Annons
Gammal 2018-12-18, 13:17
plenty1

En sak som jag försöker att få till att fungera är mina nyckelord som jag skapat i LR, vissa verkar komma med men inta alla. Någon som vet om det ska fungera ?
Gammal 2018-12-25, 23:51
plenty1

Nu har jag löst nyckelorden ( hoppas jag). Importerade LR catalogen..
Gammal 2018-12-26, 00:26
Sten-Åke Sändh

plenty1 skrev: Nu har jag löst nyckelorden ( hoppas jag). Importerade LR catalogen..
Vad bra att det funkar för de som vill migrera. Möjligen har de micklat lite med detta sedan förra versionen. Det är ju en del som kan gå fel i en sådan XMP-metadataöverföring och finns inte exakt samma taggar på den mottagande sidan eller att man mappar källa mot destination i konverteringsprocessen så kommer det ju inte med.
Gammal 2018-12-31, 20:23
Brix

En fundering till er som uppgraderat från 11 till 12; jag antar att alla redigeringar och inställningar behålls när man uppdaterar programmet? Inte så kul annars :/
Gammal 2018-12-31, 20:31
jag&bilden

Brix skrev: En fundering till er som uppgraderat från 11 till 12; jag antar att alla redigeringar och inställningar behålls när man uppdaterar programmet? Inte så kul annars :/
Ja de "typ"följer med. De konverteras till version 12 men går givetvis att redigera i 12:an.
Så efter uppdateringen kan du inte redigera samma bild med en tidigare version av C1. Så sker vid varje C1-uppgradering.
Gammal 2018-12-31, 20:47
Brix

jag&bilden skrev: Ja de "typ"följer med. De konverteras till version 12 men går givetvis att redigera i 12:an.
Så efter uppdateringen kan du inte redigera samma bild med en tidigare version av C1. Så sker vid varje C1-uppgradering.
Självklart förstår jag att man kan redigera dem i 12:an också, skulle ju vara konstigt och kasst om det inte gick :P Men bra om de sparas iaf. för jag har ju ingen lust att behöva redigera om alla bilder.
Gammal 2018-12-31, 20:51
alfin

Brix skrev: Självklart förstår jag att man kan redigera dem i 12:an också, skulle ju vara konstigt och kasst om det inte gick :P Men bra om de sparas iaf. för jag har ju ingen lust att behöva redigera om alla bilder.
Har du redigerat bilderna i ver 11, måste du uppdatera varje bild till ver 12. Det görs individuellt eller i batch, men manuellt av dig. Det betyder att alla redigeringar du gjort i ver 11 ligger kvar tills du bestämmer att du vill uppdatera.
Gammal 2018-12-31, 21:34
Brix

alfin skrev: Har du redigerat bilderna i ver 11, måste du uppdatera varje bild till ver 12. Det görs individuellt eller i batch, men manuellt av dig. Det betyder att alla redigeringar du gjort i ver 11 ligger kvar tills du bestämmer att du vill uppdatera.
Inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar? Om redigeringarna är kvar varför måste de då uppdateras? Och hur exakt gör man det?
Gammal 2018-12-31, 22:02
unoengborg

Brix skrev: Inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar? Om redigeringarna är kvar varför måste de då uppdateras? Och hur exakt gör man det?
För att alla nya funktioner ska fungera som de ska när du redigerar vidare.
Gammal 2019-01-01, 00:42
jag&bilden

Brix skrev: Inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar? Om redigeringarna är kvar varför måste de då uppdateras? Och hur exakt gör man det?
Man brukar få valet att uppgradera/välja den nyare färgmotorn. I detta fall version 12 av den.
Efter att man valt den så uppgraderas allt tidigare man producerat med en äldre motor. Har man väl gott upp till en nyare kan man inte nedgradera C1 till att använda en äldre motor igen.
Gammal 2019-01-01, 12:53
ztenlund

jag&bilden skrev: Man brukar få valet att uppgradera/välja den nyare färgmotorn. I detta fall version 12 av den.
Efter att man valt den så uppgraderas allt tidigare man producerat med en äldre motor. Har man väl gott upp till en nyare kan man inte nedgradera C1 till att använda en äldre motor igen.
Njae, man behöver uppgradera sessioner eller databaser till den senaste versionen, men det är inte samma sak som att befintliga bilder uppgraderas till att använda den senaste motorn. Vilken motor bilden använder ser man i samma flik som man väljer kameraprofil etc om de inte har flyttat det till 12:an.

Tillägg:
Klicka på bilden för en större version

Namn:	C1_engine.png
Visningar:	53
Storlek:	26.4 KB
ID:	147127

Det här är i Capture One 11.
Gammal 2019-01-01, 19:45
plenty1

Fråga
Jag har fastnat för Co 12.
Jag läser in Lr katalogen i CO 12, och i Lr har jag skapat en mapp för varje år. Idag lade jag in en ny mapp i Lr -2019 samt några bilder i den mappen.
När jag sedan öppnade Lr katalogen i Co 12 så fanns inte den nya mappen med. Jag fick då importera mapp 2019.
Jag trodde Co 12 lästa på sig alla mappar som skapas i LR, känns som om jag inte riktigt hänger med /förstår inläsningen i Co 12.
Jag tycker framkallaren i CO 12 ger en bättre bild redan från start i redigeringsläget.
Gammal 2019-01-01, 23:42
Sten-Åke Sändh

ztenlund skrev: Njae, man behöver uppgradera sessioner eller databaser till den senaste versionen, men det är inte samma sak som att befintliga bilder uppgraderas till att använda den senaste motorn. Vilken motor bilden använder ser man i samma flik som man väljer kameraprofil etc om de inte har flyttat det till 12:an.

Tillägg:
Bifogad fil 147127

Det här är i Capture One 11.
Jag har inte uppgraderat än utan är kvar i 11:an men kör man sessionsbaserat som jag gör så måste jag väl uppgradera varenda session för sig eller hur? Varje session har ju sin egen "databas". Det är väl den stora nackdelen med att köra sessionsbaserat antar jag.
Gammal 2019-01-01, 23:49
Sten-Åke Sändh

plenty1 skrev: ..............Jag tycker framkallaren i CO 12 ger en bättre bild redan från start i redigeringsläget.

Jag tycker också det varit en av de stora fördelarna med Capture One och DxO:s RAW-konverterare att kvaliteten på "preview" varit bättre än i Lightroom. Men det jag undrar är om inte även dessa två konverterare kommer att tvingas kompromissa med "preview"-kvaliteten när allt fler av olika skäl kommer att använda en enda generell databas. Gör man det så borde man rätt snabbt få samma typer av prestandaproblem som LR länge haft och som förmodligen lett fram till att man valt att tumma på "preview"-kvaliteten.

"Previews" är ju en sak och kvaliteten på dessa är viktig när man redigerar men det innebär ju inte nödvändigtvis att kvaliteten på färdig bild blir bättre vid export. Vore det så skulle nog få använda Lightroom överhuvudtaget.
Gammal 2019-01-02, 22:56
Brix

Sten-Åke Sändh skrev: Jag tycker också det varit en av de stora fördelarna med Capture One och DxO:s RAW-konverterare att kvaliteten på "preview" varit bättre än i Lightroom. Men det jag undrar är om inte även dessa två konverterare kommer att tvingas kompromissa med "preview"-kvaliteten när allt fler av olika skäl kommer att använda en enda generell databas. Gör man det så borde man rätt snabbt få samma typer av prestandaproblem som LR länge haft och som förmodligen lett fram till att man valt att tumma på "preview"-kvaliteten.

"Previews" är ju en sak och kvaliteten på dessa är viktig när man redigerar men det innebär ju inte nödvändigtvis att kvaliteten på färdig bild blir bättre vid export. Vore det så skulle nog få använda Lightroom överhuvudtaget.
Uhm, min upplevelse är helt tvärtom. Preview-bilden i Capture One är ju suddig när man kollar på hela bilden av nån anledning. Inte jättesuddig, men det är märkbart iaf. Så fort man förstorar så får man den riktiga skärpan dock. Detta är en sak jag alltid stört mig lite på jämfört med LR.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:31.

Tether Tools Case Air