Annons
Gammal 2019-07-22, 20:53
rronnbac

Flash Gordon skrev: Vad har du för jätteskärmar som inte en APS-C kamera klarar? Min ganska nya iMAc 27" är verkligen inget problem för en normal Fuji.
När du säger printa stort. Vad är stort för dig?
Klart de klarar det, jag fotar själv med APS-C ofta, men det finns en skillnad, i t.ex. brus, och eftersom förslagen här spänner ända från 1-tumssensorer så tycker jag att det är missvisande att låtsas som att allt är lika bra alltid –*det är det inte.
Gammal 2019-07-22, 20:58
Flash Gordon

rronnbac skrev: Klart de klarar det, jag fotar själv med APS-C ofta, men det finns en skillnad, i t.ex. brus, och eftersom förslagen här spänner ända från 1-tumssensorer så tycker jag att det är missvisande att låtsas som att allt är lika bra alltid –*det är det inte.
Vad anser du då vara en stor print? Du säger det syns stor skillnad.
Då vill jag veta vid vilket format ser du denna stora skillnad.
Gammal 2019-07-22, 21:03
Bessel

Brix skrev: Jag vet ju t.ex att man kan blända ner några steg mer med en större sensor innan man får diffraktion.
Nej. Diffraktion, så som den syns på bilden, beror på bländartalet men inte på sensorstorleken.

En större projicerad bild (dvs en större sensor) ger visserligen en större diffraktion räknat i millimeter, men samma diffraktion räknat i del av bild.
Gammal 2019-07-22, 22:12
Tonyeagle

Förklaring...
Då får du förklara varför man börjar se effekterna av difraktion redan efter f/8 med en M4/3-kamera och redan från f/5,6 med en "entumssensor". Med min fZ300 (kompaktkamera med mindre sensor) ser jag tydlig diffraktion över f/4.
Gammal 2019-07-23, 10:04
Bessel

Nej, jag hade totalt hjärnsläpp. Jag försökte förklara för mig själv, men insåg det orimliga direkt.

Du har rätt, jag hade jättefel.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:28.

B+W Filter