Annons

Blixt i Kina

Produkter
(logga in för att koppla)

josef_k

Aktiv medlem
Reser innom kort till Kina och tänkte försöka fynda lite.. Vet att det finns snarlik diskution här innan men jag skulle vilja kolla om någon har lite mer exakta uppgifter.

Tänkte köpa:
Canon Blixt 580EX

kostar ju runt 4:500 i sverige.. nån som vat nån site man kan kolla på eller har andra källor?

(vi reser till Peking)
 

Stefan71a

Aktiv medlem
Hej Fredrik, Vet inte hur det är med saker nu men tidigare när jag varit i Kina så har inte ngn internationell garanti gällt för saker köpta där. Jag frågade iof. bara på Olympus och Minolta saker senaste gången, för Nikon saker så var det för liten prisskillnad.

Så ett tipps kolla upp det med handlaren.

Mvh Stefan
 

B1an

Avslutat medlemskap
handla i Kina

hej!

Det här är egetnglein inget svar på dina frågor, det är snarare fortsättningsfrågor.

Det är så att jag reser också till Kina om ett par veckor, har funderingar på att köpa mig en Konika Minolta dynax7D.

Är det någon (du eller någon annan) som har en gissning på prisläget?
Vilka lagar, regler och grantier som gäller och så.

mvh Elisabeth
 

Emil-G

Aktiv medlem
Jag kom hem från Kina för ungefär en månad sedan efter att ha rest runt där i 6v. Jag började resan i Peking men såg inget som ens liknade en butik där jag skulle kunna tänka mig att handla sådana här grejer.

Överhuvudtaget så fanns det bara digitalkameror längs turiststråken, t.ex. Qianmen Dajie som går söderut från Tiananmen till Tiantan (Himmelska fridens torg resp. Himmelens tempel). I norra änden av denna gata fanns en del elektronik men främst cd/mp3-spelare och kompaktkameror. På Sidenmarknaden en bit öster om Tiananmen fanns en våning med elektronik men jag skulle inte satsa allt för mycket där, just pga garantier osv (glöm t.ex. allt vad kvitton heter). Dessutom hörde jag att det skulle finnas mycket elektronik i östra delen av staden, runt People's Stadium, men jag var aldrig där.

I Peking skulle jag istället rekommendera dig att köpa kläder, det är riktigt, riktigt billigt! Jag köpte en windstoppertröja för 130kr, en gore-texjacka för 200kr, pikétröjor för 50kr/st. Kompisarna köpte märkesjackor för kaffepengar, runt 150-200kr/st, väskor och skor ännu billigare (<10% av svenska priset). Kolla bara att det inte är andra sortering och förvänta dig inte att det skall hålla livet ut.

Skall du köpa kameraprylar skulle jag rekommendera dig att åka till Hongkong istället, där var det billigt! Nikon F6, ca 10500SEK, Nikon 70-200/2,8VR ca 11000SEK, D70S ca 6000SEK, 17-35/2,8 AF-S ca 9000SEK, Micro 105/2,8 3500kr (I Sverige ca 18000kr, 19500kr, 10000kr, 17000kr resp 9500kr)
 

s-j

Aktiv medlem
Jag har precis varit i Peking och det går att göra riktiga fynd där. Kolla in fotobutikerna på Wangfujing Dajie (öster om förbjudna staden). Det går att pruta även i butikerna, och detta riktigt mycket om man är duktig...

Längs Zhongguancun i nordvästa Peking finns det gott om datorbutiker, vet dock inte hur det är med fotoprylar.
 
ANNONS