Annons

Osäker på "skärpa"...

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoPutte

Medlem
Hej,

Nybörjare, så då var det sagt... :)

Har uppgraderat från en D5100 till en D7100 och än så länge ganska nöjd, MEN, jag tycker mig få lite oskarpa bilder. Har inga värstingskärmar till datorn, men jag upplever bilderna som lite suddiga över hela motivet. Fotar just nu med en Tamron 17/50 F2.8, finns det någon som har lust att slänga ett getöga på en bild jag tagit för att bedöma kvaliteten på den ?

// Jörgen Sandén
 

pdahlen

Aktiv medlem
Bäst vore att du tar en bild i live view och en bild genom sökaren, eftersom dessa använder olika AF, och jämför dessa eller lägg upp dem i dropbox eller liknade. Men visst kan jag titta på din bild.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har nu sett din bild, tycker inte det ser skarpt ut, men det är ganska små bilder som laddas upp här. Testa det jag skrev ovan att ta bilden i live view. Du kan ju också prova med största öppning så ser man avvikelse i fokus lättare. Du har ju finjustering av AF i din kamera. Jag tycker det är lättast att göra genom att fotografera av en sedel med inställning 0, +5, +10, -5, -10 och en i live view som referens. Använd kort tid eller stativ, en punkt AF samt AF-S
 

FotoPutte

Medlem
Hmm.... Köpte objektivet på Götaplatsens foto i helgen, skall jag åka ner med det, eller skall jag göra inställningar enligt din fina guide tro ?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Hmm.... Köpte objektivet på Götaplatsens foto i helgen, skall jag åka ner med det, eller skall jag göra inställningar enligt din fina guide tro ?
Prova enligt min guide, tycker jag iaf, då har du mer bevis om något är fel, och kanske behöver du bara göra någon justering i kameran för objektivet, inget konstigt i det jag har nog justerat alla mina inom en -10 till +10
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Först att sortera ut är väl ifall det är:
1 fokus på rätt ställe?
2 skärpa där fokus sitter?

Bilden i inlägget är för liten för att bedöma något av detta, tycker jag.

Nybörjare? Medlem sedan femton år!
Jag upplever också att ju mer jag lär mig ju mer inser jag hur mycket kunskap jag ännu saknar. För varje lärdom blir vägen till fullärd längre.
 

FotoPutte

Medlem
Nybörjare? Medlem sedan femton år!
Jo, medlem länge, men olika saker i livet har satt fotointresset i andra rummet. Nu vill jag verkligen ta tag i det och försöka bli en "bättre" fotograf, eller i alla såpass bra att jag är nöjd med mina egna bilder. :)

Och även försöka förstå tekniken mer, så jag vet vad jag gör, inte bara lyckas av slumpen utan av kunskap.

Länk till högre upplösning https://www.flickr.com/photos/184861506@N07/48859901481/in/dateposted-public/
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jo, medlem länge, men olika saker i livet har satt fotointresset i andra rummet. Nu vill jag verkligen ta tag i det och försöka bli en "bättre" fotograf, eller i alla såpass bra att jag är nöjd med mina egna bilder. :)

Och även försöka förstå tekniken mer, så jag vet vad jag gör, inte bara lyckas av slumpen utan av kunskap.

Länk till högre upplösning https://www.flickr.com/photos/184861506@N07/48859901481/in/dateposted-public/
Ser betydligt bättre ut nu, men gör du skärpetest på största bländare
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Jo, medlem länge, men olika saker i livet har satt fotointresset i andra rummet. Nu vill jag verkligen ta tag i det och försöka bli en "bättre" fotograf, eller i alla såpass bra att jag är nöjd med mina egna bilder. :)

Och även försöka förstå tekniken mer, så jag vet vad jag gör, inte bara lyckas av slumpen utan av kunskap.

Länk till högre upplösning https://www.flickr.com/photos/184861506@N07/48859901481/in/dateposted-public/
Tycker bilden ser skarp ut och att fokus sitter tämligen rätt på "Orvis".

D7100:ans 24 megapixel mot D5100:ans 16 mp ställer högre krav på optiken, så jag gissar att skillnaden du ser är helt normal.

Använder du stativ och fjärrutlösare vid jämförelsen? Zoomar man in 24 MP maximalt avslöjas minsta skakningsoskärpa tydligare än vid 16 MP. Detta även på så relativt sett korta exponeringstider som 1/320 sekund enligt exifdatat i ditt bildexempel.

EXIF talar också något om JPEG-komprimering. Betyder det att bilden är fotad i JPEG? I så fall påverkas bildens skärpa av den mängd skärpa som ställts in i kameran - normal - enligt EXIF i din bild. Hade du högre skärpa inställd i D5100:an och fotade i JPEG även med den kommer också detta att påverka upplevelsen av bilden.

För att förstå bättre vad du ser så kanske du kan lägga upp en bild från respektive kamera tagna med samma objektiv på samma motiv från samma orubbade stativ under samma förhållanden och ljus för att få en jämförelse. Och med samma bländare, ISO, tid och eventuella skärpeinställningar om du fotar i JPEG. Men bäst är att jämföra två RAW-bilder, då ingen skärpa tillförs från kameran i dem (men väl i "framkallningen" i råkonverteraren, så använd samma mängd för båda bilderna i den).

Du behöver sedan skala ner 24 MP bilden till samma pixeldimension som 16 MP-bilden för att få en rättvis jämförelse. Då är du i land att kunna jämföra :)

Ljusförhållande och motiv spelar stor roll för upplevd skärpa i bilder. Jämför du bilder tagna med respektive kamera under annat än identiska förhållanden är det svårt att bena ut vad som är vad och om något är annorlunda med nya kameran.

Men allt ovan, kort sammanfattat: tycker skärpan ser toppen ut på den förstorade bilden så som den visas nu, skulle själv inte känna någon anledning till oro!

- Får se vad andra här tycker och säger, om de uppmärksammar något annat.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jo, medlem länge, men olika saker i livet har satt fotointresset i andra rummet. Nu vill jag verkligen ta tag i det och försöka bli en "bättre" fotograf, eller i alla såpass bra att jag är nöjd med mina egna bilder. :)

Och även försöka förstå tekniken mer, så jag vet vad jag gör, inte bara lyckas av slumpen utan av kunskap.

Länk till högre upplösning https://www.flickr.com/photos/184861506@N07/48859901481/in/dateposted-public/
Den bilden skulle jag vara nöjd med!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tycker bilden ser skarp ut och att fokus sitter tämligen rätt på "Orvis".
[...].
Jag tycker att fokus verkar ligga lite bortom ”orvis”. Någonstans på ekrarna. Eller ännu lite längre bort.

Men att sätta fokus är i land svårt för kameran, så det betyder inte att det är fel på objektivet eller microjustering.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Jag tycker att fokus verkar ligga lite bortom ”orvis”. Någonstans på ekrarna. Eller ännu lite längre bort.

Men att sätta fokus är i land svårt för kameran, så det betyder inte att det är fel på objektivet eller microjustering.
Japp, jag med. Svårt avgöra helt då Orvis ser ut att sticka ut mot fotografen och som du säger ekrarna bortom ser skarpare ut. Träet i fokus på underlaget säger väl att fokus ligger rätt bra på rullen, och tämligen rätt på Orvis. Men perspektivet är lite snett ner uppifrån, och Orvis förhållande till det skärpeplan "träskärpan" visar upplever jag som lite obestämbart. Tämligen rätt fokus på Orvis :)
 

pellepiano

Aktiv medlem
Jag tycker också att fokus verkar vara lite bakom Orvis. Det kan vara en effekt av att du vridit på kameran lite till höger efter att ha fokuserat på Orvis, vilket du förmodligen gjort då Orvis inte är i mitten längre.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag tycker det känns som att objektivet ger skärpa på olika ställen annat än just där du fokuserat.
Både bakåt och framåt, hur det nu är möjligt.

Skruvarna borde ju vara knivskarpa, den runda reflekterande pluppen är skarp och området bakom är också skarp.

Testa på stativ om det blir bättre? Eller så är det själva linsen som ger skärpa på olika ställen i bilden?
 

FotoPutte

Medlem
Jag tackar ödmjukast för alla svar, skall ge mig på att fota med stativ så fort ljuset tillåter.

Återkommer här med mer bilder att utvärdera, men än en gång: TACK !
 

Visom

Aktiv medlem
Japp, jag med. Svårt avgöra helt då Orvis ser ut att sticka ut mot fotografen och som du säger ekrarna bortom ser skarpare ut. Träet i fokus på underlaget säger väl att fokus ligger rätt bra på rullen, och tämligen rätt på Orvis. Men perspektivet är lite snett ner uppifrån, och Orvis förhållande till det skärpeplan "träskärpan" visar upplever jag som lite obestämbart. Tämligen rätt fokus på Orvis :)
Jag tycker Orvis ser ut att ligga bakom ekrarna, hela centrumpartiet är ju infällt en bra bit. Tycker skärpan sitter bra. Har dock en fråga... Eftersom Orvis inte är mitt i bilden, hur var tillvägagångssättet när kameran flyttades? Eftersom det eventuella felet för sig om 3-4 mm(?) så tycker jag det ligger inom felmarginalen om det var handhållet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tycker Orvis ser ut att ligga bakom ekrarna, hela centrumpartiet är ju infällt en bra bit. Tycker skärpan sitter bra. Har dock en fråga... Eftersom Orvis inte är mitt i bilden, hur var tillvägagångssättet när kameran flyttades? Eftersom det eventuella felet för sig om 3-4 mm(?) så tycker jag det ligger inom felmarginalen om det var handhållet.
Det jag benämner ”ekrar” är de sex (eller tre gånger två) som utgår från navet.
 
ANNONS