Gammal 2017-09-30, 14:49
TorbjörnO

Fråga Systemkamera
Hejsan på er allihopa! Mitt första inlägg, förhoppningsvis inte det sista ;)

Jag vill köpa en systemkamera och min första tanke är att bevaka prisjakt eller liknande sajter efter prisvärd kamera.

Då till kruxet. Vad för filter bör jag söka efter. Vilka funktioner är viktigast. Sensorformat, kameratyp, sensorupplösning, sökare, kompatibla objektiv, tillverkare , anslutningar etc.

Jag är nybörjare, som har lite erfarenhet med photoshop och lightroom som jag betalar för via adobe månatligt.

Det jag söker är en prisvärd systemkamera som har alla funktioner som är nödvändiga för att kunna bli amatörfotograf (till en start iaf)

Priset på kameran får heller inte spåra ur utan i runda slängar kanske 7000 eller så.

Men skulle en kamera kosta 10 000 och ha någon typ av extra fördel som är essentiell så rekommendera gärna (man kan ju spara sig till en bättre liksom :)

Tacksam för alla svar och önskar alla en trevlig helg.

MVH Torbjörn

Edit: Finns det systemkameror som har wifi , smarta funktioner för att överföra bilder till adobecloud/bridge etc ? Som sagt nybörjare men är väldigt 'trådlös' av mig.

Edit 2 : Videoinspelning har noll betydelse för mig, är en bonus om man kan filma med kameran, men det är foto som jag vill hålla på med.

Senast redigerad av TorbjörnO den 2017-09-30 klockan 14:58. Anledning: Tillägg
Gammal 2017-09-30, 15:27
pdahlen

En systemkamera är som namnet anger en del i ett system. Även om det går att få ett kamerahus för 7000:- så blir det inget system. Själva huset ger inte någon större glädje. Man ska så klart inte köpa allting på en gång, men när man väljer hus så väljer man oftast även in sig till ett system

- är det småkryp, människor, allmänt natur, fåglar, action, etc
- önskar man ett litet lätt hus eller något större med spegel som oftast kan vara enklare att hitta reglagen på

Försök att ge oss lite mer att gå på, vad du vill med ditt fotograferande

Man kan tex starta med en D7200 och tex en 16-85 zoom, detta kan ligga på ung 6000+3000:- begagnat, då får du inbyggd Wifi och snabb AF i sämre ljus och bra buffer. Det är en AF-C kamera, kan ju vara en utgångspunkt för att se vad du tycker om en sådan och sedan välja utifrån den. Detta är ju ett Nikonsystem, men det finns ju motsvarande i Canon mm. Fuji har blivit riktigt populära med sina spegellösa och har riktigt fina objektiv, men här finns det nog inte så mycket piratobjektiv ännu.
Gammal 2017-09-30, 15:28
cardazio

TorbjörnO skrev: Hejsan på er allihopa! Mitt första inlägg, förhoppningsvis inte det sista ;)

Jag vill köpa en systemkamera och min första tanke är att bevaka prisjakt eller liknande sajter efter prisvärd kamera.

Då till kruxet. Vad för filter bör jag söka efter. Vilka funktioner är viktigast. Sensorformat, kameratyp, sensorupplösning, sökare, kompatibla objektiv, tillverkare , anslutningar etc.

Jag är nybörjare, som har lite erfarenhet med photoshop och lightroom som jag betalar för via adobe månatligt.

Det jag söker är en prisvärd systemkamera som har alla funktioner som är nödvändiga för att kunna bli amatörfotograf (till en start iaf)

Priset på kameran får heller inte spåra ur utan i runda slängar kanske 7000 eller så.

Men skulle en kamera kosta 10 000 och ha någon typ av extra fördel som är essentiell så rekommendera gärna (man kan ju spara sig till en bättre liksom :)

Tacksam för alla svar och önskar alla en trevlig helg.

MVH Torbjörn

Edit: Finns det systemkameror som har wifi , smarta funktioner för att överföra bilder till adobecloud/bridge etc ? Som sagt nybörjare men är väldigt 'trådlös' av mig.

Edit 2 : Videoinspelning har noll betydelse för mig, är en bonus om man kan filma med kameran, men det är foto som jag vill hålla på med.
Tips: Kom på vad du ska ha och köp begagnat (nyskick kan du få för ca 60% av nypris).

En viktig fråga är - vad ska du fota? Porträtt, Landskap, Makro, Street?
Gammal 2017-09-30, 17:56
lennart.sindahl

Vad skall du fota?
Det är svårt att ge råd utan att veta vad du är ute efter. Mitt råd är att fundera en del, googla och bestäm dej sedan för något begagnat. Hur mycket du funderar kommer det ändå inte bli rätt utan när du ger dig i kast med din kamera kommer du komma på vad du egentligen skall ha. Bestäm dig för Canon eller Nikon ( det är lätt bara att singla slant) då har du ett brett utbud av begagnade objektiv. Hittar du en "prylsamlare" så kan du få objektiv i nära nyskick. Köp sen en hyfsat bra kamera (Nikon D300 eller 7000/7100/7200 tar dig långt, Canon har motsvarande) och börja fotografera och utnyttja det du har till bristningsgränsen. Efter en tid kommer du bli klokare! Och då kanske du fortsätter på inslagen väg eller går övet till fullformat eller hellre har en liten smidig spegellös kamera. Och du objektiven är viktigare än huset!
Gammal 2017-09-30, 18:14
TorbjörnO

Typ av foto
Jag kommer fota människor (vänner och bekanta och retuschera) natur, arkitektur. Till en början inget direkt annat.

Så småningom är jag såklart intresserad av annat, men objektiv är dyra grejer och väntar tills jag blivit mer erfaren.

MVH
Gammal 2017-09-30, 18:21
lennart.sindahl

TorbjörnO skrev: Jag kommer fota människor (vänner och bekanta och retuschera) natur, arkitektur. Till en början inget direkt annat.

Så småningom är jag såklart intresserad av annat, men objektiv är dyra grejer och väntar tills jag blivit mer erfaren.

MVH
Ett kamerahus i bra skick (D300/D7200/D700) och ett riktigt bra 35- 50mm objektiv kanske kan va en bra start då. Fast optik brukar ge mycket kvalitet för pengarna. Vill du ha zoom rekommenderar jag 35-70/2,8. I bra skick får du det för 2500 kronor och finfin kvalitet (Jag pratar Nikon för det är vad jag kan hyfsat)
Gammal 2017-09-30, 18:52
pdahlen

TorbjörnO skrev: Jag kommer fota människor (vänner och bekanta och retuschera) natur, arkitektur. Till en början inget direkt annat.

MVH
Människor så skulle jag titta på brännvidd 35-50 med ganska stor bländaröppning typ 1,8 som möjliggör diffusa bakgrunder
Natur och arkitektur ung 12-28mm behöver inte vara så stor bländaröppning

Brännvidd tänkt för bildvinkel från DX

Om du ska börja med ett objektiv som täcker in ovan för Crop DX format typ D7200, så har du Tamron eller Sigma 17-50/2,8

Roligare är kanske ett 12-24/4 och ett 35/1,8 eller 50/1,8

Du kan ju titta på D3xxx också och börja med ett sådant
Gammal 2017-09-30, 19:10
lennart.sindahl

pdahlen skrev: Människor så skulle jag titta på brännvidd 35-50 med ganska stor bländaröppning typ 1,8 som möjliggör diffusa bakgrunder
Natur och arkitektur ung 12-28mm behöver inte vara så stor bländaröppning

Brännvidd tänkt för bildvinkel från DX

Om du ska börja med ett objektiv som täcker in ovan för Crop DX format typ D7200, så har du Tamron eller Sigma 17-50/2,8

Roligare är kanske ett 12-24/4 och ett 35/1,8 eller 50/1,8

Du kan ju titta på D3xxx också och börja med ett sådant

Kloka råd. Just D3xxx jag ingen erfarenhet av men väl 5300 och det blir väldigt mycket bildkvalitet för pengarna och mer pengar över till objektiv. Jag har historiskt varit måttligt glad i Tamron o Sigma (med vissa undantag) men nu har dom ju lyft sig i håret.
Gammal 2017-09-30, 19:26
Fredrik AVT

Skall man efterbehandla bilderna är det ju en fördel att fota i råformat som ger större bildfiler än JPEG. Det kan bli lite segt att gå via telefon för att tanka upp till molnbaserad lagring. Den vanlig wifin ser jag mer som ett sätt att föra över ett mindre antal JPEG för att dela med sig. Jag kör råformat och kortläsare. Hsr använt wifi någon gång för att dela med mig av någon oredigerad JPEG bild men inte mer. Möjligt att andra jobbar på annat sätt. Detta sagt har flertalet moderna kameror inbyggd wifi som funkar olika bra visserligen.

Köpte jag Nikon skulle jag nog välja en i D7X00 serien då dessa ger autofokus med äldre autofokusobjektiv som inte har AF i objektivet.

Hos Canon EOS funkar alla EOS objektiv (EF/EF-S beroende på sensorstorlek).

Hos Sony skulle jag satsa på en spegellös med E/FE fattning.

Sedan finns ju micro 4/3 Olympus/Panasonic

Det finns inget "bästa" system.
Gammal 2017-10-02, 12:24
TorbjörnO

Tackar
Tack för alla råd.

Jag kommer fota i princip endast i RAW då det stora intresset ligger i att lär mig just Lightroom och photoshop.

Om det är något mer jag bör tänka på då ?

MVH
Gammal 2017-10-02, 12:29
TorbjörnO

Mycket billigt
https://www.blocket.se/halland/Nikon....htm?ca=20&w=1

Låter extremt billigt, något jag skulle kunna satsa på som startkamera ?

MVH Torbjörn

Edit: Detta verkar också vara ett bra erbjudande ? https://www.blocket.se/halland/Nikon....htm?ca=20&w=1

Jag bor i varberg och har ingen lust att resa så långt. :)
Gammal 2017-10-02, 12:41
Erik Schalin

Nikons instegsserie D3xxx har inte HSS om man nu vill leka med blixtar.

Av de 2 du presenterade, utan tvekan D7000 paketet.
En D60 hade jag inte valt.
Gammal 2017-10-02, 12:42
TorbjörnO

Erik Schalin skrev: Nikons instegsserie D3xxx har inte HSS om man nu vill leka med blixtar.

Av de 2 du presenterade, utan tvekan D7000 paketet.
En D60 hade jag inte valt.
Tackar, var det jag misstänkte :)

Kontaktat säljaren hoppas han har kvar den. Lät nästan för bra för att vara sant.

MVH
Gammal 2017-10-02, 12:47
Erik Schalin

TorbjörnO skrev: Lät nästan för bra för att vara sant.
Då ä det ofta det..... var vaksam, köp mellan 4 ögon...
Gammal 2017-10-02, 12:48
TorbjörnO

Tackar för svar
Erik Schalin skrev: Då ä det ofta det..... var vaksam, köp mellan 4 ögon...
Håller tummarna att det är for real och erbjudandet är kvar.

MVH
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:54.

Tether Tools Case Air