Gammal 2011-06-17, 17:54
Pasus

En ny lång recension:

http://www.digitalcamerainfo.com/con...era-Review.htm
Gammal 2011-06-24, 00:43
Leo S

Nå, nu är dagen för systembyte här, G3:an väntar på posten. Ajöss Nikonutrustning (annons kommer här på FS). Gör jag rätt, frågar jag mig? Jag har varit väldigt nöjd med mina 3 digitala Nikonkameror (D70, D80, D300), men jag tar med D300:an allt mer sällan så det är nog dags… Det blir nog bra.
Gammal 2011-06-24, 01:41
c.hilli

Leo S skrev: Nå, nu är dagen för systembyte här, G3:an väntar på posten. Ajöss Nikonutrustning (annons kommer här på FS). Gör jag rätt, frågar jag mig? Jag har varit väldigt nöjd med mina 3 digitala Nikonkameror (D70, D80, D300), men jag tar med D300:an allt mer sällan så det är nog dags… Det blir nog bra.
Men oj, har G3:an kommit nu? Jag snackade med cyberfoto i veckan ang. GH2 + 14-140 och varken den el. G3:an har kommit än. Var köpte du din? Köpte du bara kamerahuset?

Jag har sålt av min Nikon-utrusting, D7000, 18-105. Nikon 70-210, Nikon 50 mm 1:1.8 D samt mitt underbara Sigma 10-20, har dock kvar min D50 och ett objektiv, kan ju inte göra mig av helt med alla Nikon prytlar *S* och pengarna jag fick räcker i princip till GH2+14-140. Cyberfoto har ju öppet köp, så jag kan testa kameran och känns det helt fel och jag inte är nöjd får jag pengarna tillbaka. Har dock varit flera gånger och klämt på GH2 på Media Markt och Gh2 ligger bra i handen och vikten känns bra också, men jag pendlar i om jag ska köpa en G3 eller GH2, men det lutar åt GH2.

Lyckliga dig :-))

/chi
Gammal 2011-06-24, 02:13
phool

Jag blir inte klok på er som säljer era fina systemkameror för att köpa en g3:a, den har ju knappast chans mot en bra systemkamera, enda fördelen är väl att den är liten, den förlorar ju stort i allt annat mot t.e.x d7000. Är det inte bättre att köpa en d5000 och ett litet objektiv t.e.x 35 1.8 g?, Fortfarande en liten och smidig kamera som kör åttor runt g3.
Gammal 2011-06-24, 02:42
Leo S

c.hilli skrev: Men oj, har G3:an kommit nu? Jag snackade med cyberfoto i veckan ang. GH2 + 14-140 och varken den el. G3:an har kommit än. Var köpte du din? Köpte du bara kamerahuset?

Lyckliga dig :-))

/chi
Jag tog den med 14-42-zoomen, både Dustin och Cyber fick in den igår men Dustin ligger faktiskt 450 spänn lägre!

Verkar som att kitet med 14-140 och hus kommer senare, jag tyckte jag såg något om v. 27.

14-140 är ju bättre, men dels med Dustins pris 6 244 kr är merkostnaden för lilla kitzoomen bara 500 kr.

Vad gäller GH-2 finns den ju med 14-140 i lager hos bl a Scandinavian photo, t o m i butik.

Edit som det heter ;-) : såg att du bor i Stockholmstrakten, då är det ju bara att åka till Scandinavian Photos butik på Norr Mälarstrand, de har GH-2 med 14-140 i butik!

Senast redigerad av Leo S den 2011-06-24 klockan 02:48.
Gammal 2011-06-24, 09:47
cocuyo
Avslutat medlemskap

Jo, visst är det kanske bra att dom kommer med nya grejer, men jag kommer antagligen inte att någonsin gradera upp den G1 som jag köpte för ungefär två och ett halvt år sedan.

Orsaken är Panasonics värdelösa kundservice.

Jag påpekade ett fel i firmware några veckor efter att jag hade skaffat kameran, och jag har stött på om det flera gånger utan att det har rättats till. Det är ett skitenkelt fel i tanken hos den som har programmerat sökarbildens uppförande när man kompenserar. Kompensation förstör bilden, så att sökaren i vissa lägen blir nästan helt obrukbar.

Den enda uppdatering som har gjorts av firmware har gjorts för att låsa kunden till att enbart kunna använda Panasonics originalbatterier; det är alltså inte möjligt att använda kameran med tredjepartsbatterier. Ingen uppdatering av firmware har gjorts för att rätta till fel.

Jag antar att det är samma fel på senare kameror och att Panasonic inte kommer att göra någonting åt det. Felet yttrar sig så att när man ställer kompensation blir bilden ljusare eller mörkare och tappar kontrast. När kompensationen är stor kan man inte se tillräckligt bra för att komponera bilden.

Just att Panasonic inte gör någonting åt felet trots påpekanden, tillsammans med att man ändå utvecklar nya modeller, gör att jag ser Panasonic som en värdelös partner att göra affärer med. Att inte kunna ta hand om kunder som har köpt deras produkter är en allvarlig brist i kundpolicy. Jag retar mig väl kanske extra mycket på det, eftersom jag har haft lite närmre kontakt med Panasonics japanska personal då jag körde taxi i Botkyrka. Stropparna på Panasonic vägrade åka med en taxibil om föraren inte hade komplett uniform med slips och bilen var helt ren. När man har den inställningen till dem man köper tjänster av, bör man nog hålla en lite högre profil själv.

Så Panasonic: NEJ TACK! Ni hade er chans. Det är svårt att förbättra ett första intryck, och Panasonic försöker inte ens. Hur bra produkter Panasonic än gör, kommer det alltid att finnas tillräckligt bra från andra leverantörer, som kanske är mer måna om att ge god service åt sina kunder.

Senast redigerad av cocuyo den 2011-06-24 klockan 10:10.
Gammal 2011-06-24, 10:07
c.hilli

Leo S skrev: Jag tog den med 14-42-zoomen, både Dustin och Cyber fick in den igår men Dustin ligger faktiskt 450 spänn lägre!

Verkar som att kitet med 14-140 och hus kommer senare, jag tyckte jag såg något om v. 27.

14-140 är ju bättre, men dels med Dustins pris 6 244 kr är merkostnaden för lilla kitzoomen bara 500 kr.

Vad gäller GH-2 finns den ju med 14-140 i lager hos bl a Scandinavian photo, t o m i butik.

Edit som det heter ;-) : såg att du bor i Stockholmstrakten, då är det ju bara att åka till Scandinavian Photos butik på Norr Mälarstrand, de har GH-2 med 14-140 i butik!
Morrn.

Ser nu att det- iaf på nätet- är samma pris på GH2 + 14-140 på Cyberfoto och på Scandinavian photo. (skiljer 50-60 kr)
Frågan är då om Scandinavian photo har öppet köp. Måste kunna testa kameran och se om jag funkar med den.

Edit--> Ser att Scandinavian photo inte har öppet köp: :-( Obruten förpackning gäller!
Hos Cyberfoto kan jag testa kameran och är jag inte nöjd, kan jag returnera den, naturligtvis under förutsättning att jag varit försiktig med kameran och kartongerna mm.

mvh
/chi

Senast redigerad av c.hilli den 2011-06-24 klockan 10:13.
Gammal 2011-06-24, 10:12
cocuyo
Avslutat medlemskap

c.hilli skrev: Frågan är då om Scandinavian photo har öppet köp. Måste kunna testa kameran och se om jag funkar med den.
/chi
Nja, öppet köp brukar ju inte betyda att man kan lämna tillbaka en begagnad produkt.
Gammal 2011-06-24, 10:15
c.hilli

cocuyo skrev: Nja, öppet köp brukar ju inte betyda att man kan lämna tillbaka en begagnad produkt.

Nej, men på Cyberfoto kan man det.

/chi
Gammal 2011-06-24, 11:17
wirja

Panasonicservice
Jag har mycket god erfarenhet av Panasonics serviceverkstad i Skövde. I telefon beskrev jag problemet med kameran. Serviceteknikern beställde därefter reservdelar. När dessa anlänt hörde han av sig. Jag skickade in kameran och fick den tillbaka med vändande post och i perfekt skick. Högsta betyg!
Gammal 2011-06-24, 11:21
Skarström

cocuyo skrev:
Just att Panasonic inte gör någonting åt felet trots påpekanden, tillsammans med att man ändå utvecklar nya modeller, gör att jag ser Panasonic som en värdelös partner att göra affärer med. Att inte kunna ta hand om kunder som har köpt deras produkter är en allvarlig brist i kundpolicy. Jag retar mig väl kanske extra mycket på det, eftersom jag har haft lite närmre kontakt med Panasonics japanska personal då jag körde taxi i Botkyrka. Stropparna på Panasonic vägrade åka med en taxibil om föraren inte hade komplett uniform med slips och bilen var helt ren. När man har den inställningen till dem man köper tjänster av, bör man nog hålla en lite högre profil själv.
Tror du just detta skiljer sig mellan Panasonic och övriga japanska kameratillverkare? De har en annan företagskultur, och en annan kultur överlag.
Gammal 2011-06-24, 11:36
cocuyo
Avslutat medlemskap

Skarström skrev: Tror du just detta skiljer sig mellan Panasonic och övriga japanska kameratillverkare? De har en annan företagskultur, och en annan kultur överlag.
Tja, det är kanske som med bankerna, samma vilken man än tar.

Om källkoden hade varit öppen hade felet kunnat fixas enkelt och den onödiga knappen för "filmläge" hade kunnat programmeras till någonting vettigare.

Men jag tycker att det är väldigt svagt att inte kunna fixa ett så enkelt fel, och jag har inte sett någonstans att felet har påtalats i fackpressens recensioner av kameran. Så jag utgår ifrån att också senare modeller har samma fel.

Och självklart kommer jag när jag kanske någon gång ser mig om efter en ny kamera se till att välja en som inte har sökaren idiotiskt programmerad. Under tiden kan jag leva med att man är tvungen att ställa in den manuellt när man behöver kompensera om man vill kunna se ordentligt i sökaren. Ett alternativ om kameran sitter på stativ är att använda kontroll av bländare och slutare, vilket visar hur bilden kommer att bli.

Det har alltså inte någonting med serviceverkstaden att göra, utan programmeringen av kamerans firmware. Eftersom källkoden inte är öppen måste den endera göras av Panasonics tekniker eller hackas. Som läget är nu kan man helt lagligt hacka Panasonics firmware, eftersom den innehåller ett fel som de vägrar att åtgärda. Licensens villkor om att inte tillåta reverse engineering gäller därför inte. Så det är fritt fram för hackare som skulle kunna vara intresserade av att förbättra produkten. Kul hade det varit om någonting likt CHDK hade kommit för Panasonics spegellösa, och det är fullt möjligt att jag kommer att hacka firmware för att fixa felet själv.
Gammal 2011-06-24, 11:49
Skarström

cocuyo skrev: Tja, det är kanske som med bankerna, samma vilken man än tar.

Om källkoden hade varit öppen hade felet kunnat fixas enkelt och den onödiga knappen för "filmläge" hade kunnat programmeras till någonting vettigare.

Men jag tycker att det är väldigt svagt att inte kunna fixa ett så enkelt fel, och jag har inte sett någonstans att felet har påtalats i fackpressens recensioner av kameran. Så jag utgår ifrån att också senare modeller har samma fel.

Och självklart kommer jag när jag kanske någon gång ser mig om efter en ny kamera se till att välja en som inte har sökaren idiotiskt programmerad. Under tiden kan jag leva med att man är tvungen att ställa in den manuellt när man behöver kompensera om man vill kunna se ordentligt i sökaren. Ett alternativ om kameran sitter på stativ är att använda kontroll av bländare och slutare, vilket visar hur bilden kommer att bli.

Det har alltså inte någonting med serviceverkstaden att göra, utan programmeringen av kamerans firmware. Eftersom källkoden inte är öppen måste den endera göras av Panasonics tekniker eller hackas. Som läget är nu kan man helt lagligt hacka Panasonics firmware, eftersom den innehåller ett fel som de vägrar att åtgärda. Licensens villkor om att inte tillåta reverse engineering gäller därför inte. Så det är fritt fram för hackare som skulle kunna vara intresserade av att förbättra produkten. Kul hade det varit om någonting likt CHDK hade kommit för Panasonics spegellösa, och det är fullt möjligt att jag kommer att hacka firmware för att fixa felet själv.
Menade hur de betedde sig i taxin :) Självklart ska alla företag fixa fel i mjukvaran som drabbar kunderna.
Gammal 2011-06-24, 11:52
cocuyo
Avslutat medlemskap

Skarström skrev: Menade hur de betedde sig i taxin :)
Deras beteende i taxin kanske var typiskt japanskt; de talar överhuvudtaget inte alls med föraren. När de vägrade ta en framkörd bil gick de helt enkelt in igen och ringde upp växeln och krävde att få ren bil med fullt uniformerad förare.
Gammal 2011-06-25, 22:42
cocuyo
Avslutat medlemskap

Skarström skrev: Självklart ska alla företag fixa fel i mjukvaran som drabbar kunderna.
Jo, man kan tycka att det är självklart, och jag trodde att det borde vara det. Nu har det i alla fall gått så pass lång tid utan rättelse, att jag inte kan tolka det som annat än vägran att åtgärda ett fel, som gör varan mindre lämpad för sitt avsedda ändamål. Vägran från Panasonic att se till att kameran fungerar som den ska gör att deras licenskrav att man inte får ändra i deras program är ogiltigt. Jag kan alltså lagligen disassembla firmware i min kamera och programmera om den så att den fungerar på det sätt som den borde. Det gäller både den funktion som togs bort med den första uppdateringen och felet i sökaren. Jag har meddelat Panasonic att jag kommer att göra vad jag kan för att lösa problemet. Resultaten kommer jag att publicera på webben som öppen källkod.

Jag utgår ifrån att också andra modeller har felet, eftersom det inte åtgärdas på G1. Om det är någon som är med på att hacka den så kan vi bli fler. Det handlar alltså inte om någon olaglig hackning, utan enbart att undersöka programmet för att rätta ett fel som Panasonic vägrar att åtgärda. Det har man laglig rätt till.
Besvara

Bokmärken

Taggar
14-42mm/3.5-5.6 , dmc-g3 , oly_mft , panasonic

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:22.

Tether Tools Case Air