Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tomt batteri blinkande-symbol

Produkter
(logga in för att koppla)

RXE

Medlem
Hej !

Jo, men alla blir inte dåliga på samma eftermiddag,
men om laddaren knasar kan man nog få det till att se ut så.

Har du (TS) rengjort laddarens kontakter ?
Finns någon möjlighet att testa i någona annan kamera ?

//MW
Ja det verkar rätt osannolikt att alla skulle bli dåliga samtidigt. När jag laddar batterierna så ser det till synes ut att de laddar och blir full-laddade. Det har jag inte testat, ska prova att rengöra dem. Tyvärr inte jag har bara en 1000D:a som extra-kamera och ja det är rätt så stor skillnad på dem.

Tack för tipset!
 

Smw

Aktiv medlem
Ja det verkar rätt osannolikt att alla skulle bli dåliga samtidigt. När jag laddar batterierna så ser det till synes ut att de laddar och blir full-laddade. Det har jag inte testat, ska prova att rengöra dem. Tyvärr inte jag har bara en 1000D:a som extra-kamera och ja det är rätt så stor skillnad på dem.

Tack för tipset!
Ha inga för stora förhoppningar, jag tror det är kameran,
men för att utesluta andra möjligheter bör även laddaren kollas.

//MW
 

HenkeVFR

Ny medlem
Ja det verkar rätt osannolikt att alla skulle bli dåliga samtidigt. När jag laddar batterierna så ser det till synes ut att de laddar och blir full-laddade. Det har jag inte testat, ska prova att rengöra dem. Tyvärr inte jag har bara en 1000D:a som extra-kamera och ja det är rätt så stor skillnad på dem.

Tack för tipset!
Om du bor i närheten av Nybro, kan du få testa batterierna i min 7D.

Mvh/
Henke
 

RXE

Medlem
Uppdatering

Uppdatering: Jag vill först och främst tacka alla som har försökt hjälpa mig och som har gett mig råd/tips på hur jag kan göra och testa.

Men efter alla försök så är det bara att inse att den är sönder. Har varit väldigt nöjd med 7D:an så därför har jag nu beställt en Canon 7D mark II.

Men som sagt tack för hjälpen!
 

Smw

Aktiv medlem
Uppdatering: Jag vill först och främst tacka alla som har försökt hjälpa mig och som har gett mig råd/tips på hur jag kan göra och testa.

Men efter alla försök så är det bara att inse att den är sönder. Har varit väldigt nöjd med 7D:an så därför har jag nu beställt en Canon 7D mark II.

Men som sagt tack för hjälpen!
Du blir helnöjd.

//MW
 

Erik X

Aktiv medlem
Funderar hur funktionen är uppbyggd..
Jag gissar att battterispänningen mäts med en intern A/D-omvandlare i någon av kamerans mikroprocessorer. Den ADC:n har sannolikt mer än en kanal så om det blev internt fel på den eller på referensspänningen så borde även andra funktioner mäta fel och så verkar det inte vara. Men innan ADC:n sitter ett par motstånd som spänningsdelare, sannolikt högohmiga för att inte dra onödigt mycket ström då kameran är i 'sleep' -läge. Det faktum att de är högohmiga samtidigt som de är ständigt spänningssatta gör delaren känsliga för korrosionsskador orsakade av fukt. Metall vandrar mellan lödpunkterna pga elektrolys och skapar en genväg förbi komponenterna och då blir spänningen efter delaren fel; har den blivit för låg så kommer kameran att larma för tomt batteri även då det är nyladdat. Fenomenet kallas elektromigration, jag har råkat ut för det i bilelektronik. Korrosionen kan eventuellt vara synbart för blotta ögat (med lupp) men det kan också ligga dolt under motstånden. Är den synlig så kan tvätt / lack hjälpa
Så innan du skrotar kameran kan du ju inspektera kretskortet noggrant
 
ANNONS