Annons

Hur snabb AF på K10d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pippo

Aktiv medlem
Hej!

Ägde tidigare en *ist ds som jag tyckte var trevlig men där hastigheten på AF var minst sagt bedrövlig, särskilt inomhus. Tröttnade efter att tag och bytte system till Nikon (D70s) vilket jag iofs är mycket nöjd med, men prylgalen som jag är har återigen suget infunnit sig att skaffa något nytt. Således är jag osäker på om jag ska fortsätta med Nikonlinjen (D80) eller istället satsa på en K10d. Kameran verkar mycket trevlig, men inte i någon test hittar jag något om hur snabb dess AF är. Finns det någon här i forumet som har jämfört dessa och kan uttala sig?
 

J.Paul

Aktiv medlem
Det kan ju också ha att göra med vilket objektiv man har, men jag tycker att min K10D med 16-45/4,0 är riktigt snabbt, fast å andra sidan har jag inte mycket att jämföra med heller.

Nikon har fler objektiv med ultraljudsmotor än Pentax, Pentax har bara det i DA*-serien som kommer senare under året. Antagligen kommer det att komma objektiv med ultraljudsmotor som har Pentaxfattning från tredjepartstillverkare. Men det lär dröja.

Däremot skulle inte jag byta från D70s till D80, det är ingen jätteskillnad. Visst att du är prylgalen, men du skulle kunna spara lite och köpa en D200 istället. Det borde kännas mycket roligare.
 

Pippo

Aktiv medlem
Jo, har tittat lite på D200 också men tycker att den verkar stor och tung. Vidare är den aningens för dyr.

Vg objektiven till Pentax trodde jag att ultraljudssystemet endast bidrar till att objektiven är tystare. Det stämmer alltså inte? Till DS:en använde jag 50/1,4, 16-45/4 och 28-70/4, samtliga trevliga objektiv, kanske särskilt 50:an.

Det som lockar med k10:an är vädertätningen (om än onödig för mig) men mest bildstabiliseringen. Allt detta till det låga priset kameran betingar.
 

J.Paul

Aktiv medlem
Nej, som jag förstått det ska de även vara aningens snabbare.

Kom ihåg att även om kamerahuset är vädertätat, så är inte objektivet det. Det är bara Pentax DA*-objektiv som är tätade. Däremot ska jag säga att bildstabilisator är ovärdeligt för mig :)
 

Pippo

Aktiv medlem
Jo, det är väl den funktionen som lockar mig mest antar jag. Vill dock vara säker på att AF inte är lika horribel som den i DS:en - missade fler bilder än vad som blev bra tack vare den...
 

interpix

Aktiv medlem
Pippo skrev:
Jo, det är väl den funktionen som lockar mig mest antar jag. Vill dock vara säker på att AF inte är lika horribel som den i DS:en - missade fler bilder än vad som blev bra tack vare den...
Den skall vara betydligt snabbare än DS. Imaging resource mätningar visar att K10 är lika snabb som D80 i bra ljus. I dåligt ljus tycker de dock att K10D:s AF är långsam.
 

jdandanell

Aktiv medlem
J.Paul skrev:
I den här recensionen tyckte de att den var snabbare än D80, den hittade fokus på 0,44 sekunder med 50/1,4-objektivet. D80:n hittade fokus på 0,75 sek, som hade Nikons 50/1,4. http://www.akam.no/test/digitalkamera/test_av_pentax_k10d/34167
Scrolla ner till rubriken "Autofokus".
Känns lite mysko när man väljer att visa uppgifterna på "Bilder på 10 sekunder - uten blits" utan att nämna inställningarna mer än att blixten inte är aktiv. Jag har själv en D80 och med ett snabbt minneskort så är 30 bilder på 10 sekunder inga problem i JPG.
 
ANNONS