Annons

Enkelhet!

Produkter
(logga in för att koppla)

magnus67

Aktiv medlem
Jag har sagt det förr, jag säger det igen:

La perfection est atteinte non quand il ne reste rien à ajouter, mais quand il ne reste rien à enlever.
Antoine de Saint Exupery
 

Bilagor

cereus

Avslutat medlemskap
Vad är meningen?

Jag har inte orkat plöja igenom alla bidragen, men jag måste ställa frågan. VAD ÄR MENINGEN med dessa bilder? För mig är de fullständigt meningslösa. Enkelhet OK. Men MENINGEN, associationen till något meningsfullt som HISTORIEN, POLITIKEN, MILJÖN eller vad som helst, måste fortfarande finnas. En bild är inte intresseväckande endast genom enkelhet. Det måste finnas en koppling till något.
Jage vet att jag sticker ut huvudet, men det är hög tid att diskutera MENINGEN med BILDEN.
/Janne
 

dJb

Aktiv medlem
Re: Vad är meningen?

cereus skrev:
Jag har inte orkat plöja igenom alla bidragen, men jag måste ställa frågan. VAD ÄR MENINGEN med dessa bilder? För mig är de fullständigt meningslösa. Enkelhet OK. Men MENINGEN, associationen till något meningsfullt som HISTORIEN, POLITIKEN, MILJÖN eller vad som helst, måste fortfarande finnas. En bild är inte intresseväckande endast genom enkelhet. Det måste finnas en koppling till något.
Jage vet att jag sticker ut huvudet, men det är hög tid att diskutera MENINGEN med BILDEN.
/Janne
Ja vad är meningen egentligen? Vad är meningen med andra konstformer och vad skiljer olika typer av fotografi åt? Måste det verkligen finnas en koppling till något reellt eller går meningen att finna i en enkel klassisk komposition. Kanske en del av meningen hos flera av dessa bilder är just detta. De gör inga anspråk på att förmedla någon objektiv kunskap eller metavärden, utan endast kanske får sin mening i det de utstrålar i sig själva. Just denna enkelhet tycker jag är tilltalande och ett intressant område att utforska. För att beröra mina egna upplagda bilder i denna tråd, så är det just detta jag försökt uppnå, ett enkelt bildspråk som strävar efter att skapa harmoni hos betraktaren och som inte gör några anspråk på att säga så mycket om motivet i sig. Jag vet inte om jag lyckats men det är min strävan i alla fall och jag tycker många i den här tråden har kommit långt på den vägen.

/David
 

cereus

Avslutat medlemskap
Jag känner att jag har trampat dig på tårna. Men som jag skrev: jag har inte orkat plöja igenom alla bidrag. Kanske finns det någon bild, som skiljer sig från mängden, men de första sidornas bidrag gjorde åtminstone inte mig lyrisk. /Janne
 
ANNONS