Annons

EF-500 DG Super (I eller II?)

Produkter
(logga in för att koppla)

JalleS

Aktiv medlem
Ok, du menar "Yes, the flash you received (and its sister model ST)..."

Det blev otydligt därför att jag bara klippte in svaret och inte frågan "I recently purchased a Sigma EF500 DG Super flash for my new Canon 20D digital camera..." som hade gjort det tydligt att man syftade på DG Super


-jalle


Foto-Gabbe skrev:
Nej... jag har inte "tagit upp" ST.
Det var du som citerade från dpreview och innan dess inget om den modellen.

Ett missförstånd bara, men överskriften på tråden säger allt annars.
 

Foto-Gabbe

Aktiv medlem
Bara för att återknyta till ämnet igen...
Om man kollar denna länken på Cyberphoto:
http://www.cyberphoto.se/sigma/ef500dgs.php

I de grå rutorna står modellbeteckningen "Sigma EF-500 DG Super II" och det är just de två strecken i slutet som allt bottnar i.
Inget på Sigma's sida visar att det ens finns en modell med den beteckningen. De sista två strecken syns bara på andras hemsidor än Sigma's egna, vilket har gett mig gåshud. Alla utom de som jobbar på Sigma "vet" att det finns en Super II?
 

Damocles

Aktiv medlem
Trist att sånt händer, men allt som har DG i namnet(oavset SUPER eller ST) ska fungera fullt ut med E-TTL, E-TTL 2, eller andra system enligt deras tabeller.
 

JalleS

Aktiv medlem
Om den finns eller inte kan man ju nästan diskutera eftersom både Scandinavian och Cyber har dem noterade såsom "beställd från leverantör" och så har det varit länge.

Det är också intressant att se att Sverige har bland de lägsta priserna just nu på denna blixt (men ingen har den i lager...)

Jag ångrar bara att jag inte nappade på Cybers reablixt för 1700 där det stod (felaktigt) "Sigma EF500DG Super (ej stöd för E-TTLII)". Jag velade så länge att någon annan hann före:)

Det enda som skiljer de olika serierna av DG-blixtarna för Canon är att de äldre är märkta EO och de nyare EO-TTL. (Denna märkning finns på baksidan av blixten ovanför displayen). Detta har räckt för många återförsäljare att lägga till "II" i namnet.

Jag tror att det hela bottnar i att Sigma behövde uppdatera modellerna för Nikon eftersom den gamla modellen inte var kompatibel med iTTL (D70). Man valde då att ändra seriebeteckningen för EOS systemet också så att all modeller (Pentax, Nikon, Sigma, Minolta och Canon) innehöll "TTL" i beteckningen.

--jalle
 

Foto-Gabbe

Aktiv medlem
Kan berätta att jag fick email från Tura Scandinavia AB idag igen, sen jag svarat på det förra mailet och förklarat att blixten fungerar utmärkt till 20D (som det också står på Sigma's sida).
Såg nu att det var Expert som vidarebefodrade mailet till Tura Scand. AB så allt blir rätt.

----------------------------------------------------

Hej!

Det visar bara att förvirringen är total, även bland anställda som jobbar
tillsammans med Sigma.
Jag använder blixten till min EOS 20D och det funkar förträffligt.
Ville bara höra om det finns en nyare version eller inte.
Enligt Sigma's hemsida så ska det vara kompatibelt till 100% med denna
kameran:
Se länk: http://www.sigmaphoto.com/flashes/pages.asp?id=3260

Mvh. // Jörgen.

SVAR:

Hej Jörgen,

Va tråkigt att vi ger så olika svar till dig. Ring gärna så kan vi snacka
mera om detta på telefon, eller meddela ditt nummer så ringer jag upp vid
tillfälle.

-------------------------------------------------

Jag vet inte om det ger mig något att ringa upp dem.
Det verkar nästan som att de vill tjäna pengar på att sälja mig en ny blixt som funkar ungefär som den jag har...
 

JalleS

Aktiv medlem
Nåja... Det kunde ju har varit som killen på Dpreview som klagade på att hans EF500DG Super inte fungerade ihop med 20D.

Efter lite frågor hit och dit så skrev han "Jo, så jag har alltid med mig min Sigma 35 mm kamera som backup för blixten fungerar perfekt ihop med den..."

Så han hade kopplat ihop en Sigmablixt avsedd för Sigmas blixtsystem med en Canon 20D och förväntade sig att blixtautomatiken skulle fungera:)

--jalle
 

s-j

Aktiv medlem
JalleS skrev:

Jag ångrar bara att jag inte nappade på Cybers reablixt för 1700 där det stod (felaktigt) "Sigma EF500DG Super (ej stöd för E-TTLII)". Jag velade så länge att någon annan hann före:)
Jag fick just en sådan blixt härom veckan. Jag trodde då att EF-500DG Super II var en ny modell och tänkte byta den jag fick mot den "nya".

Som tur var så fick jag syn på denna tråden och har nu avbeställt "Super II":an (som är 200kr dyrare). Det visade sig att Cyberphoto inte hade en aning om att E-TTL II enbart hade med kameran att göra. Utan de trodde att blixten måste stödja E-TTL II...

För övrigt är blixten jag fick märkt med EO-TTL på baksidan.
 
ANNONS