Annons

Fotosidans Forum > Annat > Övrigt om foto > Vilket är det fulaste svängelska foto-ordet?

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2018-03-15, 22:34
acke

Vilket är det fulaste svängelska foto-ordet?
Detta är en tråd för er som är språkintresserade.

Att engelska ord och uttryck tar sig in i svenskan känner alla till. Och inget fel i det. Ibland saknas det ett svenskt ord för en företeelse, och då är det väl bra att försvenska ett engelskt ord.

Men ibland är svängelskan helt onödig. Det fulaste "ny-fotoordet" jag vet är croppa. Att croppa en bild? Otroligt fult! Vad är det för fel på beskära, som man alltid sade tidigare?

Här nedan kan ni lista andra fula svängelska foto-uttryck. :-)
Gammal 2018-03-15, 22:49
iSolen.se

acke skrev: Detta är en tråd för er som är språkintresserade.

Att engelska ord och uttryck tar sig in i svenskan känner alla till. Och inget fel i det. Ibland saknas det ett svenskt ord för en företeelse, och då är det väl bra att försvenska ett engelskt ord.

Men ibland är svängelskan helt onödig. Det fulaste "ny-fotoordet" jag vet är croppa. Att croppa en bild? Otroligt fult! Vad är det för fel på beskära, som man alltid sade tidigare?

Apertur har jag hört men det kan möjligen pricka in ett ovanligt men riktigt svenskt ord.

Lins är inget vidare ord för objektiv av uppenbar anledning.
Gammal 2018-03-15, 23:18
Lawson

Optiker när det gäller pluralis för flera objektiv.

/Micke.
Gammal 2018-03-15, 23:19
Tonyeagle

Zoom
"...X Zoom" är väl det vanligaste engelska ord/uttryck som , nu mera, missuppfattas och tolkas på allehanda märkligt sätt, t.ex som hur mycket kameran/objektivet kan förstora gentemot den normala bildvinkeln eller förstoring. Kanske vore det bra om vi kunde byta ut ordet mot variabel förstoringsgrad eller något annat kortare, och bättre, försvenskat ord?! Det hade i alla fall gett nybörjare ett steg mindre i förståelsestegen.

Egentligen är det ju inget fel med ordet/uttrycket utan bara att många tolkar det helt fel och förmodligen gäller samma sak i engelskspråkiga länder?!
Gammal 2018-03-15, 23:25
PMD

"Kroppa" är ett förskräckligt ord i det här sammanhanget (fast det brukar, i strid med svensk stavningskutym, stavas med ett begynnande C istället för K). Beskära är visserligen en bokstav längre (så folk med svaga fingrar vill kanske inte använda det), men betydligt bättre på alla sätt och vis.

"Linselement" är ett helt onödigt ord på svenska. Ett objektiv består av flera linser.

Senast redigerad av PMD den 2018-03-15 klockan 23:45.
Gammal 2018-03-15, 23:25
canic

Inte så svengelskt men uttrycket "snabb optik" när man menar ljusstark ger mig kalla kårar
Gammal 2018-03-16, 06:06
Pocca

canic skrev: Inte så svengelskt men uttrycket "snabb optik" när man menar ljusstark ger mig kalla kårar
Med det menas väl hur snabbt man kan kasta den va? ;-)
Gammal 2018-03-16, 06:33
Lars Smålänning

Vi har sedan länge haft motsatserna hård - mjuk resp. skarp - oskarp. Men nu har det blivit allt vanligare att, i stället för oskarp, använda ordet mjuk. Motsatsen till skarp skulle alltså vara mjuk! Vilken fördel tror man sig uppnå med detta språkbruk?
Gammal 2018-03-16, 06:38
ma59

acke skrev: Detta är en tråd för er som är språkintresserade.

Är böjd att hålla med! ;-)
Ett extremt töntigt och även helt onödigt ord.

Orkar inte lista resten av de övriga i mina öron värsta...det finns ju ett gäng..haha.
Ok, "mirrorless" och "fullframe" känns hyggligt värda att ligga på topp av "onödighetslistan". De är inte ens låneord, bara skrivs p.g.a. nån sorts vägran att använda svenska. ;-)
Gammal 2018-03-16, 08:01
Tomas1960

ma59 skrev: Är böjd att hålla med! ;-)
Ett extremt töntigt och även helt onödigt ord.

Orkar inte lista resten av de övriga i mina öron värsta...det finns ju ett gäng..haha.
Ok, "mirrorless" och "fullframe" känns hyggligt värda att ligga på topp av "onödighetslistan". De är inte ens låneord, bara skrivs p.g.a. nån sorts vägran att använda svenska. ;-)

Och fullframe betyder väl oftast mellanformat 24*36 :)
Gammal 2018-03-16, 08:05
Erik Normark

canic skrev: Inte så svengelskt men uttrycket "snabb optik" när man menar ljusstark ger mig kalla kårar
Det syftar väl på att ljusstark optik kan ge snabbare slutartider, vilket känns som ett ganska motiverat uttryck.

För övrigt stavas väl svängelska med 'e', om vi nu ska vara språkpetiga i den här tråden ;-) (syftar på rubriken)
Gammal 2018-03-16, 08:32
mabi01

Nu har ju jag blivit anklagad för att vara språkpolis många gånger men printa och printer gör att det kryper efter ryggraden. Tyvärr verkar dessa vedertagna nuförtiden.
Gammal 2018-03-16, 08:39
Visom

Erik Normark skrev: Det syftar väl på att ljusstark optik kan ge snabbare slutartider, vilket känns som ett ganska motiverat uttryck.

För övrigt stavas väl svängelska med 'e', om vi nu ska vara språkpetiga i den här tråden ;-) (syftar på rubriken)
Ett objektiv kan inte ha snabba/långsamma slutartider, de är antingen korta eller långa Om den nu inte klarar av att exponera 1/100 på 1/101 eller snabbare ;) Långsam slutare hade också varit jobbigt, innebär det att det tar lång tid för den att öppna eller stänga sig?

Fast jag håller med, det jobbigaste ordet i denna tråden är "svängelska"
Gammal 2018-03-16, 09:22
acke

Svängelska var en ytterst medveten felstavning. Vi svänger oss med fina ord i denna tråd. :-)
Gammal 2018-03-16, 09:46
PMD

Lars Smålänning skrev: Vi har sedan länge haft motsatserna hård - mjuk resp. skarp - oskarp. Men nu har det blivit allt vanligare att, i stället för oskarp, använda ordet mjuk. Motsatsen till skarp skulle alltså vara mjuk! Vilken fördel tror man sig uppnå med detta språkbruk?
Nähedu! På fotosvengelska heter det "soft".
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:37.

Miops Capsule360