Annons
Gammal 2013-01-06, 21:18
Per S

Fråga Lightroom - försvunna GPS-koordinater
GPS-koordinaterna syns inte längre i Lightroom 4.3-modulen Bibliotek, Metadata, och inte heller i modulen Karta - trots att de har synts tidigare och trots att jag inte har jobbat med eller flyttat filerna sen senast föregående LR-pysslande före jul- och nyårshelgerna.

Det handlar om jpg-bilder, där metadata ligger inbäddade i filerna, alltså inte separata XMP-filer. Det hjälper inte med att synkronisera mappen Bibliotek, Katalog. Jag har också tagit bort katalogen och sen importerat den på nytt, men ingen har hjälpt.

Annan platsinformation från GPS-loggningen (ortnamn mm) finns dock kvar i form av rätt nyckelord i respektive bilder.

När jag kikar på samma jpg-filer i två andra bildbehandlingsprogram (Picture Window Pro 6 respektive Zoner Photostudio 15) finns alla data med, såväl GPS-koordinater som platsinformation, liksom kartvisningen i Zoner; liksom i Lightroom bygger den också på Google Maps.

Jag använder PC med Windows 7/64, och de senaste uppdateringarna installerade. De tre bildbehandlingsprogrammen är också uppdaterade 64-bitarsprogram.

Hur ska jag göra för att få Lightroom att åter visa GPS-koordinaterna och kartbilderna?
Gammal 2013-01-07, 20:09
Per S

Vid närmare eftertanke omformulerar jag problemet. Det gäller enbart för JPG-filer, skapade i kameran. GPS-data fås från en datalogger (Bilora GT-1) som lagrar GPS-koordinaterna när en bild tas. Datorn körs under Windows 7/64.

GPS-data har sedan bäddats in i filerna med hjälp av ett särskilt program. Programmet kopplar GPS-koordinaterna till ortsinformation som kommun, riksvägs- eller länsvägsnummer. GPS-koordinaterna läggs in som Exif-data och ortsinformationen som IPTC-data.

När JPG-filerna importerats till Lightroom 4.3 kommer inte GPS-koordinaterna med. Däremot visas ortsinformationen från GPS-programmet in som "Bildtext" i Lightroom. GPS-koordinaterna visas däremot inte.

Nu undrar jag varför Lightroom inte visar GPS-koordinaterna från Exif-data när programmet uppenbarligen läser ortsinformation ur IPTC-data.

När det gäller RAW-filer läggs GPS-koordinaterna och ortsinformationen i separata XMP-filer. All den informationen läser Lightroom korrekt.

När jag öppnar samma JPG-filer i andra program, som Zoner Photostudio, finns alla data där de ska vara: GPS-koordinater, ortsinformation/nyckelord samt platsvisningen i Google Maps.

Är det någon annan här på FS som har råkat ut för samma problem med GPS-taggade JPG-filer i Lightroom. Kan jag ha missat någon inställning i Lightroom? Problemet är inte okänt, vilken en snabb googling visar, men jag har hittills inte lyckats hitta någon läsning på problemet.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:27.

B+W Filter