Annons

Chrome - färghantering funkar nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Jag sitter på en profilerad Wide-Gamut skärm. Jag har alltid kört med Firefox eftersom det är den enda webbläsaren som har en korrekt färghantering.

Av en slump upptäckte jag att det verkar som om Chrome uppdaterats och nu har en korrekt färghantering.

Någon som kan bekräfta?

(Kör Windows 7)
 

alfin

Aktiv medlem
Så länge bilden har en inbäddad profil så fungerar det. Saknas profilen blir det fel med Chrome, till skillnad från Firefox som du kan ställa om att färghantera bilder även utan inbäddad profil.

Enklast är väl att du kalibrerar skärmen till sRGB och använder den skärmprofilen när du surfar på webben.
 

iSolen.se

Guest
Så länge bilden har en inbäddad profil så fungerar det. Saknas profilen blir det fel med Chrome, till skillnad från Firefox som du kan ställa om att färghantera bilder även utan inbäddad profil.

Enklast är väl att du kalibrerar skärmen till sRGB och använder den skärmprofilen när du surfar på webben.
Om det saknas profil ska väl ändå programmet köra sRGB...?
 

alfin

Aktiv medlem
Om det saknas profil ska väl ändå programmet köra sRGB...?
Både Firefox och Chrome skippar färghanteringen om det saknas inbäddad profil utifrån vad jag kan bedöma. Firefox kan man ställa om så att bilder som saknar profil förutsetts vara i sRGB och konverteras till skärmprofilen. Om då bilden inte var i sRGB blir det fel ändå...
 

AFJ

Aktiv medlem
Så länge bilden har en inbäddad profil så fungerar det.
Saknas profilen blir det fel med Chrome, till skillnad från Firefox som du kan ställa om att färghantera bilder även utan inbäddad profil.
Min minnesbild är att det endast är Firefox som har klarat av att hantera detta korrekt. Chrome har inte gjort det - förrän relativt nyligen. Så upplever jag det i alla fall.


Enklast är väl att du kalibrerar skärmen till sRGB och använder den skärmprofilen när du surfar på webben.
Jag har inga direkt problem. Använder som sagt Firefox som default browser och då har jag aldrig haft några problem. Jag vill helst använda en så stor profil som möjligt när jag jobbar i LR och att hålla på och switcha fram och tillbaka mellan profiler känns lite onödigt.

Jag tycker det är bra att Chrome funkar precis som Firefox nu - detta eftersom Firefox ibland har lite hyss för sig (icke relaterat till färghantering) och det är ju bra att kunna använda en annan browser när det händer.
 

AFJ

Aktiv medlem
Om det saknas profil ska väl ändå programmet köra sRGB...?
Jag har fattat det som att problemet är att browsern inte hanterar skärmprofilen - det har inte med bildfilens inbäddad profil att göra.

Precis som om du startar Windows Fotovisare så visas färgerna korrekt, men går du över till bildspelsfunktionen (som är ett annat program i samma skal) så fungerar inte färghanteringen.

Men jag kan mycket väl vara fel ute.

Min poäng är i alla fall att Chrome har förbättrats och nu kan jag använda den lika gärna som Firefox.
 

ldn99

Aktiv medlem
Jag har fattat det som att problemet är att browsern inte hanterar skärmprofilen - det har inte med bildfilens inbäddad profil att göra.

Precis som om du startar Windows Fotovisare så visas färgerna korrekt, men går du över till bildspelsfunktionen (som är ett annat program i samma skal) så fungerar inte färghanteringen.

Men jag kan mycket väl vara fel ute.

Min poäng är i alla fall att Chrome har förbättrats och nu kan jag använda den lika gärna som Firefox.
Är det något nytt i Chrome om färghanteringen (Chrome 53.02) sedan vi diskuterade i september 2016 i tråden https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=2137379#post2137379

Då kom jag fram till:
"Det verkar som om Chrome nu använder skärmprofilen, men utgår från att det alltid är den primära skärmens profil som gäller. Byter man skärmprofil, måste Chrome startas om för att det skall bli rätt (samma som t ex Photoshop). Otaggade bilder antas inte vara i sRGB, enligt i standard, utan visas direkt med skärmprofilen.

Slutsats:
Chrome visar bara rätt färg om du har en skärm kalibrerad till sRGB och skärmprofil med sRGB.

Med Firefox räcker det att byta kalibreringen till sRGB eftersom Firefox struntar i skärmprofilen (om du inte hårdkodat en viss profil).

Men eftersom all? inbäddad video är otaggad (normalt ungefär sRGB) så blir det hiskeliga färger på dessa om monitorn är kalibrerad till wide gamut. Jag har Dell skärmar med en kalibrering för max omfång och en för sRGB. Dell display manager (DDM) kan automatiskt byta kalibrering men ej profil på monitorn efter program. Firefox är därför hårdkodad till sRGB-profilen som du beskriver och DDM byter till sRGB kalibrering.

För de flesta andra program, som ej hanterar skärmprofiler, räcker det med att låta DDM byta kalibreringen till sRGB och låta skärmprofilen ligga kvar i maxomfång.

Borde kanske också lagt till att jag kör Windows 10.
 

alfin

Aktiv medlem
Det du kom fram till stämmer inte. Fungerar det så har du ingen färghantering. Du kan inte dra slutsatser om hur en webbläsare fungerar utifrån hur din Dell skärm med tillhörande mjukvara hanterar profilbyten. Webbläsaren i det fall den är färghanterad använder OS skärmprofil och på t ex en hårdvarukalibrerad Eizo skärm med ColorNavigator kan man byta mellan wide gamut och sRGB-profil utan problem. Man måste dock starta om webbläsaren för att den ska plocka upp förändringarna. Man behöver inte hårdkoda skärmprofilen i Firefox. Däremot måste man aktivera V4-profiler om man kör sådana istället för V2-profiler.
 

ldn99

Aktiv medlem
Det du kom fram till stämmer inte. Fungerar det så har du ingen färghantering. Du kan inte dra slutsatser om hur en webbläsare fungerar utifrån hur din Dell skärm med tillhörande mjukvara hanterar profilbyten. Webbläsaren i det fall den är färghanterad använder OS skärmprofil och på t ex en hårdvarukalibrerad Eizo skärm med ColorNavigator kan man byta mellan wide gamut och sRGB-profil utan problem. Man måste dock starta om webbläsaren för att den ska plocka upp förändringarna. Man behöver inte hårdkoda skärmprofilen i Firefox. Däremot måste man aktivera V4-profiler om man kör sådana istället för V2-profiler.
Det fungerade så då i alla fall. Läs gärna om resten av tråden.
 
ANNONS