Annons

Drönarerfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Jag landar min phantom alltid i handen bara plocka ner den.
Men det känns också lättare med Phantom än Mavic, då du har landningsställen att ta handen med. Men vet att det går med Mavic också, men känns svårare utan att jag testat själv. Hur stänger du av maskinen då, kan man på något sätt vända den upp- och ned och få den att stänga av? Testade det en gång, men då fick den frispel :)

Edit: Eller stänger du bara av den på vanligt sätt?
 

snap01

Aktiv medlem
Men det känns också lättare med Phantom än Mavic, då du har landningsställen att ta handen med. Men vet att det går med Mavic också, men känns svårare utan att jag testat själv. Hur stänger du av maskinen då, kan man på något sätt vända den upp- och ned och få den att stänga av? Testade det en gång, men då fick den frispel :)
Med joysticken med andra handen. Phantom har stort landningsställ har aldrig provat på maverick. Om du landar phantom på lite ojämnt underlag är risken att då slår i någon propeller i backen, o då går några sönder samt kanske drönaren.

Betydligt säkrare att plocka ner den o enkelt.
 

Third eye

Aktiv medlem
Jag har nu efter många om och men bestämt mig för åka till MediaMarkt och inhandla en Mavic 2 Pro i morgon (med ett par extra batterier).

Jag kommer enbart att använda den för mitt eget höga nöjes skull, för film och förmodligen mest stillbilder. Jag har ingen som helst erfarenhet av att använda drönare, och skulle uppskatta om ni som har det har tips på hur jag enklast kommer igång i stället för att jag kör trial and (dyrt) error :)

Jag är fullt medveten om det juridiska kring bildskrivning, flygzoner och annat så det behöver ni inte ta upp.
Kul, och grattis!
Du kommer att ha riktigt kul när första köpångesten lagt sig ;-)
Är inne på min andra drönare och gick från p4 till p4pro just för fotandets skull.

Vad gäller övandet, förutom höger, vänster, upp och ner och få in flygtimmar i kroppen.
Stresstesta, m.a.o lär dig vad som händer och hur drönaren reagerar när du dels släpper spakarna i panik, och vad som händer när du slår tvärt om på spakarna (kort reverse), vilket händer förr eller senare när du kommer nära en buske eller träd.
Leta upp ett öppet fält och gå från full fart till stopp/bakåt...helt enkelt ta lite höjd och gå bananas för att få en känsla för vad som händer i panikmanövrar.
Du kommer redan samma dag du köper den kunna kryssa i låg fart mellan träd i skogen...så lätt är det att flyga den. Men en plötslig sidovind brukar resultera i överkompensation. Då är det bra att redan ha "provat" :)
 

snap01

Aktiv medlem
Nu kör jag inte maverick men med phantom gick det att köra ett övningsläge så kunde man (flyga) den inomhus på själva skärmen. Då fick man känsla för spakarna fram/bakåt etc.
Det du behöver ha koll på är åt vilket håll du flyger den, vänder du på den så blir reglagen åt andra hållet.
Du har antagligen sensorer på den så den kommer varna när du kommer för nära något o stanna då. Glöm inte att ta bort klisterlapparna på dom, när jag flög min phantom pro 4 2.0 så höll jag på att sätta den i en stolpe på första flygtureren när jag skulle testa att den stannade.
Som tur var stannade jag själv drönaren 30centimeter från stolpen o hittade klisterlapparna på sensorerna när jag plockat ner den.
Tänk på att höja flyhome knappens höjd till en höjd som inte träd är över o skulle du köra drönaren till batteriet börjar ta slut o den börjar flyga tillbaka själv, så kan du alltid avbryta o ta över flygningen hem genom att bara röra spakarna.
Mitt råd är att aldrig köra till batteriet börjar varna för lite tid kvar, är du långt borta o du flyger i motvind o det ör kallt så kan den suga batteri.
Så enkla råd
1 börja på ett öppet fält, ha koll på viker håll den är åt, lär dig kontrollerna.
2 flyg inom synhåll o stå ej med stora byggnader mellan dig o drönaren.
3 landa starta på platt underlag.
4. Ha en plan innan var du ska starta, vart du aka flyga o var du ska landa.
5. Kör mjuka rörelser i början.
6. Flyg ej nära något se upp med teleledningar etc kan vara svåra att se.
7 försök undvika att flyga i kraftigt motljus.
8 ha kul.

Är du i Sthlm så kan jag visa dig med min drönare basic grejerna.

Punkt 8 är enklast.
 

iSolen.se

Guest
Kompassen gillar inte metall så biltak och betong med armeringsjärn är inga bra startpunkter.

Flyg INTE inomhus i början.

Vänta in att den registrerat homepoint, först då fungerar return to home.

Prova return to home och att cancellera en return to home innan det blir skarpt läge. Jag flög under en kraftledning när batteriet tog slut. Då ville den upp på 30 meter och hem.

Vid start kolla att det inte finns några kablar och ledningar nära. Man vet aldrig hur flygturen blir.

Lyssna efter helikoptrar.

Teckna DJIs försäkring inom 48 timmar.
 

afe

Aktiv medlem
Tack för alla hjälpsamma tips! I morgon blir första provflygningen (efter att jag också tecknat Djis försäkring), så jag lär återkomma med bildresultat. Nu står allting på laddning :)
.
 

Bilagor

afe

Aktiv medlem
Nu har jag varit ute och kört slut på alla tre batterierna (och två propellrar) :D

Jag tog en hel hög med bilder - trodde jag! På minneskortet hittade jag en bild och var resten tog vägen har jag ingen aning om ...

Får bli ett nytt försök när batterierna är laddade och jag kollat inställningarna.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Nu har jag varit ute och kört slut på alla tre batterierna (och två propellrar) :D

Jag tog en hel hög med bilder - trodde jag! På minneskortet hittade jag en bild och var resten tog vägen har jag ingen aning om ...

Får bli ett nytt försök när batterierna är laddade och jag kollat inställningarna.
Kolla om dem är sparade på själva drönaren, har för mig att den har inbyggt minne också.
 

ArneB

Aktiv medlem
Mitt tips vid start och landning är att jobba med visuell kontakt och att ha drönaren rättvänd, dvs så att spakrörelser motsvarar verkliga riktningar. Den sista metern ner vid landningar ska vara rakt ner. Riktningsförändningar nära marken leder till att drönaren lutar och propellrar riskerar att slå i marken.

Lycka till!
 

iSolen.se

Guest
Nu har jag varit ute och kört slut på alla tre batterierna (och två propellrar) :D

Jag tog en hel hög med bilder - trodde jag! På minneskortet hittade jag en bild och var resten tog vägen har jag ingen aning om ...

Får bli ett nytt försök när batterierna är laddade och jag kollat inställningarna.
Jag har inte läst manualen (fy på mig) men man måste trycka länge på högerknappen innan den tar bilden. Sen måste man dessutom trycka en gång för att växla mellan video och stillbild.
 

afe

Aktiv medlem
Det är ju riktigt skoj att fotografera med drönaren! Nu har jag också fått hem propellerskydd till min Mavic 2 Pro, så blir det säkrare att flyga den när det är stökigt (skydden går dock inte att ha på för jämnan då de begränsar hastigheten).

Jag hittar många nya motiv att fotografera rakt uppifrån, som bokstavligen ger ett helt nytt perspektiv och nya möjligheter.

Funderar på att starta en grupp/bildpool här på FS där vi kan visa våra alster i bättre kvalitet än vad som går att göra i forumen - vad tror ni om det?
.
 

Bilagor

KalleJohan

Ny medlem
Ta dom för vad dom är.

Hallå, ny här på fotosidan och får nog anses som ny innom både foto och drönare, trots att jag haft både kamera och olika drönare i många år... (fortfarande lika kass på att använda bäggedera dock 🙄)

Ville bara flika in lite i diskussionen om bild och filmkvalitetet på dagens drönare.
Efter att ha läst många trådar på framförallt andra forum om hur undermålig bilderna blir, och hur dålig kvalitet på filmerna det är osv osv...

Det verkar som att många förväntar sig kvalitet som vida överskrider det en dyr systemkamera klarar av, framförallt i dåligt ljus.Och vist, det vore ju kanon!
Men ofta gämförs drönarna med just bra och dyra systemkameror, vilket blir ganska missvisande då hela drönaren ofta kostar mindre än den kameran de jämförs med, och framförallt så är kameran mindre...
Att gämföra en mavic Air, med en Canon 1dx utrustad med ett ljusstarkt superobjektiv, monterad på stativ, med lång slutartid på ISO 100 en mulen höstkväll är ju kanske inte helt relevant menar jag. Även om drönarna i dag är förvånande stadig så är den ju inte att gämföra med ett stativ, än iaf.
En del jämför ju kvaliteten på drönarbilderna med mobilbilder, och även där är ju flera av drönarna fortfarande billigare än många av dagens mobiltelefoner...😉

Tar man de för vad de faktiskt är, är de ju fantastiska redan med dagens teknik och kvaliteten duger gott och väll för de flesta vanliga dödliga (och faktiskt för många profs med vad det verkar) , och användningsområdet är ju näst intill obegränsat. 🙂

Ville väl egentligen bara poängtera att ni som tittar på att skaffa en drönare, kanske får ta bildkvalitet snacket med en nypa salt, framförallt där man gämför äpplen och päron.
När det gäller DJIs program, så är det ju egentligen snarare ett val mellan hur portabel kontra hög kvalitet man egentligen behöver, och till vilket pris...spark, Air, Pro, Phantom eller inspire?

Valde själv en Mavic Air, för att jag ska kunna ha med den överallt. Den Phantom 3a jag hade innan låg alltid kvar hemma för jag inte orkade släpa med den. Har massor med filmer över närområdet hemmavid, men inga från mina turer till fots eller cykel?
Lite avkall på batteritid och kvalitet gämfört med både mavic Pro och Phantom, men den får alltid plats i packningen, och är den iaf med ökar ju chansen att jag faktiskt använder den, och en "dålig" bild är väl alltid bättre än ingen bild. 👍
Så nu ska jag väl bara lära mig utnyttja den oxå...
 

kiwi

Aktiv medlem
Håller med, Johan!

(Grattis till första inlägget förresten! 😉)

Det är nog mest fotografer (och då menar jag »personer som är mer fotointresserade än befolkningsgenomsnittet och som skaffat utrustning därefter«) som reagerar på, och irriterar sig över, att bild- och videokvaliteten inte är efter deras förhoppningar.

Men det handlar ju inte bara om kvaliteten, utan väldigt mycket om det nya perspektivet, om möjligheterna som nu finns tack vare drönare. När jag lägger upp bilder och filmer så är det ingen som reagerar över eventuellt brus i skuggorna eller kompressionsartefakter eller ett begränsat dynamiskt omfång. De fokuserar i stället på det som de finner självklart: Bilden i sig.

Precis som du så har jag en Air. Och även om jag förstås önskar att den vore lika bra som min systemkamera på vissa saker, så kan ingen slå dess litenhet och smidighet. Jag kan inte kasta upp min 5D Mk IV och ta en bild på 100 meters höjd. Men med min Air så kan jag ta en bild därifrån. Och det blir förvånansvärt bra, trots litenheten.

Vill man ha systemkamerakvalitet från luften, så får man antingen hyra en helikopter eller köpa en helt annan sorts drönare. För de finns – också.


/ Kiwi
 

iSolen.se

Guest
Håller med, Johan!

(Grattis till första inlägget förresten! 😉)

Det är nog mest fotografer (och då menar jag »personer som är mer fotointresserade än befolkningsgenomsnittet och som skaffat utrustning därefter«) som reagerar på, och irriterar sig över, att bild- och videokvaliteten inte är efter deras förhoppningar.

Men det handlar ju inte bara om kvaliteten, utan väldigt mycket om det nya perspektivet, om möjligheterna som nu finns tack vare drönare. När jag lägger upp bilder och filmer så är det ingen som reagerar över eventuellt brus i skuggorna eller kompressionsartefakter eller ett begränsat dynamiskt omfång. De fokuserar i stället på det som de finner självklart: Bilden i sig.

Precis som du så har jag en Air. Och även om jag förstås önskar att den vore lika bra som min systemkamera på vissa saker, så kan ingen slå dess litenhet och smidighet. Jag kan inte kasta upp min 5D Mk IV och ta en bild på 100 meters höjd. Men med min Air så kan jag ta en bild därifrån. Och det blir förvånansvärt bra, trots litenheten.

Vill man ha systemkamerakvalitet från luften, så får man antingen hyra en helikopter eller köpa en helt annan sorts drönare. För de finns – också.


/ Kiwi
Macic 2 Pro har enl DJI en stor sensor och då skulle man kunna hoppats att den skulle kunnat leverera som motsvarande t ex en Nikon 1, sånär som på optiken.

Vore kul att se ett test.
 

afe

Aktiv medlem
Nu har jag fått en hög bilder godkända för spridning av lantmäteriet. I stället för att visa dem här i jättelåg upplösning finns de att beskåda på den här adressen: https://adobe.ly/2FuUQt1

Det blir ju inte riktigt det snabba flöde man är van vid sedan digitalkamerorna kom, i och med att de mesta måste godkännas, men det gör inte så mycket - jag har sällan bråttom :D
 

afe

Aktiv medlem
Nyfiken, hyr lång tid tog det att få dem godkända av lantmäteriet?
Skickade in dem i helgen och fick godkännandet på mejl idag, så tre arbetsdagar. Sedan kommer jag också få ett godkännande med snigelpost, vilket för mig känns synnerligen fånigt - en sån här tjänst om något borde kunna skötas helt online.
 
ANNONS