Annons

Folk som har preoblem med 20d som låser sig.

Produkter
(logga in för att koppla)

s-j

Aktiv medlem
Hämtade min kamera tidigare idag och har upptäckt precis samma problem som Kim när jag fotograferar i ISO 1600 och RAW. Det blir grå "skuggor"...

Det syns inte i ISO 200, har dock inte testat med något annat iso-tal...
 

JalleS

Aktiv medlem
Kims fel är ingen mjukvarufix...

Det beror på vem du frågar:)

Men det jag menade var att: Jag tror inte att Kims problem beror på felprogramering och att det inte löses genom en ny mjukvara vare sig man kallar den firmware eller software.

--jalle

Calle S skrev:
Firmware är väl mjukvara?
 

s-j

Aktiv medlem
Jag testade att öppna samma bilder i Digital Photo Professional och där är bilderna helt perfekta!

Så problemet (mitt i alla fall) verkar vara i EOS Viewer...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
s-j skrev:
Så problemet (mitt i alla fall) verkar vara i EOS Viewer...
Även den person på dpreview som hade samma problem hade använd Eos Viewer.

DPP är överlägset för raw-konvertering, så man ska i vilket fall som helst akta sig för Eos Viewer.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Jag vet att Kim använder det program jag tidigare använde för att redigera bilder, Micrographx Picture Publisher. Kan det se pucko ut där? Testa på Photoshop CS
 

PhotoJoe

Aktiv medlem
Jag fick två hängningar idag när jag böt glugg. Varför har ingen beskrivit hur själva hängning visar sig?

Min iaf ser inte ut som en hängning, utan allt funkar förutom att trycka av. Jag kan ställa om alla inställningar, fokusera, men aldrig få slutaren att gå igång. Snabb utpetning av batterierna så displayen slocknar och sen i med dem igen, fixat på tre sekunder. Inget som stör mig. Det fixar sig säkert med en ny firmware.

Har dock inte felet som Kim med flera har. Det verkar som ett byte av sensor är aktuellt. Mycket tråkigt! Går dock att få fixat på tre arbetsdagar, om man inte åker till Stockholms Centralsevice och fixar det på plats. Då tar det ca 45min till en timme. Du bör ha kontaktat dem först!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
PhotoJoe skrev:
Jag fick två hängningar idag när jag böt glugg. Varför har ingen beskrivit hur själva hängning visar sig?
Mina hängningar tror jag hänt sig när kamera varit standby.

En gång var kameran heldöd och gick inte att sätta på utan att jag tog ur batteriet.

En annan gång kunde man inte ändra bländar eller tudsvärden i automatiklägena

En tredje gång funkade inte autofokusen och man kunde inte heller trycka av.

/M
 

PhotoJoe

Aktiv medlem
Glömde tillägga att jag INTE kunde stänga av kameran vid mina två hängningar. Kameran var fortfarande igång, fast jag t.o.m. öppnade batteriluckan.

Gluggbytena var mellan 70-200/4L och 85/1,8.
 

JalleS

Aktiv medlem
Det där lät ju minst sagt skumt:)

En sak att prova (om du skulle drabbas lika intensivt en gång till) är att öppna CF-luckan. Det ska ju slå av kameran.


--jalle


PhotoJoe skrev:
Glömde tillägga att jag INTE kunde stänga av kameran vid mina två hängningar. Kameran var fortfarande igång, fast jag t.o.m. öppnade batteriluckan.

Gluggbytena var mellan 70-200/4L och 85/1,8.
 

Northern Star

Aktiv medlem
PhotoJoe skrev:
Glömde tillägga att jag INTE kunde stänga av kameran vid mina två hängningar. Kameran var fortfarande igång, fast jag t.o.m. öppnade batteriluckan.

Gluggbytena var mellan 70-200/4L och 85/1,8.
Hände mig inatt!!!
Allt såg ut att funka men det gick inte att trycka av!
Upp & ut med batteriet.

Nu idag låste sig kameran på ett nytt sätt 2ggn.
Den blev helt stendöd! Missade 2st mål av 5 på dagens allsvenska match!!!


Börjar bli dyrt nu! Trodde bara att hängningarna/döden inträffade när man bytte glugg.
Men nu hängde/dog kameran rakt av mitt i plåtningarna.

Tur att man har en D10-pansarvagn som backup kamera (där skärpan dock inte är bra;).

Blir till att kontakta Canon imorgon bitti.
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Lägger just upp tre av mina första bilder tagna med min 20D nu i helgen. Titta efter. Jag kan bara säga att jag i stort sätt är helnöjd.
Bara några exempel.

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=55886

Kameran har hängt sig en gång på 500 bilder. Autofocusen gick fram å tillbaka efter objektivbyte med kameran påslagen. Fick ta ur batteriet för att komma vidare. Detta fixar Canon säkert snart.
 
Senast ändrad:

Damocles

Aktiv medlem
Det som gör det knepigt idag är att systemen som finns i kamerorna blir alltmer avancerade. Och dessa är ju desssutom evaluerande i dom flesta fall. Smyger någon form av feedbackloop (rundgång) in så kan det bli tokfnatt. Jag undrar hur många av systemen som är igång när kameran är i viloläge kontra "avstängd" och vilka som är igång även om visningen av dessa inte satts igång, t.ex om ljusmätningen alltid är igång eller bara efter tryck på avtryckaren, etc.

Nu idag låste sig kameran på ett nytt sätt 2ggn.
Den blev helt stendöd! Missade 2st mål av 5 på dagens allsvenska match!!!


Börjar bli dyrt nu! Trodde bara att hängningarna/döden inträffade när man bytte glugg.
Men nu hängde/dog kameran rakt av mitt i plåtningarna.
Det där låter mer illa än att den hänger sig vid objektivbytene. Var det några andra symtom eller bara slocknade allting.
 
ANNONS