar och skriver (därav att jag tror tex. en 7DII kommer passa TS lite bättre).

Kan väl egentligen bara tala för mig själv, och jag filmar i princip aldrig med mina kameror, fast jag har 10+ kamerahus, och 30+ objektiv (och filmar oerhört sällan med mina mobiler).
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja men man får tänka i bland lite bredare och inte bara gå på just sina egna personliga val, kan lätt uppstå ett tunnelseende och köp det jag har, en del som du Martain är kolossalt uppbackad av flertalet olika kameror, av olika märken och storlekar, det är inte alla förunnat att ha det så förspänt, personligen skulle jag bli snurrig av alla olika ladd stationer att hålla koll på.

TS frågar efter objektiv för sport, och vilken av dom två kamerorna hon har skall hon satsa på, Har TS verkligen provat sina kameror för actionbilder och hur tyckte hon att dom klarar av det. Canon objektiv och ett senare köp av en nyare Canonkamera ser jag nog som det bästa valet.
 
ANNONS