Gammal 2011-06-07, 23:49
BeriJan

I LR3 kan det även vara läge att kolla om man använder Process 2003 eller 2010. Valet anger bl a vilken process som ska användas för skärpa och brusreducering. Funktionen ska vara betydligt förbättrad i 2010:es process

Man väljer Process under menyn Inställningar/Process

Mer info: http://help.adobe.com/sv_SE/Lightroo...a7fb-7ffd.html
Gammal 2011-06-08, 09:25
KallisKling

Använd "Lång sida" och bestäm en längd på den...då blir både stående och liggande rätt...tex 800x600...då blir alla långsidor 800 pixlar...
Gammal 2011-06-08, 18:54
Pippo

Glimt
Tack, nu börjar jag få kläm på det.
Gammal 2011-06-08, 20:06
erro.se

KallisKling skrev: Använd "Lång sida" och bestäm en längd på den...då blir både stående och liggande rätt...tex 800x600...då blir alla långsidor 800 pixlar...
Fast då blir ju även liggande bilder 800 på längsta sidan. Dumt kanske om man nu har 1200*800 att tillgå. Sätter du längsta sidan till 800 så blir liggande bilder typ 800*500 och stående 500*800. Det är förstås bra om man vill att alla bilder faktiskt ska bli lika stora.

Om man däremot vill fylla skärmen med bilden, då är det bättre att ange inom vilken "ram" man vill att bilden ska passa vad gäller bredd och höjd. När jag exporterar bilder till min skrivbordsbakgrund så anger jag 1920*1200 eftersom det är vad min skärm är inställd på. Bilderna blir då så stora som de kan bli inom dessa mått, oavsett stående, liggande eller andra beskurna proportioner.

Men nu är vi ju en bit ifrån trådskaparens fråga om skärpa.....
Gammal 2011-06-08, 21:22
Pippo

erro.se skrev:
Men nu är vi ju en bit ifrån trådskaparens fråga om skärpa.....
Nej då, skärpa var bara min första fråga. ;)
Gammal 2011-09-06, 10:11
Eric Hale

Väcker liv i tråden...
Hej!

Det här med att skärpa bilder är rätt nytt för mig, men tänkte att jag skulle försöka börja göra det...

Om jag nu har en massa bilder som är färdigredigerade i LR men jag vill lägga på skärpa *innan* jag går till export - finns det något smidigt sätt att göra det i stora schok/synkat, utan att i ändra mina redigeringar i övrigt? Är det bara att markera t.ex. alla porträttbilder och lägga på skärpan och sedan markera alla landskapsbilder och lägga på den skärpan? Har testat att göra så ibland men det är bara den första markerade bilden det händer något på - gör jag fel eller går det inte att göra så?

Hur gör jag annars? Albumet jag tänkte börja med är väldigt blandat - och jag har liksom redan ljusterat vitbalans, kontrast, gjort vissa sv/v-konverteringar etc för varje enskild bild. Så jag vill inte bara synka alla bilder i sin helhet - jag vill ju att de behåller sina unika redigeringar - bara att de skärps.

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter, tack för hjälpen!

/Eric
Gammal 2011-09-06, 10:46
Arlemo

Bra artikel om grundskärpning i Camera Raw/Lightroom, av Stefan Ohlsson:

http://www.sfoto.se/teknik/programva...a-rawlightroom
Gammal 2011-09-06, 11:09
AFJ

Eric Hale skrev: Hej!

Det här med att skärpa bilder är rätt nytt för mig, men tänkte att jag skulle försöka börja göra det...

Om jag nu har en massa bilder som är färdigredigerade i LR men jag vill lägga på skärpa *innan* jag går till export - finns det något smidigt sätt att göra det i stora schok/synkat, utan att i ändra mina redigeringar i övrigt? Är det bara att markera t.ex. alla porträttbilder och lägga på skärpan och sedan markera alla landskapsbilder och lägga på den skärpan? Har testat att göra så ibland men det är bara den första markerade bilden det händer något på - gör jag fel eller går det inte att göra så?

Hur gör jag annars? Albumet jag tänkte börja med är väldigt blandat - och jag har liksom redan ljusterat vitbalans, kontrast, gjort vissa sv/v-konverteringar etc för varje enskild bild. Så jag vill inte bara synka alla bilder i sin helhet - jag vill ju att de behåller sina unika redigeringar - bara att de skärps.

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter, tack för hjälpen!

/Eric
Det går att "synka" redigeringar i LR. Man kan då välja vilken typ av redigering man vill skal ingå. Jag har inte LR framför mig men om jag minns rätt så är stegen i princip.

1) Gör redigeringen på en bild.

2) Markera flera bilder i "remsan"

3) Klicka på knappen "Sync" och välj vad som skall synkroniseras

En annan variant är att göra en "preset" med de skärpningar du vill ha och sedan apllicera den för varje bild.
Gammal 2011-09-06, 11:17
Eric Hale

Arlemo skrev: Bra artikel om grundskärpning i Camera Raw/Lightroom, av Stefan Ohlsson:

http://www.sfoto.se/teknik/programva...a-rawlightroom
Jättebra artikel, men den handlar ju om att skärpa en bild i taget. Jag är ute efter att skärpa flera bilder samtidigt, utan att ändra deras (redan genomförda) unika redigeringar i övrigt. Går det att göra över huvud taget?
Gammal 2011-09-06, 11:21
Eric Hale

AFJ skrev: Det går att "synka" redigeringar i LR. Man kan då välja vilken typ av redigering man vill skal ingå. Jag har inte LR framför mig men om jag minns rätt så är stegen i princip.

1) Gör redigeringen på en bild.

2) Markera flera bilder i "remsan"

3) Klicka på knappen "Sync" och välj vad som skall synkroniseras

En annan variant är att göra en "preset" med de skärpningar du vill ha och sedan apllicera den för varje bild.
Aha-upplevelse! Nu sitter jag inte framför LR men visst borde man kunna bara välja skärpeinställningarna under sync? Fantastiskt i så fall - att jag inte kom på det själv... Tack!

/Eric
Gammal 2011-09-06, 11:30
gunnargren

Eric Hale skrev: Aha-upplevelse! Nu sitter jag inte framför LR men visst borde man kunna bara välja skärpeinställningarna under sync? Fantastiskt i så fall - att jag inte kom på det själv... Tack!

/Eric
Det går bra att bara välja skärpa under sync.
Gammal 2011-09-18, 18:12
Alagazam

Eric Hale skrev: Jättebra artikel, men den handlar ju om att skärpa en bild i taget. Jag är ute efter att skärpa flera bilder samtidigt, utan att ändra deras (redan genomförda) unika redigeringar i övrigt. Går det att göra över huvud taget?
Om bilderna är likadana kan du göra det i Lightroom genom synkronisering. Det kräver dock att bilderna ÄR likadana. Att lägga på samma skärpning på bilder med helt olika innehåll är inget jag rekommenderar.
Gammal 2011-09-19, 09:50
Eric Hale

Alagazam skrev: Om bilderna är likadana kan du göra det i Lightroom genom synkronisering. Det kräver dock att bilderna ÄR likadana. Att lägga på samma skärpning på bilder med helt olika innehåll är inget jag rekommenderar.
Jag skärpte alla porträtt för sig, landskapsbilder för sig och typ det som blev över för sig. Tyckte det blev OK, även om det är svårt att se någon skillnad (före/efter). Kanske tog i lite för lite... Hur som helst, tack för svar!

/Eric
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:22.

Elinchrom ELM8