Gammal 2019-09-13, 12:18
paddmannen

PMD skrev: Vad är det för slags konspirationsteori du har hittat om att skrämma upp människor?
Det är absolut ingen konspirationsteori utan - tyvärr - dagens verklighet. Får man folk att bli tillräckligt paniska så går de med på vad som helst och dessutom kan man skyla över många andra problem i samhället.

Ett ypperligt exempel på detta är ju Per Holmgren, som nu blir ordförande för de grönas klimatpolitik i EU. Han vill ha ett totalitärt samhälle utan allmäna val, med nån sorts "världsregering" eftersom det inte finns tid att käbbla om klimatet längre.
Gammal 2019-09-13, 12:53
Mr Keys

paddmannen skrev: Det är absolut ingen konspirationsteori utan - tyvärr - dagens verklighet. Får man folk att bli tillräckligt paniska så går de med på vad som helst och dessutom kan man skyla över många andra problem i samhället.

Ett ypperligt exempel på detta är ju Per Holmgren, som nu blir ordförande för de grönas klimatpolitik i EU. Han vill ha ett totalitärt samhälle utan allmäna val, med nån sorts "världsregering" eftersom det inte finns tid att käbbla om klimatet längre.

För att ge Pär Holmgrens uttalande i en intervju från 2009, ang. demokrati, ett sammanhang, och läsa hans egna förklaring så kan man läsa det nedan.

https://nyheteridag.se/ville-avskaff...an-i-eu-valet/

är det en genuin åsikt eller ett dumt uttalande/skämt? ingen aning....det får stå för honom.
Gammal 2019-09-13, 14:10
paddmannen

Mr Keys skrev: ...är det en genuin åsikt eller ett dumt uttalande/skämt? ingen aning....det får stå för honom.
Allt talar för att det är en genuin åsikt. Han har ju sedan dess tyckt att det här med en global despoti är en "intressant" idé att hantera klimatkrisen.

Så metoden fungerar ju uppenbarligen. Pär är inte ensam i sin dårskap.
Gammal 2019-09-13, 17:10
Bengf

https://www.naturskyddsforeningen.se...al-om-klimatet

Ja här står det att temp-mätningar började 1880, jag har under andra år läst 1860 många gånger, men det kanske var mätningar som började i Sverige.
Gammal 2019-09-13, 20:02
paddmannen

Jo, det fanns ju inga mätningar innan mitten på 1800-talet och de få mätstationer som fanns var inte tillräckliga för att få en övergripande bild. Till och med idag är luckorna stora, vilket framtvingar extrapolering.

Så kunskapen om jordens historiska temperaturer vilar inte på mätningar.
Gammal 2019-09-13, 22:38
sb12

paddmannen skrev: Jo, det fanns ju inga mätningar innan mitten på 1800-talet och de få mätstationer som fanns var inte tillräckliga för att få en övergripande bild. Till och med idag är luckorna stora, vilket framtvingar extrapolering.

Så kunskapen om jordens historiska temperaturer vilar inte på mätningar.
Spännande! Men hur vet du då att tiden innan 1850 var en kallare period?
Gammal 2019-09-13, 23:09
paddmannen

sb12 skrev: Spännande! Men hur vet du då att tiden innan 1850 var en kallare period?
Jag hoppas att du inte menar allvar med den där kommentaren...
Gammal 2019-09-14, 00:47
sb12

paddmannen skrev: Jag hoppas att du inte menar allvar med den där kommentaren...
Ja, jag tänkte bara att om temperaturdatan efter 1850 var otillförlitlig så måste det ju vara svårt att veta något säkert om perioden innan.
Men vad vet jag.
Gammal 2019-09-14, 00:59
martinot

sb12 skrev: Ja, jag tänkte bara att om temperaturdatan efter 1850 var otillförlitlig så måste det ju vara svårt att veta något säkert om perioden innan.
Men vad vet jag.
Exakt. Där har vi kärnan i vad du skriver.
Gammal 2019-09-14, 01:03
martinot

PMD skrev: Nej, faktiskt inte. Den globala temperaturökningen är inte ett akut problem som drabbar oss i morgon, men om vi slöar med åtgärder så blir det akut om ett antal år (10, 20 eller 50; oklart vilket). Så det är hög tid att börja planera för åtgärder nu.

Vi vet att temperaturen stiger. Det räcker. Vi vet också att Parisavtalets 2-gradersmål är ouppnåeligt och eftersom cirka 85% av världens energiproduktion består av att elda fossila bränslen. Solkraft, vindkraft och andra s.k. förnybara energikällor utgör mindre än 1% (mellanskillnaden är vattenkraft och kärnkraft), så det kommer helt enkelt inte att lyckas att nå Parisavtalets mål.

Alltså är det allra, allra viktigaste att prioritera åtgärder som mildrar effekterna av den globala temperaturökningen. Skit i vad den beror på! Att argumentera om det flyttar fokus från vad som behöver göras och leder till ofruktsamma diskussioner. Jag är inte emot att minska beroendet av fossila bränslen, men att göra det bör inte vara det mest prioriterade eftersom det ändå kommer att gå väldigt långsamt (mest pga av att världen inte tycks vara beredd att satsa på den bästa av energikällor i stor skala, nämligen kärnkraft).
Jag håller med PMD. Vi vet att klimatförändringar, både uppåt och neråt i temperatur har flera orsaker, och så även den senaste uppåtgående trenden. De flesta är medvetna om att det är en kombination av flera orsaker, men oavsett vilka dessa är exakt, så håller jag med PMD att det viktigaste är att vara beredd på och kunna hantera effekterna av dessa.
Gammal 2019-09-14, 01:09
martinot

Apropå tidigare diskussion om att det är viktigare att lägga resurserna på att förbättra miljö och minska utsläpp där det är effektivast och gör mest verklig nytta, istället för att tro, tycka, och hojta om en massa saker i media/demonstrationer/jippon, så verkar flera kloka personer instämma i denna tanke: https://www.svt.se/opinion/klimatpan...ta-klimathotet
Gammal 2019-09-14, 01:21
sb12

martinot skrev: Apropå tidigare diskussion om att det är viktigare att lägga resurserna på att förbättra miljö och minska utsläpp där det är effektivast och gör mest verklig nytta, istället för att tro, tycka, och hojta om en massa saker i media/demonstrationer/jippon, så verkar flera kloka personer instämma i denna tanke: https://www.svt.se/opinion/klimatpan...ta-klimathotet
Förlåt, men det där var väl ändå ett exempel på att tro och tycka i media. De uppmuntrade ju dessutom till strejk.
Det finns väl dessutom inga opinionsbildare som har resurser att lägga på miljöförbättring och utsläppsminskning.
Gammal 2019-09-14, 06:54
Bengf

martinot skrev: Jag håller med PMD. Vi vet att klimatförändringar, både uppåt och neråt i temperatur har flera orsaker, och så även den senaste uppåtgående trenden. De flesta är medvetna om att det är en kombination av flera orsaker, men oavsett vilka dessa är exakt, så håller jag med PMD att det viktigaste är att vara beredd på och kunna hantera effekterna av dessa.
Ja håller med PMD här också, med flera av Martains inlägg lika så, så länge inte något ytterligare tillkommer av nydanade kraft. Mitt tillägg som då bara står för mig utan inblandning av nämnda personer i denna text, alltså ingen skev tolkning från mig utan en egen slutsats.

Indien visar på minst utsläpp, här vet jag inte om det är uträkningar per captiva, eller om dom menar totala utsläpp. det tolkar jag som att tex Sverige rent teoretiskt då skulle behöva gå till baka till en mycket gammal livsstil, vi behöver då öka fattigdomen rejält i landet, endast någon dryg miljon har då möjlighet att skaffa bil, jag växte upp med att använda kläder mycket längre, man putsade skorna varje vecka, man tog inte 7-8 fläskbitar som sovel, kanske 2st på sin höjd, hårt bröd var relativt billigt och fyllde ut näringen, aldrig en ny cykel utan underhåll reparation av gamla cyklar, skulle man ha råd att köpa en kamera, då var det i princip ett krav att man var enormt intresserad av fotografering och verkligen borde använda den ofta, för visa att det verkligen inte var någon sinnesrubbning av oförstånd, det var ju lika med någon ny vinter jacka, som vuxen så hade man den så länge det någonsin bara gick, på sommaren tog folk fram sina sommar kläder, som användes år efter år, och hängdes in när hösten kom. det kanske får bli uthyrning av hästar i stora stall som byggs, införandet av skoluniformer, soppa utdelning på torget, hela världen måste backa 100 år.
Gammal 2019-09-14, 10:14
martinot

sb12 skrev: Förlåt, men det där var väl ändå ett exempel på att tro och tycka i media. De uppmuntrade ju dessutom till strejk.
Det finns väl dessutom inga opinionsbildare som har resurser att lägga på miljöförbättring och utsläppsminskning.
Ja, det är en debattartikel. Så mycket verkar du har förstått. Men tyvärr verkar du helt ha missat resten, dvs. själva innehållet i artikeln och av vad som skrivs och avses (som vanligt gällande dig så verkar inte läsförståelse vara din starka sida).
Gammal 2019-09-14, 18:42
sb12

martinot skrev: Ja, det är en debattartikel. Så mycket verkar du har förstått. Men tyvärr verkar du helt ha missat resten, dvs. själva innehållet i artikeln och av vad som skrivs och avses (som vanligt gällande dig så verkar inte läsförståelse vara din starka sida).
Jaha, men din kommentar om att tro och tycka i media då? Det var ju inget man skulle lägga energi på, enligt dig. Oavsett innehåll får man väl anta.
Du ser inte motsägelsen själv i din kommentar?
Märkligt, då jag med väldigt dålig läsförståelse ser den.
Innehållet i artikeln var väl inga konstigheter. Låter ju jättebra med koldioxidskatt. T.ex högre bensinskatt. Håller med dem.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:04.

Miops Capsule360