Annons
Gammal 2018-07-14, 13:44
PMD

snap01 skrev: Såg någon siffra på att snittomsättningen för fotografer med firma låg på 400000 kr år o det är innan sociala avgifter,skatter o alla kostnader. Så då är det ca 15000 kr i månaden innan kostnaderna betalats (grovt räknat). Vad som händer? fler som kanske kan få en vettig lön, fler som kan leva på bara att fotografera, fler som höjer statusen på yrket osv.
Jag tror att Petter syftade på att om alla betraktar genomsnittspriset som en undre gräns så kommer ganska snart genomsnittspriset att bli rätt mycket högre.

Förmodligen är priserna i SFFs eller BLFs listor inte genomsnittspriset utan någon slags rekommenderat pris.
Gammal 2018-07-14, 14:23
jonas18z

Men ni som tar så lite menar ni då att jag ska ta pengar ur egen ficka eller ifrån andra jobb för att betala ett sådant här jobb?

Timpriset kan man lägga sig lägre. Studio kanske går att hitta något billigare men under tre för en vettig studio i city Stockholm har jag svårt att tro. Utrustningen måste betala sig, pension, semester, semester, försäkring, lokal, internet , datorer, bokföring osv.

Har jobbatpå många ställen och de tar aldrig under 1000kr för jobb, reklam, kommunikation osv.
Gammal 2018-07-14, 16:26
fotobollfoto

PMD skrev: Jag tror att Petter syftade på att om alla betraktar genomsnittspriset som en undre gräns så kommer ganska snart genomsnittspriset att bli rätt mycket högre.[...].
Ja precis! Det var min fundering.

Men om alla gör så, och alla fotografer därmed får mer gröt på bordet, så är ju det ingenting att sörja.
Gammal 2018-07-14, 16:33
FiCa1

unoengborg skrev: Om du har 2 minuter fototid, kan du nog skära ned efterbehandlingstiden radikalt. Man kan trimma tiden för teknik och tekniska färdigheter men tiden för att hantera människor är svårare att hantera. Det tar en stund för de flesta att finna sig i fotosituationen. Med så kort tid kommer många att bli missnöjda med sina bilder och ingen efterbehandling i världen kan rädda det. Funkar kanske för ID kort men inte för bilder du vill använda i marknadsföringsmaterial
Du har säkert helt rätt. Personerna jag plåtade kände mig sedan tidigare och hade sett tidigare tagna porträtt (och även annat jag gjort), vilket naturligtvis underlättade enormt. Min poäng var bara den att det exempel TS gav i trådens början, går att fixa betydligt mer effektivt utan att göra avkall på kvaliteten (utifrån kundens kravnivå). Jfr proffsfotografen jag kollade in i London när hon jobbade med just den typ av uppdrag som TS tog upp. Nu vet jag naturligtvis inte om hennes kund blev nöjd, men att de avpoträtterade blev det, det kunde jag se på plats.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
Gammal 2018-07-14, 16:55
Håkan_S

jonas18z skrev: Studio kanske går att hitta något billigare men under tre för en vettig studio i city Stockholm har jag svårt att tro.
Du skrev i ditt första inlägg att du har egen studio. Varför då hyra en?
jonas18z skrev: Utrustningen måste betala sig, pension, semester, semester, försäkring, lokal, internet , datorer, bokföring osv.
Allt detta ligger ju inbakat i timpriset.
Gammal 2018-07-14, 17:09
Astroscapist

jonas18z skrev: J...
Fotografering av person i studion mot fond till hemsida, PowerPoint, personalbild dvs de får en högupplöst bild som de i princip kan använda hur de vill.

Rigga/ riva egen studion 2h
Fotografering 1h
Kontaktkarta med urval 2h
Slutretuch av bild och leverans via länk 2h i detta ingår då också arkivering osv.
...
Du kan nog inte ha rigga/riva i en egen studio att ingå i priset. Har man egen studio då bör ju den vara färdigriggad såvida det inte handlar om en väldigt speciell setup.

Kontaktkarta, tar det 2 timmar? Och borde detta ligga i prissättningen? Det borde ingå i själva fotograferingen i sig. När jag var och tog porträt med mig och mina syskon i en studio så tog fotografen inga såna fantasipriser i sin egen studio. Studion var riggad och extra lampa att ta fram eller ta bort tar en minut att stänga av/på ställa fram.
Vi tog nog max 10st gruppbilder som han framkallade och tog fram en kontaktkarta (analog film).
Detta kostade 2000kr för 15min och ett återbesök där vi fick titta på 10bilder och välja ut en till förstoring som kostade 3000kr + ram för 2000kr

Ditt upplägg låter mer som fashionfotografering eller specialbeställda modellfoto med speciell look. Men oavsett det så bör riggning och rivning inte ingå.

/Stefan
Gammal 2018-07-14, 19:24
Surgeon

Har ju svårt att förstå hur någon skulle vilja betala ockerpris för 1 bild fotograferad av en amatörfotograf utan egen utrustning.

Men lycka till om du får en sån deal

//M

jonas18z skrev: Jag har både jobbat med att anlita och sålt tjänster men blir inte klok på hur man ska ta betalt som fotograf?

Det finns såklart oerhört många typer och undantag som helst men försöker hålla mig till ett exempel

Fotografering av person i studion mot fond till hemsida, PowerPoint, personalbild dvs de får en högupplöst bild som de i princip kan använda hur de vill.

Rigga/ riva egen studion 2h
Fotografering 1h
Kontaktkarta med urval 2h
Slutretuch av bild och leverans via länk 2h i detta ingår då också arkivering osv.

tiderna är i princip låsta så det man kan variera är tomtpriser och det borde väl vara runt 1000-2000kr/h

Sen är frågan kan man ta betalt för:

Studion, dvs att man skulle ta en halvdagshyra för studion det skulle landa på någonstans 2000-5000kr

Kamerautrustningen, om jag skulle hyra min på något ställe så skulle det kosta runt 3000kr.

Om jag nu skulle räkna så blir det:
7h a 2000kr =14000kr
Studio 5000kr
Utrustning 3000

Totalt 22000kr plus moms för att få en bild.

Då har jag inte tagit något för rättigheter, leverans, fakturaavgift osv.

Är detta rimligt att betala för ett företag?

Bör man fördela om poster?

Bör man lägga till något?
Gammal 2018-07-14, 22:52
PerKr

jonas18z skrev: Men ni som tar så lite menar ni då att jag ska ta pengar ur egen ficka eller ifrån andra jobb för att betala ett sådant här jobb?

Timpriset kan man lägga sig lägre. Studio kanske går att hitta något billigare men under tre för en vettig studio i city Stockholm har jag svårt att tro. Utrustningen måste betala sig, pension, semester, semester, försäkring, lokal, internet , datorer, bokföring osv.

Har jobbatpå många ställen och de tar aldrig under 1000kr för jobb, reklam, kommunikation osv.
Får inte det här att gå ihop riktigt nu.

Hyran för en studio utgår ju från att den inte är belagd till 100% plus att lokalen i sig ska generera en vinst. Men du hyrde väl inte studio? Och om du gör det, behövs det verkligen för den här typen av jobb eller kan du nyttja en av företagets lokaler?

Och vad jämför du med egentligen? Just nu låter det som att du jämför en enkel porträttsession med något betydligt mer omfattande?

Att få ihop en halv månadslön eller mer på ett par timmars jobb är få förunnat.

Edit: angående studiohyra så är det ju inte rimligt att fakturera för något utöver tiden som går åt till själva fotograferingen när det är din egen studio. Hade det varit en produktfotografering hade det varit rimligt att ta betalt för den tid som produkterna tagit upp utrymme i studion, med justering för hur effektiv man är och hur besvärande det är att ha produkten där (en vinflaska är ju inte tillnärmelsevis lika besvärlig att inhysa som en fem meter lång betongsoffa)
Gammal 2018-07-15, 07:10
snap01

Allt låter strange men Jonas brukar förespråka canons plötsliga dödsfall med jämna mellanrum alternativ att dslr kommer dö. Oavsett så vad man har för kostnader för fotograferingen så måste man räkna hem dom om det ska vara någon vits att ta jobbet. Men i Jonas räkneexempel tror jag det blir tufft om det inte är många personer som ska fotas men problemet med det är logistiken.

Nästan ALLA företag har svårt att få sin personal att åka iväg till en studio för att fotas, dom vill ha det hos sig i 90% av fallen.

Kunden bryr sig inte om vad det kostar dig att skaffa din utrustning, dom förväntar sig att du har dom (verktyg) du behöver för att kunna utföra jobbet. Så om du inte har några utan ska hyra allt så får du se om dom tar din prislapp för jobbet o accepterar ditt upplägg för logistiken.

Ang priset, det bestäms ofta av hur bra du är på att sälja in dig, vad du har gjort förut,referenser etc. Sätter du plåtningen kanon snyggt så är det betydligt lättare att få följd jobb av kollegor till dom.

Så jag tror inte Jonas fråga är speciellt seriös ang vad man kan ta för pris. Frågar man på FS får man det klassiska svaret ex antal kronor x timmar det tar. Jag tycker priset ska du själv bestämma utifrån vad du kan leverera till kund o det baseras ofta på din erfarenhet o vad du kan och har gjort förut.
Gammal 2018-07-15, 10:24
xQubeZ

Jag är verkligen ingen proffisionell fotograf men 22000kr låter absurt högt för EN bild. Visst om denna bild var fashion eller något extra kretivt projekt skapat av en lite kändare fotograf skulle det låta mer rimligt. Men ett simpelt headshot mot enfärgad bakgrund? Gott tilltaget med tid skulle det ta 1 timme att lösa ljussättningen och ta bilden. Tar max 30 min i redigering och post arbete. Det är iaf ungefär hur lång tid det skulle ta för mig (visserligen inte proffisionell) att ta en sådan bild du beskriver. Rimligt pris för det är kanske 3000-5000kr max skulle jag säga, åtminstånde skulle inte jag betala mer än det. Jag fattar inte vad du ska göra i 7 timmar för ett simpelt headshot som bör gå jävligt fort o ta.

Ta 22000 * 20 dagar (en månad) så får du 440000kr. Vill inte verka alltför elak men vem fan tror en ny fotograf kan dra in 440000kr i månaden? Visst allt går ju självklart inte ned i fickan utan en del går till hyra, utrustning osv, men även om du bara får ut en fjärdedel av det är det 110000kr i månaden. Låter helt absurt.
Gammal 2018-07-15, 14:22
snap01

xQubeZ skrev: Jag är verkligen ingen proffisionell fotograf men 22000kr låter absurt högt för EN bild. Visst om denna bild var fashion eller något extra kretivt projekt skapat av en lite kändare fotograf skulle det låta mer rimligt. Men ett simpelt headshot mot enfärgad bakgrund? Gott tilltaget med tid skulle det ta 1 timme att lösa ljussättningen och ta bilden. Tar max 30 min i redigering och post arbete. Det är iaf ungefär hur lång tid det skulle ta för mig (visserligen inte proffisionell) att ta en sådan bild du beskriver. Rimligt pris för det är kanske 3000-5000kr max skulle jag säga, åtminstånde skulle inte jag betala mer än det. Jag fattar inte vad du ska göra i 7 timmar för ett simpelt headshot som bör gå jävligt fort o ta.

Ta 22000 * 20 dagar (en månad) så får du 440000kr. Vill inte verka alltför elak men vem fan tror en ny fotograf kan dra in 440000kr i månaden? Visst allt går ju självklart inte ned i fickan utan en del går till hyra, utrustning osv, men även om du bara får ut en fjärdedel av det är det 110000kr i månaden. Låter helt absurt.
Det är väl knappast bara 1 bild han ska ta? Var det inte ett företagsjobb ? Kanske en stort företag?
Gammal 2018-07-15, 14:58
Håkan_S

snap01 skrev: Det är väl knappast bara 1 bild han ska ta? Var det inte ett företagsjobb ? Kanske en stort företag?
Räkneexempel i första inlägget var att ta några porträttbilder på en person.
Jag uppfattar det inte som att det är ett aktuellt uppdrag.
Gammal 2018-07-15, 16:06
cardazio

jonas18z skrev: Men ni som tar så lite menar ni då att jag ska ta pengar ur egen ficka eller ifrån andra jobb för att betala ett sådant här jobb?

Som många andra sagt verkar prissättningen lite bananas - hade du själv tyckt att det var en bra deal?

Frågan är väl snarare vad du kan komma undan med baserat på din förmåga att leverera i form av hur du säljer in dig, slutresultat och inte minst process. Beroende på publik finns olika smärttrösklar och allt du sparar in i att reducera kostnader blir ju direkt vinst för din egen del (varför ska jag som kund veta om och bry mig om huruvida din kamera är hyrd eller köpt?).

Man måste inte heller ta varje jobb utifall man inte kan mötas prismässigt (vilka kunder vill du ha?) och ibland kanske man får göra saker för att få en fot i dörren också.. Eftersom prissättningen ligger så långt ifrån vad många anser rimligt här kanske det skulle vara bra för dig att ta några jobb för att identifiera dina verkliga kostnader samt förbättringar du kan göra och hamna mer rätt prismässigt (alt. överbevisa alla här).

Skulle i alla fall föreslå att du inte gräver ned dig i detaljer i prisdiskussionen med kunden - att påvisa i punktform att allt är dyrt och att sedan kunden kan hitta jämförelsepriser som är bra mycket lägre än dina ser nog inte bra ut.
Gammal 2018-07-15, 16:52
xQubeZ

snap01 skrev: Det är väl knappast bara 1 bild han ska ta? Var det inte ett företagsjobb ? Kanske en stort företag?
Som jag läste det så var det kostanden för en persons ”headshots”. Kanske är lite fler en en bild (även om han skrev en) men kanske några olika men lät ju inte som det skulle levereras någon större mängd bilder så jag förstod hans inlägg. Vilket fall låter hans ideer om pris helt absurt och inte så realistiska.
Gammal 2018-07-15, 17:24
jonasfj
Avslutat medlemskap

Det gar att ta 22.000:- for ett fotografi. Jag googlade snabbt och Peter Hurley tar $2,500 for vad han kallar "headshot session" och $3,500 for "portrait session", men han ar en profilerad fotograf med ett starkt varumarke. Hans assistent Dave Geffin tar $600 och $1,000 for respektive session.

Jag gissar att Annie Leibovitz vill ha narmre en miljon kronor for ett portratt.

Jag tycker att manga resonerar helt fel i den har traden. Du maste ta tillrackligt betalt for att kunna leva pa vad du gor. Det gor alla andra yrkesgrupper. De flesta snickare jag kanner till tar ut lon for sitt arbete och de far oftast ganska bra betalt.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:44.

Elinchrom ELM8