Annons

Lumix G9 - fel färger i bilderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

HenryB

Aktiv medlem
Bilden du länkade med vass och is ser helt OK ut tycker jag. Det är den enda bilden jag ser dock, finns det fler?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Färgerna ser helt OK ut på min telefon.

Förresten, en enkel fråga:
Kan det vara så att du kollade mobilbilderna på mobilen och kamerabilderna på datorskärmen och att du har en enkel kontorsskärm med dålig färgkalibrering och snäv färgtäckning? Telefonerna har ju betydligt bättre kvalitet på sina skärmar än en vanlig datorskörm. Kanske dum fråga men vill ändå ställa den.
 
Senast ändrad:

JonasS3

Medlem
Färgerna ser helt OK ut på min telefon.

Förresten, en enkel fråga:
Kan det vara så att du kollade mobilbilderna på mobilen och kamerabilderna på datorskärmen och att du har en enkel kontorsskärm med dålig färgkalibrering och snäv färgtäckning? Telefonerna har ju betydligt bättre kvalitet på sina skärmar än en vanlig datorskörm. Kanske dum fråga men vill ändå ställa den.

Ingen dum fråga - jag har en bra dator HP:s ZBook och testat bilderna så väl på min mobil, bärbara och extern skärm. Alla visar samma - bilderna från Lumixen G9 i standardläge är mörka (enligt mitt tycke extremt mörka och får då inget "djäklar anamma"). Jag har suttit många timmar i helgen med Photoshop och fått ut bilderna som jag tycker de ska se ut - d.v.s. som det faktisk såg ut vid vid bildtillfället.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ingen dum fråga - jag har en bra dator HP:s ZBook och testat bilderna så väl på min mobil, bärbara och extern skärm. Alla visar samma - bilderna från Lumixen G9 i standardläge är mörka (enligt mitt tycke extremt mörka och får då inget "djäklar anamma"). Jag har suttit många timmar i helgen med Photoshop och fått ut bilderna som jag tycker de ska se ut - d.v.s. som det faktisk såg ut vid vid bildtillfället.
Mörka ja, men jag förstod att färgerna också blev fel och de du visade tycker jag ser helt OK ut. Men har du testat att visa på alla medier så....
 

EJM68

Aktiv medlem
Ingen dum fråga - jag har en bra dator HP:s ZBook och testat bilderna så väl på min mobil, bärbara och extern skärm. Alla visar samma - bilderna från Lumixen G9 i standardläge är mörka (enligt mitt tycke extremt mörka och får då inget "djäklar anamma").
Då har du bra förutsättningar! Jag tycker att filerna ser bra ut, men om du vill få ut lite mer måste du lära dig kamerans ljusmätare och lite mer kring fotoredigering.
Jag öppnade några av dina bilder och utförde några enkla ändringar i LR. Givetvis går bilderna att få bättre än så, men bara för att visa att det går att få lite mer kräm i färgerna och lyfta skuggorna.
 

Bilagor

HenryB

Aktiv medlem
Förlåt, det blev fel i delningen till Google - här ska rätta komma.
(Bilden med vass är ok men den är tagen med +0,7 i överexponering.)




https://drive.google.com/open?id=1xANoS59kFb0L0oll-jAYv7z4q6EzMEHd
Ser inget konstigt med dina bilder alls. Exponeringen prickar kanske inte alltid rätt men det inträffar med alla kameror. Ta för vana att kolla histogramet när du tagit en bild så ser du snabbt hur exponeringen blev. Du kommer alltid ha skillnader mellan olika skärmar när det gäller ljusstyrka och färginställningar. Det är först när du börjar kalibrera din din skärm som du kan göra en korrekt bedömning.

Sen är en bild inte klar för än den är framkallad. Kameran gör sitt försök när den sparar JPG-filen efter dom inställningarna kameran har. Har du inte gjort några inställningar själv så är det kameratillverkarens "åsikt" som styr resultatet. Fotar du i RAW så får du själv sköta framkallningen. Det är först då som du får det som *du* vill ha det.
 

JonasS3

Medlem
Hej igen och åter ett mycket stort tack för all er hjälp och expertis.


Jag var inne hos Scandinavionfoto med min Lumix för koll (ingen vidare koll enligt mig) och de tyckte inte heller att JPG bilderna är "så" mörka. Mörka ja och då dåligt med färg men allt finns i raw. (Ingen vidare hänsyn till att vi pratade om jpg inte raw.)

Jag kanske är gnällig eller så har jag tittat på andras bilder för mycket - tycker de presterar bättre i standardläge än min Lumix som t.ex

https://www.dpreview.com/sample-galleries/0107841691/panasonic-g9-sample-gallery/6783105292
https://www.ephotozine.com/article/panasonic-lumix-g9-sample-photos-31727


Stort tack för att ni tagit er tid att kolla mina bilder och även jobbat fram det jag saknat i bilderna - uppskattas stort.

Jag har läst på med enligt alla era tips och hittat fina artiklar på nätet samt även fått samtala med en mycket sympatisk och duktig kille på Mattssons foto i Lund som förklarade att han enbart plåtar i raw med sol-läge oavsett förhållande. Allt går tydligen och fixa till i efterhand - nästan i alla fall.

Själv har jag testat fler lägen på Lumixen och i allafall fått fram en bild i jpg som likar något.


Inte den bästa starten då den digitala sökaren var sönder vid leverans och när jag väl tog bilder blev bilderna inte det jag tänkt och till råge på detta har redan skyddsgreppet börja lossna.....


En sista fråga till er som jag hoppas ni orkar med - sedan stänger vi denna tråd!!

Är det normalt/rätt att man ibland känner små stötar från sensorn när man lyfter kameran?

(Känns som något är löst i kameran och man känner en liten stöt/bums. Hänger sensorn i något som gör att man kan känna den ibland - som om den slår i någon kant i kamerahuset?)
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
För att få lite mer "omph" i bilderna så kan man behöva justera färgmättnad, kontrast, uppskärpning, ljushet, mm i kameran. Standardinställingarna duger nog inte för den som är van vid lite övermättade bilder från en mobiltelefonkamera.

Panasonic G9 har väl bildstabilisering? I så fall "hänger" sensorn i en mekanism som rör på sensorn för att kompensera för skakningar av kameran. I Olympus kameror är sensorn magnetupphängd och upphängningen sätter igång när man startar kameran. Jag kan höra ett litet surr från bildstabilieringen i min Olympus, men jag tror inte att jag har känt någon rörelse av sensorn vid start.

Om Panasonic använder samma slags bildstabiliseringsteknik som Olympus vet jag inte, men det är väl inte helt otroligt.
 

M7_21

Aktiv medlem
Hej igen och åter ett mycket stort tack för all er hjälp och expertis.

https://www.dpreview.com/sample-galleries/0107841691/panasonic-g9-sample-gallery/6783105292
https://www.ephotozine.com/article/panasonic-lumix-g9-sample-photos-31727


Stort tack för att ni tagit er tid att kolla mina bilder och även jobbat fram det jag saknat i bilderna - uppskattas stort.

*********

Panasonic Lumix G9 är väl en helt ny kamera? Tyvärr är det så att den första generationen av kameror, mobiler, bilar etc kan vara lite skakiga. Likaså med nya operationssystem till datorer. Jag skulle aldrig våga köpa en rätt oprövad produkt utan hellre vänta ett halvår för att slippa vara försökskanin åt resp tillverkare. Hoppas dock du får ordning på din kamera till slut!
 

JonasS3

Medlem
För att få lite mer "omph" i bilderna så kan man behöva justera färgmättnad, kontrast, uppskärpning, ljushet, mm i kameran. Standardinställingarna duger nog inte för den som är van vid lite övermättade bilder från en mobiltelefonkamera.

Panasonic G9 har väl bildstabilisering? I så fall "hänger" sensorn i en mekanism som rör på sensorn för att kompensera för skakningar av kameran. I Olympus kameror är sensorn magnetupphängd och upphängningen sätter igång när man startar kameran. Jag kan höra ett litet surr från bildstabilieringen i min Olympus, men jag tror inte att jag har känt någon rörelse av sensorn vid start.

Om Panasonic använder samma slags bildstabiliseringsteknik som Olympus vet jag inte, men det är väl inte helt otroligt.
Det stämmer att den har bildstabilisator i kamerahuset med någon upphängning. Nu hör jag oxså att Lumixen låter vid uppstart kanske någon liten motor?

Jag ska ta mig till Mattssons foto i Lund - de verkar ha betydligt mer kompentent och trevlig personal - och få testat/kolla mot deras demo-kamera som de har hemma. Återkommer om man ska känna att sensorn slår i eller ej.
 
ANNONS