Annons

Barnbilder med 56/1,2

Produkter
(logga in för att koppla)

Streetrunner

Avslutat medlemskap
Godmorgon!

Förhoppningsvis har ni erfarna fotografer tips att ge mig:

Jag använder en X-T2:a och vanligtvis en 16-55/2,8 för att fotografera lekande barn. Autofokustid hänger vanligtvis med utmärkt.

Nu har jag skaffat en 56/1,2 och ser att potentialen till fina bilder är stor men autofokusen hänger inte med. Hur hade ni gjort för att få fina porträttbilder av barn som leker med det objektivet? Några tips på inställningar och tänk?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag använder helst ett zoom-objektiv som 50-140/2,8 när jag fotar lekande barn. Bekymret med dem är ju att de konstant rör på sig. Därför tycker jag det är lättare få den komposition jag vill ha med en zoom.
När man kör med ett fast objektiv som 56/1,2 bör man nog blända ner ett par steg.
Att fota lekande barn med väldigt litet skärpedjup är otroligt svårt. Det blir lite som fota flygande fågel. Man får acceptera att antalet bilder där skärpan sitter perfekt blir väldigt låg.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Tyvärr finns det inget autofokussystem eller optik i världen som hänger med snabba barn. :) Vi har alla försökt men vackra bilder med korta skärpedjup är svåra som de är och i det närmaste omöjliga på rörliga motiv.

Blända ner och hitta en lagom bländre som täcker in ett större skärpedjup.
De vackraste bilderna får man när de äter glass eller är upptagna med något annat.


Godmorgon!

Förhoppningsvis har ni erfarna fotografer tips att ge mig:

Jag använder en X-T2:a och vanligtvis en 16-55/2,8 för att fotografera lekande barn. Autofokustid hänger vanligtvis med utmärkt.

Nu har jag skaffat en 56/1,2 och ser att potentialen till fina bilder är stor men autofokusen hänger inte med. Hur hade ni gjort för att få fina porträttbilder av barn som leker med det objektivet? Några tips på inställningar och tänk?
 

Ventures

Aktiv medlem
Konstigt.
Det funkade med min gamla 601AF & kit 35-70.
Å ännu bättre med F5an. Trots att jag använde den gamla skjutzoomen, en slö jäkel.
F5:an har nog historiens starkaste och snabbaste fokusmotor i kamerahuset.

Se till att barnen rör sig inom samma fokusplan så löser det sig med fokuseringen. På bländare 1,2(?) är fokusplanet dock tunnt som ett frimärke så det lämpar sig bättre för stilleben än rörliga mål.
Ett tele isolerar motivet bra från bakgrunden även på f5,6.
 

AWid

Aktiv medlem
Jag skulle nog vilja påstå att de flesta autofokussystem på någorlunda avancerade kameror hänger med även lekande barn:)
Däremot är det väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att få till bra resultat med så stor bländare som 1,2. Det är svårt även för porträtt på stillasittande modell. Det räcker med de små rörelser som blir när man själv eller modellen andas för att fokus ska hamna på örsnibben eller nästippen i stället för ögat.

Bländare 4 - 8 är mer rimligt beroende på avstånd (och antal barn).

Ja det blev ungefär samma svar som från alla andra i den här tråden:)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag skulle nog vilja påstå att de flesta autofokussystem på någorlunda avancerade kameror hänger med även lekande barn[...]
Japp. Barn rör sig varken mer eller snabbare än bollsportare på valfri nivå.

Använd följande fokus. (Men det kanske var självklart?).

I övrigt håller jag med om övriga kommentarer i tråden.
 

Streetrunner

Avslutat medlemskap
Som vanligt får man utmärkta svar i detta forumet. Många tack!

Ja, det får helt enkelt bli att blända ner. F 5,6 brukar fungera för både ett och två barn har jag märkt. F 1,2 får reserveras till mer stillastående motiv. För övrigt tycks 50-140 vara ett väldigt trevligt objektiv. Jag har haft Canons 70-200 tidigare och det var verkligen användbart för barn i action för att bli av med stöket i bakgrunden. När jag fotar med vidvinkel eller normal brännvidd blir det nästan alltid svartvita bilder för att lugna en del av röran som omger barn som leker.

Jag har för övrigt precis köpt en X-E3:a med ett 23/2 i födelsedagspresent till min fru som inte låter min X-T2:a vara ifred.

F5:an nämndes. Det var verkligen en drömkamera på den analoga tiden. På tal om drömkameror så fick jag känna på en GFX 50S idag. Tänkte hyra den en helg och prova.
 

AWid

Aktiv medlem
.............. Jag har haft Canons 70-200 tidigare och det var verkligen användbart för barn i action för att bli av med stöket i bakgrunden. När jag fotar med vidvinkel eller normal brännvidd blir det nästan alltid svartvita bilder för att lugna en del av röran som omger barn som leker.........................
Ett annat tips fast jag slår förmodligen in öppna dörrar, men........
Jag tycker att barnbilder (och även många sportbilder) blir bättre när man kryper ner på ungarnas egna nivå. Att sitta/ligga på marken eller golvet gör att bakgrunden ofta dels blir intressantare (man ser miljön) och dels får mer bakgrundsoskärpa (pga längre avstånd till bakgrunden).

Ofta ser man barnbilder med bara marken eller golvet runt barnet med på bilden bara för att fotografen inte orkat (eller tänkt på) att huka sig eller sätta sig ner. Men som sagt, du har säkert tänkt på det själv:)
 

iSolen.se

Guest
Japp. Barn rör sig varken mer eller snabbare än bollsportare på valfri nivå.

Använd följande fokus. (Men det kanske var självklart?).

I övrigt håller jag med om övriga kommentarer i tråden.
Barn är mycket värre för de är i allmänhet nära och kräver längre fokusförändringar och vridning av hela kameran.
 

Ventures

Aktiv medlem
Japp. Barn rör sig varken mer eller snabbare än bollsportare på valfri nivå.

Använd följande fokus. (Men det kanske var självklart?).

I övrigt håller jag med om övriga kommentarer i tråden.
Jag tycker följande fokus alltid är för långsamt. Verkar som den åkande fokuspunkten alltid ligger steget efter och byter ibland motiv mitt i allt. Kanske handhavandefel? Använder AF -C istället och flyttar kameran.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag tycker följande fokus alltid är för långsamt. Verkar som den åkande fokuspunkten alltid ligger steget efter och byter ibland motiv mitt i allt. Kanske handhavandefel? Använder AF -C istället och flyttar kameran.
Tror alla som fotar lekande barn använder AF-C. Hur skulle man annars göra det?
Problemet är att hinna med och alltid ha punkten på rätt ställe.
Eye-fokus och ansiktsfokus har hjälpt mycket men det men det är fortfarande en sport om man skall pricka rätt med kort skärpedjup.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tror alla som fotar lekande barn använder AF-C. Hur skulle man annars göra det?
Problemet är att hinna med och alltid ha punkten på rätt ställe.
Eye-fokus och ansiktsfokus har hjälpt mycket men det men det är fortfarande en sport om man skall pricka rätt med kort skärpedjup.
Nästa fråga är väl hur exakt måste det vara?
Har jag gott om ljus så väljer jag inte 1,2. Har jag inte det så får man väl ta fram blixten eller vara nöjd med det man får.

Vem är glad för bilden som den är? föräldrarna givetvis.
Men om man utför det som uppdrag så blir det en annan femma.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tycker följande fokus alltid är för långsamt. Verkar som den åkande fokuspunkten alltid ligger steget efter och byter ibland motiv mitt i allt. Kanske handhavandefel? Använder AF -C istället och flyttar kameran.
På min kamera heter läget AI Servo AF och beskrivs som Skärpeföljning. Huruvida kameran ska använda bara en punkt eller automatiskt byta punkt är en annan inställning.

Eftersom jag inte vet vad läget heter på Fuji så skrev jag följande autofokus. Kanske fel ord, men menade samma.
 

monsterb

Avslutat medlemskap
Jah har små djur jag fäster på objektivet. Sen brukar jag låtsasgömma saker i kameran. Det brukar kunna lura många barn att va stilla.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Fotografera barn borde inte vara nåt problem med en kamera som har bra AF och objektiv som är snabb. Håller med Petter att fotboll nog är mkt svårare att få bra bilder på.

Är X-T2 en bra ”action kamera”? Hörde att X-T3 skulle ha 50% snabbare AF-system och då är väl ändå DSLR actionkameror snabbare?
Sen kan jag inte så mkt om Fuji så jag googlade 56/1.2 och den verkade inte vara speciellt snabb heller.

/Stefan
 
ANNONS