Gammal 2017-09-30, 14:49
TorbjörnO

Fråga Systemkamera
Hejsan på er allihopa! Mitt första inlägg, förhoppningsvis inte det sista ;)

Jag vill köpa en systemkamera och min första tanke är att bevaka prisjakt eller liknande sajter efter prisvärd kamera.

Då till kruxet. Vad för filter bör jag söka efter. Vilka funktioner är viktigast. Sensorformat, kameratyp, sensorupplösning, sökare, kompatibla objektiv, tillverkare , anslutningar etc.

Jag är nybörjare, som har lite erfarenhet med photoshop och lightroom som jag betalar för via adobe månatligt.

Det jag söker är en prisvärd systemkamera som har alla funktioner som är nödvändiga för att kunna bli amatörfotograf (till en start iaf)

Priset på kameran får heller inte spåra ur utan i runda slängar kanske 7000 eller så.

Men skulle en kamera kosta 10 000 och ha någon typ av extra fördel som är essentiell så rekommendera gärna (man kan ju spara sig till en bättre liksom :)

Tacksam för alla svar och önskar alla en trevlig helg.

MVH Torbjörn

Edit: Finns det systemkameror som har wifi , smarta funktioner för att överföra bilder till adobecloud/bridge etc ? Som sagt nybörjare men är väldigt 'trådlös' av mig.

Edit 2 : Videoinspelning har noll betydelse för mig, är en bonus om man kan filma med kameran, men det är foto som jag vill hålla på med.

Senast redigerad av TorbjörnO den 2017-09-30 klockan 14:58. Anledning: Tillägg
Gammal 2017-09-30, 15:27
pdahlen

En systemkamera är som namnet anger en del i ett system. Även om det går att få ett kamerahus för 7000:- så blir det inget system. Själva huset ger inte någon större glädje. Man ska så klart inte köpa allting på en gång, men när man väljer hus så väljer man oftast även in sig till ett system

- är det småkryp, människor, allmänt natur, fåglar, action, etc
- önskar man ett litet lätt hus eller något större med spegel som oftast kan vara enklare att hitta reglagen på

Försök att ge oss lite mer att gå på, vad du vill med ditt fotograferande