Gammal 2018-01-13, 07:26
pdahlen

Theresefoto skrev: Läste också något om det men hur det än är så händer NADA ... :/
Men mottagaren vid kameran visar både den gröna och röda signalen?

Visas det samma färger när du använder knappen enbart på mottagaren?
Gammal 2018-01-13, 17:43
PMD

Theresefoto skrev: Läste också något om det men hur det än är så händer NADA ... :/
Apparaten tycks vara trasig. Reklamera hos säljaren.
Gammal 2018-01-13, 20:56
Theresefoto

Får det att fungera med fördröjning men inte som om fjärrkontrollen fungerar som avtryckare utan fördröjning. Kanske behöver ändra någon inställning i kamerahuset? Har ställt in på enbildstagning ”s” som jag alltid har. Och manuellt läge såklart ...
Gammal 2018-01-14, 09:03
pdahlen

Lite konstigt att det fungerar med fördröjning men inte på vanlig enkelbild, men gör några tester först innan den ev. går i retur.

Tycker du ska sätta kameran på AF mode som test och ställa in sändaren för enkelbild, när du trycker ner knappen halvvägs lyser mottagen grön då och rör sig AF?

När du trycker ner knappen helt, lyser mottagaren röd då? Men händer inget?

Är det någon skillnad i uppförande på mottagaren/kameran om du slår om till 5s fördröjning? Förutom att en bild kan tas.

Jag hade en JJC fjärrkontroll till min D300 för en 5 år sedan, inte samma typ som din, men den första jag fick fungerade inte alls, fick en ny och den fungerade så långe jag hade kameran
Gammal 2018-01-25, 12:03
indiana alex

PMD skrev: Nikon ML-L3 tycks vara vad du söker efter. Den fungerar tillsammans med D5500. Kameran har en inbyggd mottagare så du behöver bara den lilla ML-L3.

Finns på Scandinavian Photo för 299 kr och begagnad (med sex månaders garanti) på Cyberphoto för 199 kr.

Nikon har en websida som förklarar hur man använder den.
När man trycker på knappen på fjärrkontrollen så fokuserar kameran och tar sen direkt bilden.

Tillägg: jag missade att du vill spela in video. Då kanske det inte fungerar som ovan. Video nämns inte i Nikons beskrivning.

Jag föreslår att du ringer (eller skriver) till Scandinavian Photo eller Cyberphoto och frågar hur ML-L3 fungerar med video. Båda butikerna brukar vara mycket hjälpsamma när man frågar dem om produkter de säljer.
Jag köpte en Nikon ML-L3 sen, lite av en chansning då jag både fått information om att den inte går att trycka ner halvvägs och fokusera och att det ska gå. Den fokuserar inte alls särskilt bra faktiskt, och går inte att trycka ner halvvägs för att få bättre fokus utan den knäpper en bild bara, många blir ofokuserade. Och funkar inte att fokusera med eller starta inspelning i videoläge.
Lite förvånade så tar den rätt bra stillbilder ur videoläget, som ofta har bättre fokus än stillbilderna.
Appen till telefonen är samma som i stillbildsläget, den knäpper av en bild bara, och fokuserar inte så bra.

Så jag är kvar nästan där jag startade, har läst att flera har problem med fokuseringen i videoläget på den här kameran tyvärr ☹️ Svårt att få fokuserad video om man inte drar fokus själv.
Besvara

Bokmärken

Taggar
autofokus , fjärrutlösare , nikon d5500

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:51.

Elinchrom ELB 500 TTL