Gammal 2017-12-18, 15:40
LarsH2

Ventures skrev: Det måste vara överdrivet att ha en mapp för varje dag Om du inte tar 10.000 bilder om dagen. Jag har månadsmappar och orsaken är främst för att inte få identiska filnamn i samma mapp eftersom räkneverken i kamerorna bara går till 9999 bilder. Annars hade årsmappar troligen varit tillräckligt. Det är ju enkelt att söka efter t.ex. specifika datum.
Datummappar var väl defaultinställning i Lr. Så fundera på vilken mappstruktur du behöver innan är väl bästa rådet. Ju längre man använder Lr desto mer jobb att ändra sig.
Är i mitt tycke rätt så smart att ha en mapp för varje dag
Kolla i kalendern var du då
,
då är det lätt att hitta dina bilder
Så jobbar jag
Gammal 2017-12-18, 16:05
thommya

LarsH2 skrev: Är i mitt tycke rätt så smart att ha en mapp för varje dag
Kolla i kalendern var du då
,
då är det lätt att hitta dina bilder
Så jobbar jag
Håller med dig. En mapp för varje fotodag är ett bra sätt att strukturera.
Efter gallring av bilderna och jag satt nyckelord på bilderna i respektive mapp lägger jag även till en förklarande text efter datum. Då håller jag samtidigt koll på vad som är färdiggallrat och nyckelordsmärkt.
T. ex.
2017 -
2017-01-01 Nyårsafton med familjen
2017-01-05 Vandring längs ån
2017-01-10
2017-02-01

De två nedersta mapparna är jag alltså inte färdig med ännu.
Men vi alla jobbar på olika sätt och detta funkar bra för mig.

Thommy
Gammal 2017-12-19, 14:09
AFJ

Jag tycker att det borde gå att lösa detta.

Om jag förstår rätt så har du en struktur som liknar:

C:\Bilder\JPG

C:\Bilder\RAW

och under dessa har du en mängd datum mappar.

Om du kör Windows så borde du med ROBOCOPY kommandot kunna enkelt kopiera alla JPG-filer till samma struktur men under RAW-mappen. De datummappar som inte finns kommer att skapas och de datummappar som redan finns kommer att "fyllas på".

Sedan kand du döpa om JPG mappen till något annat.

Därefter startat LR - då kommer alla JPG bilder att vara markerade med "?-tecken" eftersom LR inte längre hittar mappen C:\Bilder\JPG. Då borde det gå att högerklicka en bild eller en mapp och koppla den så att C:\Bilder\JPG kopplas till C:\Bildere\RAW. Då borde alla bilder kopplas rätt.

Jag är dock inte säker på detta! Så det krävs nog en del testande! Eventuellt kan man behöva lägga till en bild direkt i C:\Bilder\JPG för att kunna ha en bild i "toppen" av trädet.

Själva ROBOCOPY kommandot är tämligen enkelt. Starta en kommandoprompt och skriv ROBOCOPY /? så får du information om hur det kan användas. Om du vill ha hjälp med det så kan vi nog klura ut hur det skall se ut.

Om jag hade haft problemet själv så skulle jag definitivt ha försökt med detta, men det kan ju krävas lite mod och bra backup! :-)
Gammal 2017-12-19, 18:09
Zebulah

AFJ skrev: Jag tycker att det borde gå att lösa detta.

Om jag förstår rätt så har du en struktur som liknar:

och under dessa har du en mängd datum mappar.

Om du kör Windows så borde du med ROBOCOPY kommandot kunna enkelt kopiera alla JPG-filer till samma struktur men under RAW-mappen. De datummappar som inte finns kommer att skapas och de datummappar som redan finns kommer att "fyllas på".

Sedan kand du döpa om JPG mappen till något annat.

Därefter startat LR - då kommer alla JPG bilder att vara markerade med "?-tecken" eftersom LR inte längre hittar mappen C:\Bilder\JPG. Då borde det gå att högerklicka en bild eller en mapp och koppla den så att C:\Bilder\JPG kopplas till C:\Bildere\RAW. Då borde alla bilder kopplas rätt.

Jag är dock inte säker på detta! Så det krävs nog en del testande! Eventuellt kan man behöva lägga till en bild direkt i C:\Bilder\JPG för att kunna ha en bild i "toppen" av trädet.

Själva ROBOCOPY kommandot är tämligen enkelt. Starta en kommandoprompt och skriv ROBOCOPY /? så får du information om hur det kan användas. Om du vill ha hjälp med det så kan vi nog klura ut hur det skall se ut.

Om jag hade haft problemet själv så skulle jag definitivt ha försökt med detta, men det kan ju krävas lite mod och bra backup! :-)
Eller ännu enklare med cut-and-paste (klipp-och-klistra) för alla underkataloger i jpg-mappen och sedan låter man Lightroom hitta de saknade bilderna/fotona. Dvs markera alla på en gång och flytta dem.
Gammal 2017-12-19, 20:52
Dadid

Tack för dessa uppslag.
Jag testar på något litet och ser hur det går!
Gammal 2017-12-19, 22:37
AFJ

Zebulah skrev: Eller ännu enklare med cut-and-paste (klipp-och-klistra) för alla underkataloger i jpg-mappen och sedan låter man Lightroom hitta de saknade bilderna/fotona. Dvs markera alla på en gång och flytta dem.
Det har du förstås rätt i - tänkte att man då får alla frågorna om "koflikter" när mappar skall slås ihop men det går förstås att besvara dem med "ja" för alla på en gång.
Gammal 2017-12-31, 06:27
Joakim.e

Ventures skrev: Det måste vara överdrivet att ha en mapp för varje dag Om du inte tar 10.000 bilder om dagen. Jag har månadsmappar och orsaken är främst för att inte få identiska filnamn i samma mapp eftersom räkneverken i kamerorna bara går till 9999 bilder. Annars hade årsmappar troligen varit tillräckligt. Det är ju enkelt att söka efter t.ex. specifika datum.
Datummappar var väl defaultinställning i Lr. Så fundera på vilken mappstruktur du behöver innan är väl bästa rådet. Ju längre man använder Lr desto mer jobb att ändra sig.
Det är väl inte så bra med samma filnamn på olika bilder även om de ligger i olika mappar. Ett enkelt sätt är ju att låta LR lägga till fotodatum till det ursprungliga filnamnet vid importen av bilderna till hårddisken.
Gammal 2017-12-31, 07:58
Dadid

Vid import döps filerna om till (ex) 20171229182401. Risken för dubbelnamn torde då vara liten.
Gammal 2018-01-14, 17:11
Bussmicke

Själv har jag en mapp per fotodatum. Jag döper om filnamnen till vad det på bilden, tex Linjebuss 263 Kungsgatan,Stockholm 1992-05-23 istf att använda nyckelord. Har gjort så långt innan Lightroom kom.Har alldeles för redan omdöpta mycket bilder för att byta. Sen bygger mina filnamn på det som ska bli bildtext till bilden.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	LLT_116_Smedjegatan_Lulea_2017-10-19d.jpg
Visningar:	18
Storlek:	98.2 KB
ID:	145262  

Gammal 2018-01-15, 01:03
reboot81

Jag utgår likt ovan från

Men, varför inte exportera ut alla JPG ur huvudkatalogen till nykatalog.cat. Därefter raderar du alla JPG i huvudkatalogen. (Eller mappen JPG via LR).
Därefter importerar du nykatalog.cat till huvudkatalogen igen.
Du kommer då ha alla bilder i C:\Bilder\RAW.
För att få alla bilder till C:\Bilder så markerar du allt som ligger i RAW (inne i LR) och drar rakt till C:\.
Kan hända att du behöver lägga en bild direkt under C: som du lägger till (inte flyttar/kopierar) till katalogen först.
Gammal 2018-01-15, 07:28
pdahlen

Jag exporterar ut allt från LR vid varje framkallning. Det jag gör själv är att sätta en kod för varje bildtyp (10-99) , man kan själv bestämma vilken upplösning man vill ha i detta.

Så jag markerar tex alla fåglar jag ska exportera, skriver in 50 (kod för fågel) och trycker export, LR lägger sedan på i filnamnet: fotodatum, kamera, brännvidd, tid, bländare, ISO eller annat man vill ha med ut.

Efter exporten placerar jag bilderna i olika strukturer, den vanligaste är sortering år och kod i bl.a ett moln. På detta sätt når jag alla bilder från TV, mobil och surfplatta överallt/när som helst och inte bara från LR
Gammal 2018-01-15, 08:03
Ventures

Joakim.e skrev: Det är väl inte så bra med samma filnamn på olika bilder även om de ligger i olika mappar. Ett enkelt sätt är ju att låta LR lägga till fotodatum till det ursprungliga filnamnet vid importen av bilderna till hårddisken.
De lär aldrig "krocka" så länge de ligger i olika månadsmappar. Vid export lägger Lr till ett löpnummer så jpg-filerna får olika namn även om RAW-filerna skulle ha samma.
Filnamnet från kameran duger gott åt mig.
Besvara

Bokmärken

Taggar
lightroom

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:12.

Elinchrom ELM8