Annons

Stativhjälp, ert korta tycke?

Produkter
(logga in för att koppla)

ifo0s

Aktiv medlem
Jag har en Canon 350D, batterigrepp, (ev. blixt) och som högst en 70-200 4L monterad (OBS! utan stativfäste på obj.) och vill ha ett stadigt stativ och kulled. Ska fota lite allround med det, inte för tungt och runt 2000 kr. Jag har läst lite i trådarna och vill inte tjata om något här. Står bara mellan ett par frågor.

{Uppgifter från CyberPhoto}

Stativ:
Manfrotto 055 [WNB/PRO B/CLB] @ [1364/1324/1219 kr]
Manfrotto 190 [PRO B/Nat3/DB/CLB] @ [1034/1363/830/920 kr]

Kulled:
Manfrotto 488 [RC0/RC2/RC4] @ [800/800/845 kr]

Jag är rätt lång (1,87 cm) och vill inte behöva böja mig för mycket. Vill ha något som håller och är prisvärt. Är helst intresserad av det ovannämnda. Om man kollar på stativ som Manfr. 190 så verkar de vara alldeles för låga för mig? Visst den kommer väl upp en bit med kulleden, men ändå.
Vad är skillnaden på de tre modellerna i 055 och de tre modellerna i 488? Vilken rekommenderar du till min utrustning. (T.ex. någon nämnde i en tråd att RC4 är osmidigare att handla med än RC2 eller om det var tvärtom). Skulle 055 WNB passa min längd, förslag någon.

Jo juste, jag är ny på det här med stativ. Men det verkar som att det finns kulleder som kan hålla upp min 70-200 4L (utan stativfäste på obj.)? Kan den även klara av att hålla upp den om man vill ta stående kort (det blir väl horisontellt läge???), vilket skulle vara mycket användbart för mig.
Mitt gamla (farsans) som är av någon metall har sjunigt sin sista visa och den kryper smått å sen bara tjoff så glider den ner, monterat för stående format. Känns en anning vingligt när man monterar vanligt, när jag har på mitt tele.

Skulle vara mycket glädjande att få ett svar!
/Johan
 

ekemannen

Aktiv medlem
Kulled Manfrotto 488 RC2 är mycket rejält och stabilt (ingen plast). Snabbplattan är riktigt smidig.

Mvh Erik !
 

s-j

Aktiv medlem
Jag rekomenderar 055PRO. Ett mycket bra stativ där du även kan sätta mittpelaren horizontellt eller ta bort den helt (vilket jag oftast gör).
Med din längd så blir Manfrotto 190 för kort...

När det gäller kulled så välj anting med RC2 eller möjligen RC4 om du tänkt att skaffa större objektiv i framtiden. Jag har Manfrotto 486 RC2 och är nöjd med det, men 488:an är nog att föredra.

mvh Stefan
 

cbr1000

Aktiv medlem
Hej Johan

Jag har ett Manfrotto 190 WNB som jag tycker är suveränt för mig. Jag är kort (170 cm) så du bör nog helt klart satsa på 055:an.

Kvalitetsmässigt är 190 och 055 likvärdiga.
 

Luguber

Aktiv medlem
Hej!

Utan att kommentera ditt produktval. Skulle jag rekommendera att Du gjorde lite avkall på priset för stativ och kulled och istället satsade på ett stativfäste för objektivet. Det spelar ingen roll hur stabilt stativ Du har, Du kommer att få problem med rörelse oskärpa pågrund av det långa momentet från Kamerans infästning i stativet till objektivets framkant. Dessutom utgör batterigreppet i sig ytterliggare en faktor, för det kommer att kunna röra sig något.

Jag har praktiskt erfarenhet av det. Jag prövade på samma sätt med en 10D 100/2,8mackro samt vertikal grepp. Det var bara att inse betydelsen av stativfäste på objektivet. Det gör skillnad.

\\Sten
 

BugEyes

Aktiv medlem
Jag har ett 055 PROB och det är högt. Jag är 177 cm och med benen på stativet helt utfällda är det på gränsen att jag når upp. Jag borde nog köpt ett 190 i stället. Men du bör helt klart köpa 055 varianten.
 

ifo0s

Aktiv medlem
Först vill jag tacka för alla svar. Ni leder in mig på ett lättare val! Jag bör nog ha ett 055PROB och kanske 488 RC2 som någon nämnde. Det borde ju bära upp min 70-200 4L.
*Blir det hela ännu stabilare om jag kör utan batterigrepp?
*Hur stark är pelaren i horisontalläget med mitt tele på? Kommer den glida ner/tippa/krypa?
 

BugEyes

Aktiv medlem
Hur stark är pelaren i horisontalläget med mitt tele på? Kommer den glida ner/tippa/krypa?

Nej, inte ens om du sätter dig på den.
 

millimeter

Aktiv medlem
BugEyes skrev:
Hur stark är pelaren i horisontalläget med mitt tele på? Kommer den glida ner/tippa/krypa?

Nej, inte ens om du sätter dig på den.
Jag funderar på stativ och har kikat på 190 och 055 PROB. På bilderna ser det ut som om horisontalläget innebär en helt fast låsning, dvs man kan inte vinkla stången t ex 10 grader nedåt, osv. Stämmer det? Det är snarare en fördel än en nackdel, alltså :) Tror jag.
 

Martin W

Aktiv medlem
millimeter skrev:
Jag funderar på stativ och har kikat på 190 och 055 PROB. På bilderna ser det ut som om horisontalläget innebär en helt fast låsning, dvs man kan inte vinkla stången t ex 10 grader nedåt, osv. Stämmer det? Det är snarare en fördel än en nackdel, alltså :) Tror jag.
Det stämmer, stången går inte att vinkla något utan låses horisontellt. Det man kan göra är kanske att trixa med vinkeln på penen för att få en lutning på pelaren.

/Martin W
 

ifo0s

Aktiv medlem
Jag var och kollade på 055 PRO B igår. Jag undrar bara hur man får in den i horisontalhållet. Det sitter ju någon slags silvrig hängare under stolpen.
Dessutom på det ex:et jag såg så var det ett annat huvud monterat, och när jag kollade på stolpen var den som två-delad på höjden. Ska den vara så? Kändes instabil. Det kan vara något som hörde till det stativhuvudet. Någon mer som tycker att benspännena kan snärta till lite, och man kanske kan klämma sig om man håller finrarna på fel ställe =), någon som upplevt att dem hoppar upp av sig själva?
 

Eveningstar

Aktiv medlem
ifo0s skrev:
http://www.manfrotto.com/webdav/site/manfrotto/shared/_images/Manfrotto/product_images/zoom/055PROB.jpg

Kolla denna länk. Ser ni stolpen som sticker upp över stativbenen, mitten på den ser det ut som en "skarv", när jag testade den i affären så glappade den, vilket ledde till att huvudet gjorde det med, ska det vara så? Förstår inte skarvens funktion riktigt, hjälp snälla.
/johan
Längst ned på mittpelaren finns väl en skruv som du spänner och då ska glappet sluta?
 

ifo0s

Aktiv medlem
Var sitter skruven, på pelaren eller stativhuvudetfästet? Jag misstänker att man kan skruva isär de två delarna av pelaren för att kunna sätta den i horisont-läge? Bara en gissning
 

Eveningstar

Aktiv medlem
På pelaren. Längst ned.

Om du vill ha tips av mig så snåla aldrig på stativ, kulled och snabbfästen.
 
Senast ändrad:

Martin W

Aktiv medlem
ifo0s skrev:
Var sitter skruven, på pelaren eller stativhuvudetfästet? Jag misstänker att man kan skruva isär de två delarna av pelaren för att kunna sätta den i horisont-läge? Bara en gissning
Det stämmer att man skruvar isär mittpelaren för att montera den horisontellt.
För att skruva ihop/isär mittpelaren så skruvar man på den där gummiploppen längst ner på pelaren under spännet.
 

Eveningstar

Aktiv medlem
Var på Naturbokhandeln (SOF's huvudkvater på öland) igår och klämde och här är några personliga slutsatser.

Manfrottos 190 är fjuttigt litet.

Stod även en kolfiber modell från Manfrotto där, där mittpelaren liknade den på bilden du visa precis, och det var riktigt klent. Allting sviktade kraftigt.

Velbos EL Carmange 630 var riktigt lätt och verkade väldigt stabilt för den vikten, men själva centraldelen verkade vara i plast eller annat inte så bra material. Hade köpt detta framför Manfrottos kolfiberstativ ovan.

Gitzo's 2227 (eller om det var 2220) var förvånandsvärt stabilt och hade väldigt praktiskta fästen som låste benen i godtycklig vinkel istället för två fasta vinklar. Dock så snäppte fästena lite och lätt en del.

Basalt serien verkade helt OK men kändes lite konstigt mot mitt kolfiber; Typ glattare yta och inte riktigt lika solidt.
 

ifo0s

Aktiv medlem
Hej Kristoffer
Vad betyder riktigt klent för dig? Jag behöver inte mer än ett 70-200/4L på, utan stativfäste. Den väger runt 600-700g någonting.
 
ANNONS