Annons

Frågor om användande av Pol-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Pippo

Aktiv medlem
Hej.

Vet att mycket står skrivet om polfilter osv, men hittar inte något som berör just min fråga. Vet att polfiltret stjäl 1,5-2 bländarsteg, men vad innebär detta i praktiken? Låt säga att jag vanligtvis använder mig av bl. 8 för att bibehålla AF, måste jag då använda mig av större bländare med Pol-filter på och att jag således får ett kortare skärpedjup?
 

Arne S

Aktiv medlem
Pippo skrev:
Hej.

Vet att mycket står skrivet om polfilter osv, men hittar inte något som berör just min fråga. Vet att polfiltret stjäl 1,5-2 bländarsteg, men vad innebär detta i praktiken? Låt säga att jag vanligtvis använder mig av bl. 8 för att bibehålla AF, måste jag då använda mig av större bländare med Pol-filter på och att jag således får ett kortare skärpedjup?
Nej.

Bländarsteg är väl egentligen ett slarvigt använt begrepp i detta sammanhang, exponeringssteg känns mer rätt eftersom det är en ökad exponering man behöver.

Exponeringen styr du ju genom en kombination av bländare, slutartid (och ISO på digitalkameror).

Du kan alltså välja vilken av dessa parametrar du vill förändra. Precis som du säger vill man ju ofta ha ett visst skärpedjup och då är ju bländaren det sista man ändrar på.
 

Pippo

Aktiv medlem
Hmmmm...med andra ord kan jag fortsätta att knäppa med bl. 8 bara jag justerar slutartiden (längre slutartid)?
 

harryett

Aktiv medlem
wtf?

självklart kan du fota med mindre ljusinsläpp än vid f/8! eftersom kameran fokuserar när bländaren är fullt öppen och bländar ner när bilden ska tas..


för att du ska kunna använda AF (om) gränsen för minsta ljusinsläpp för AF är vid f/8,0 så är dina optikbegränsningar i princip dessa:

objektiv med minsta bländare ca. 5,6 plus polfilter


Detta känns så uppenbart att jag är rädd att ha missat något i föregående inlägg men då får ja ta smällen sen =)

Peace!
/S
 

harryett

Aktiv medlem
svaret på din fråga (Vet att polfiltret stjäl 1,5-2 bländarsteg, men vad innebär detta i praktiken?)
lyder som följer:

Det innebär att du måste fota med antingen lite längre slutartid eller lite högre ISO värde än om du tog av filtret.
 

Arne S

Aktiv medlem
Visst, Simon har helt rätt. Jag läste slarvigt. Tolkade dig helt fel, nu fattar jag. Sorry.

Bra att du var uppmärksam Simon.

/Arne
 

raderad12

Aktiv medlem
Varje "steg" oavsett om vi talar om bländare, slutartid eller ISO-känslighet handlar om en fördubbling/halvering av ljusinsläppet/exponeringen.

ISO 200 är dubbelt så känsligt som ISO 100, om man då går upp från 100 till 200 så kan man halvera slutartiden, alternativt halvera bländaröppningen, eller en kombination av både och.

Bländaren är dock lite svårare att lära sig. Att en tusendels sekund släpper in hälften så mycket ljus som en femhundradel är ganska enkelt, men bländarens tal är på ytan inte lika logiska. Varje bländarsteg ser ut som följer: 2.8, 4, 5,6, 8, 11, 16 osv... Där bländare 2,8 släpper in dubbelt så mycket ljus som bländare 4. Bländartalet är resultatet av brännvidden i förhållande till ljusinsläppets area. Bländare 4 på 200mm brännvidd släpper således in precis lika mycket ljus som samma bländare gör vid 28mm vidvinkel.

Men för att komlicera ytterligare. Ett polfilter ger lite olika effekt beroende på det ljus som skall passera. Framförallt ljus från en klarblå himmel ca 90 grader från solen har det stor effekt på, samma sak med reflexer från metall, glas och vatten. Så det går inte att säga rent generellt hur mycket ljus som blockeras, det varierar lite på motivet i fråga.
 

Pippo

Aktiv medlem
Simon. Riskerar nu att verka korkad men kopplar fortfarande inte. Först skriver du att jag får använda mig av bl 5,6 för att AF ska kunna fungera, för att därefter skriva att jag får använda mig av längre slutartid alt. högre iso. för att kompensera för det mindre ljusinsläppet.

Vilket av följande är således korrekt?

1. Jag kan fortsätta att knäppa med bl. 8 (vad AF klarar, Canon 30d) men får pga filtret använda mig av längre slutartid alt. högre iso.

2. Jag MÅSTE använda mig av mindre bländare, typ 5,6.

Observera att jag önskar så stort skärpedjup som möjligt med bibehållen AF.
 

nicrosoft

Aktiv medlem
Det han skriver är att du måste ha ett objektiv med största bändare som är MINST 5,6 om du skall använda polfilter som stjäl 1,5-2 bländarsteg.

Alt 1 rätt uppfattat.

Alt 2, du kan använda vilken bländare du vill, det som är avgörande är objektivets största bländare.
 

Pippo

Aktiv medlem
Ok, då kan jag fortsätta som vanligt då. Kommer att ta med mig ett 17-55/2,8 IS så det bör alltså fungera. Tack för hjälpen!
 

the_chunk

Aktiv medlem
Måste man justera detta manuellt eller känner kameran av att det sitter ett polfilter på och justerar automatiskt? Alltså om man ställer in på bländarförval och ställer bländaren själv, kommer då kameran att ställa rätt slutartid eller måste man ställa in den på att överexponera 1,5-2 steg?
 

gujo

Aktiv medlem
Har kameran en ljusmätare, vilket i princip alla moderna kameror har, så löser den det själv eftersom den avläser ljuset som kommer in i kameran.

Dom som däremot har gamla kameror där det krävs att man använder sig av en separat ljusmätare för att avläsa exponeringen måste själva hålla reda på den ljusförlust som eventuella filter, mellanringar och dyligt innebär och kompensera för detta.
 

Makten

Aktiv medlem
Polfilter på = kameran får mindre ljus. Det är alltså inte konstigare än att fota när det är 1,5-2 exponeringssteg mörkare ute, till exempel som på kvällen.

Min erfarenhet säger dock att AF är klart osäkrare med polfilter, så kolla skärpan på displayen om det är viktiga bilder du tar. Den kan hamna fel även i fullt dagsljus.
 
ANNONS