Annons
Gammal 2019-02-06, 18:12
gamleJ

Leica-M-gubben skrev: https://www.canonwatch.com/

Jag uppskattar att programratten är tillbaka men på bekostnad av LCD:n. Vill helst ha båda men huset är ju inte stort nog. Trodde det skulle bli en styrpinne när listen försvann. Det mesta ser likadant ut som på r i övrigt. Som väntat ingen ibis.
Även om det inte nämns här så verkar det bli lp-e17 för att spara vikt och kostnad vilket bör innebära färre exponeringar på en laddning. Misstänker att de inte sätter en så fin evf på rp som på r heller. Troligen bara 1/4000s för mekaniska slutaren. Enklare vädertätning. Troligen blir det en del andra negativa överraskningar också. Speciellt om spekulationerna kring 1300 usd skulle stämma. Det mest skrämmande är att sensorn har precis samma upplösning som den i 6dmkii.
Gammal 2019-02-06, 18:21
Fredrik AVT

gamleJ skrev: Jag uppskattar att programratten är tillbaka men på bekostnad av LCD:n. Vill helst ha båda men huset är ju inte stort nog. Trodde det skulle bli en styrpinne när listen försvann. Det mesta ser likadant ut som på r i övrigt. Som väntat ingen ibis.
Även om det inte nämns här så verkar det bli lp-e17 för att spara vikt och kostnad vilket bör innebära färre exponeringar på en laddning. Misstänker att de inte sätter en så fin evf på rp som på r heller. Troligen bara 1/4000s för mekaniska slutaren. Enklare vädertätning. Troligen blir det en del andra negativa överraskningar också. Speciellt om spekulationerna kring 1300 usd skulle stämma. Det mest skrämmande är att sensorn har precis samma upplösning som den i 6dmkii.
Upplösningen är kanske inte största problemet, dess DR lär ligga långt efter konkurrenterna (A7II är billigare och A7RII genom rabatter har stundtals haft ett nettopris på ca 17000kr). Sedan verkar den vara för liten för att ge bra balans med befintliga objektiv.
Gammal 2019-02-06, 18:26
ErlandH

Fredrik AVT skrev: Det verkar ju osannolikt att släppa en enklare och väldigt liten kamera med enbart L objektiv och en adapter till EF där ekipaget blir stort.
Enligt det här ryktet skulle ju 24-105/4 vara kitobjektivet.
Gammal 2019-02-06, 18:30
jonas18z

Fredrik AVT skrev: Upplösningen är kanske inte största problemet, dess DR lär ligga långt efter konkurrenterna (A7II är billigare och A7RII genom rabatter har stundtals haft ett nettopris på ca 17000kr). Sedan verkar den vara för liten för att ge bra balans med befintliga objektiv.
Det kan väl inte vara så dumma så de använt sensorn från 6dmkii det vore ren katastrof som att gå tillbaka tio år i tiden ( nivå med 5d mark ii) nog för att Canon ligger efter med sin teknik mot övriga konkurrenter.

Blir intressant när Canon ska släppa sitt flaggskepp 1d eller 5d motsvarande som spegellös för där kan de inte hålla på och peta i gammal teknik.

Blev inte Canon totalsågade med den där touchbaren? Varför sätter de i så fall i denna?
Gammal 2019-02-06, 18:33
gamleJ

Fredrik AVT skrev: Upplösningen är kanske inte största problemet, dess DR lär ligga långt efter konkurrenterna (A7II är billigare och A7RII genom rabatter har stundtals haft ett nettopris på ca 17000kr). Sedan verkar den vara för liten för att ge bra balans med befintliga objektiv.
Ja det är dr jag tänker på om det är 6dmkii-sensorn. Förhoppningsvis har de kunnat trimmat den lite men några stora skillnader lär det inte bli. Du menar väl a7iii för 17000kr?
Gammal 2019-02-06, 18:36
Fredrik AVT

gamleJ skrev: Ja det är dr jag tänker på om det är 6dmkii-sensorn. Förhoppningsvis har de kunnat trimmat den lite men några stora skillnader lär det inte bli. Du menar väl a7iii för 17000kr?
Nej menade A7RII. Har varit nere runt 20.000kr med rabattkoder och sedan cashback från Sony.
Gammal 2019-02-06, 18:47
gamleJ

jonas18z skrev: Det kan väl inte vara så dumma så de använt sensorn från 6dmkii det vore ren katastrof som att gå tillbaka tio år i tiden ( nivå med 5d mark ii) nog för att Canon ligger efter med sin teknik mot övriga konkurrenter.

Blir intressant när Canon ska släppa sitt flaggskepp 1d eller 5d motsvarande som spegellös för där kan de inte hålla på och peta i gammal teknik.

Blev inte Canon totalsågade med den där touchbaren? Varför sätter de i så fall i denna?
Touchbaren verkar vara borta men inte ersatt av stypinne eller extra scrollhjul. Det lär bli en ny sensor när PRO modellen kommer. Ny sensor betyder nog inte dr ala nikon och Sony men kan ju vara en bra sensor ändå.

I ett nytt hus och där priset ligger runt 13000kr så lär de sälja rejält ändå. Många är inte så fixerade av dr. Detta kan bli den ultimata vloggkameran. Personligen så är det kvaliteten på evf:n och dr som blir avgörande för mig om huset ska ha någon dragkraft.
Gammal 2019-02-06, 18:48
gamleJ

Fredrik AVT skrev: Nej menade A7RII. Har varit nere runt 20.000kr med rabattkoder och sedan cashback från Sony.
Sorry, tänkte på a7riii :). Hade nog fått bli Sony i sådant fall.
Gammal 2019-02-06, 20:26
Leica-M-gubben

Sony A7III vs Canon EOS-RP size comparison
https://www.sonyalpharumors.com/sony...ze-comparison/

Mindre å lättare än A7(r)iii därtill billigare. Dock ingen IBIS, bara en plats för minneskort. Ingen vädertätning.
Gammal 2019-02-06, 20:29
Flash Gordon

Hittade det här på Fuji Addict. Detta är nog mycket spekulation.
Kameror skall jämföras sid vid sida i verkligheten innan man vet vad man talar om.

Apotelyt Fujifilm X-T3 vs Canon RP Comparison: Impressively Small
By LOUIS FERREIRA | Published: FEBRUARY 6, 2019
FacebookTwitterGoogle+Dela

Apotelyt added the Canon RP to their comparison tool and it is very compact. Canon is offering an amazing value with the Canon RP and it might hurt Fujifilm X-T3 sales due to its low price if it performs well. You can see the comparison at Apotelyt and the advantages from Apotelyt are below.

Advantages of the Canon EOS RP:

Better moiré control: Has an anti-alias filter to avoid artificial patterns to appear in images.
Better image quality: Features bigger pixels on a larger sensor for higher quality imaging.
Richer colors: Larger pixels generate images with better, more accurate colors.
More dynamic range: Capable of capturing a wider spectrum of light and dark details.
Better low-light sensitivity: Can be used in poorly lit environments and still produce good images.
More flexible LCD: Has swivel screen for odd-angle shots in portrait or landscape orientation.
More selfie-friendly: Has an articulated screen that can be turned to be front-facing.
Less heavy: Is lighter (by 54g or 10 percent) and hence easier to carry around.
Sharper images: Has hand-shake reducing image stabilization built-in.
More modern: Is somewhat more recent (announced 5 months after the X-T3).

Read more: https://fujiaddict.com/2019/02/06/ap...#ixzz5emQkeCKi
Gammal 2019-02-06, 20:50
gamleJ

Som jag befarade så är det inte samma evf som i r. Lägre upplösning i paritet med a7iii och xt2. Är den stor och ljus och i övrigt presterar lika bra som r:s så är det väl lugnt.

Synd att det inte finns någon vädertätning alls.
Gammal 2019-02-06, 21:10
rronnbac

Det intressanta med den är väl att den är liten, billig och användarvänlig, lite som en fullformats M50.

Tyvärr befarar jag att de återanvänder 6D mk ii-sensorn, dvs med märkbart sämre dynamiskt omfång än konkurrensen.

Trots det skulle jag nog kunna se den som ett intressant alternativ
Gammal 2019-02-06, 21:20
PMD

Det ryktas om EOS RP
rronnbac skrev: Tyvärr befarar jag att de återanvänder 6D mk ii-sensorn, dvs med märkbart sämre dynamiskt omfång än konkurrensen.
En graf som jämför EOS 6D II med Nikon D750.

Det är bara upp till cirka ISO 800 som D750 har noterbart bättre dynamik (och frågan är om det är märkbart i de flesta bilder från ISO 400 och uppåt).
Folk här i Sverige som tar alla sina bilder av orörliga motiv med kameran på stativ kan nog vilja ha en D750 istället för en EOS 6D av det skälet, men de flesta tar väl bilder på fri hand?

Ja, om den har IBIS så blir jag intresserad.
Gammal 2019-02-06, 21:23
gamleJ

rronnbac skrev: Det intressanta med den är väl att den är liten, billig och användarvänlig, lite som en fullformats M50.

Tyvärr befarar jag att de återanvänder 6D mk ii-sensorn, dvs med märkbart sämre dynamiskt omfång än konkurrensen.

Ja blir priset runt 13-14000kr så är det inte helt ointressant.

Finns det överhuvudtaget möjligheter att trimma dr mer i en sådan sensor av gamla typen? M50 visade ju på att det gick att få ut bättre bildkvalitet tack vare bättre processor men det var väl inte främst dr som blev bättre?
Gammal 2019-02-06, 21:28
rronnbac

PMD skrev: En graf som jämför EOS 6D med Nikon D750.

Det är bara upp till cirka ISO 800 som D750 har noterbart bättre dynamik (och frågan är om det är märkbart i de flesta bilder från ISO 400 och uppåt).
Folk här i Sverige som tar alla sina bilder av orörliga motiv kan nog vilja ha en D750 istället för en EOS 6D av det skälet, men de flesta tar väl bilder på fri hand?

Ja, om det har IBIS så blir jag intresserad.[/QUOTE]

Den kommer knappast att ha IBIS, inte i den prisklassen och det segmentet.

Det jag hade velat se är några fler kompakta objektiv, typ en native 28mm, 40mm, 50mm 1.8 etc
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:41.

Elinchrom ELM8