Annons

Köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilken är av rekommendation
Canon eos 80 D Canon eos 7D mark ii eller beg 7D
Fotar mest porträtt, barn i rörelse, prylar och även lite natur har 50mm 1,4 objektiv och sigma 24-105 mm
 

unoengborg

Aktiv medlem
Vilken är av rekommendation
Canon eos 80 D Canon eos 7D mark ii eller beg 7D
Fotar mest porträtt, barn i rörelse, prylar och även lite natur har 50mm 1,4 objektiv och sigma 24-105 mm
Hade valt bort 7D p.g.a. lite väl gammal sensor
Tänker du köra mycket video välj 80D annars 7D mkii som är lite robustare byggd och har aningen bättre autofokus.
 

Sianin

Aktiv medlem
Jag har en 7d2 och vid just foto av min ettåring så är hastigheten och autofokus riktigt bra dock saknar jag ibland en utvikbar och vridbar skärm då det är många låga bilder
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Vill du ha WiFI för att t ex snabbt kunna skicka över en bild till mobilen och publicera online utan att gå omvägen genom datorn är det 80D som gäller, 7D MkII saknar WiFi.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Vilken är av rekommendation
Canon eos 80 D Canon eos 7D mark ii eller beg 7D
Fotar mest porträtt, barn i rörelse, prylar och även lite natur har 50mm 1,4 objektiv och sigma 24-105 mm
Vad har du för kamerahus nu?

Anledningen till min fråga är att du kanske har större behov av nya objektiv än av ett nytt hus ...
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har en 7d2 och vid just foto av min ettåring så är hastigheten och autofokus riktigt bra dock saknar jag ibland en utvikbar och vridbar skärm då det är många låga bilder
Fast komponerar du via skärmen använder du ju den lite låmgsammare dual pixel och inte den separata AF sensorn.
 

Sianin

Aktiv medlem
7d2 är en jätte fin kamera men jag vet inte om jag tycker att en lite bättre AF , bygkvaliten och något fler bilder/sec är värt en vridbar skärm. Om man nu är ute efter en allround kamera så tror jag nog ändå att 80d är ett bättre alternativ.

Wi-fi finner jag vara en icke fråga då Canon har wi-fi kort till 7d2 vilket jag tycker funkar bra.

Ett alternativ att överväga är en beg 5d3 tycker jag, ingen wi-fi där dock.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Varför inte en begagnat 6D eller 5D mark iii? Porträtt o natur har ju fördel av fullformatsensorn och dina objektiv är ju för fullformat.
 

PMD

Aktiv medlem
En sanning med modifikation. Det finns ett sd-kort som ger wifi-funktionalitet som tillbehör.
Hur bra fungerar sådana kort numera? Jag köpte ett Eye-Fi-kort för några år sen och blev irriterad av att kameran tappade kontakten med nätet när den "somnade". Det var bökigare att få förbindelsen att hålla sig uppe än med en kamera med inbyggd WiFi (som jag köpte senare).
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Hur bra fungerar sådana kort numera? Jag köpte ett Eye-Fi-kort för några år sen och blev irriterad av att kameran tappade kontakten med nätet när den "somnade". Det var bökigare att få förbindelsen att hålla sig uppe än med en kamera med inbyggd WiFi (som jag köpte senare).
Det är delvis samma problem idag med vissa undantag.

Eye-fi är ju "dött" och Toshibas FlashAir är de som har licensierat själva stödet för den funktionaliteten som eyefi erbjöd.

För kameror som har "Eyefi-stöd" fungerar de senaste FlashAir W-04 (fjärde generationen av deras kort) så att du med menyn i kameran aktiverar/avaktiverar kortets wifi. Kameran håller sedan kortet spänningssatt.

För äldre kameror utan inbyggt stöd behöver man bläddra fram till en specifik bild. Låsa upp den och på så sätt starta wifi-kortet. Sedan behöver kameran förse kortet med spänning vilket den oftast gör så länge du har läsning aktiverat. Dvs du behöver visa ett foto på kamerans skärm.
Släcker du skärmen så klipper kameran kortets spänningsförsörjning.

Det går också att ställa in korten att alltid vara igång, man kan skriva egna LUA-skript för dem för automatisk uppladdning till molntjänster, FTP, etc. De går också at använda som wifi-hotspot, relay etc.

För dagens högupplösta kameror är wifi-kort inte något speciellt attraktivt sätt att backa upp bilder via. Det tar för lång tid och drar för mycket batteri.
Däremot funkar det otroligt smidigt för att överföra bilder till telefonen, datorn eller liknande när man snabbt vill ha några att skicka iväg.

Jag vurmar för Flashair och då W-04 modellen som har blixtsnabba kort med 70-90MB/s. W-03 funkar de med men fyrorna är markant snabbare både över wifi och läs/skriv.
 
Vilka av 6D, 6D markII och 5D mark III hade varit bäst då till det jag fotar?
Och om man ska köpa beg hur många exponeringar ska det som mest vara tagna för att det fortfarande ska vara en bra kamera?
 

Sianin

Aktiv medlem
Den Gamla 6D kan du nog uppleva som lite slö gissar jag vid foto av barn i rörelse sen har du i princip bara mittpunkten att fokusera med, kanske är samma som i din 600D lite osäker.

6Dii är i princip samma som 80D bara större sensor och dubble priset.

Jag tycker du ska välja mellan 80D och 6Dii, om du hittar en 5Diii som inte ligger alt för nära i pris till en ny 6Dii så kan det vara ett alternativ annars kanske du kan hitta en beg 6Dii om du har tur.

Behöver du verkligen en FF kamera?
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Jag har hittat en beg. 5D mark iii för 10000:- men den har gjort 37000 exponeringar är det för mycket?
Verkligen inte. Den är en tonåring om du kollar strikt på antalet exponeringar

Kolla istället det allmänna skicket. Det är viktigare än antalet exponeringar i det här fallet. En kamera kan ha misskötts och rasa efter 20 000...eller kriga på i 300 000 klick.
 
ANNONS