Gammal 2018-05-31, 00:39
PMD

fotobollfoto skrev: Frågan vems fel det är klargörs nog av hur tydligt Nikon har definierat sin gränssnittsspecifikation och hur väl Sigma har följt den. Vem som nu kan klargöra det?

Helt klart har ju någon ändring skett i gränssnittet när Nikon uppgraderade FW.
En ändring av hur Sigma har gissat att gränssnittet ser ut har helt klart skett.
Gammal 2018-05-31, 06:04
fotobollfoto

PMD skrev: En ändring av hur Sigma har gissat att gränssnittet ser ut har helt klart skett.
Om det funkade innan uppdatering av husets FW så är det ju ändringen på Nikonsidan som gjort att Sigmat inte funkar. Ingen ändring gjord på Sigmasidan.
Gammal 2018-05-31, 06:16
Polar300

Ja, Sigma gissar uppenbarligen fel numera. De får väl gissa om.
Problem man slipper så länge man håller sig inom den 'låsta' gården...
Gammal 2018-05-31, 10:14
apersson850

Nikon behöver ju inte ha ändrat någonting i specifikationen. Det räcker att de börjat använda någon del av specifikationen som de inte utnyttjat tidigare. Samma sak har hänt för de som handlat "på fel gård" till sina Canon ibland. För blixtarna började Canon utnyttja någon tidigare oanvänd del av specifikationen för ett tag sedan, och då slutade tredjepartsblixtar att fungera som det var tänkt.

Det är alltid en risk man tar när man köper prylar som inte är konstruerade av folk som vet, utan av de som mätt och gissat.
Gammal 2018-05-31, 10:58
Artis

Canon till Canon, Nikon till Nikon osv
För mig räckte det en gång att jag åkte på en nit när jag köpte ett Sigma objektiv till min Canon kamera. Alltså niten kom med att jag köpte en ny Canon och då slutade Sigma fungera med den. Det gick tyvärr inte uppgradera Sigmas FW. Efter det köper jag endast Canon objektiv. Har jag inte råd med ett nytt då köper jag begagnad till ett pris som ett nytt Sigma och då vet jag att det kommer alltid att fungera även om jag köper ett nytt hus.
Ett billigt köp av ett Sigma som kostar hälften som motsvarande Canon kan- och bli så småningom ett dyrt köp den dagen du byter hus.
Gammal 2018-05-31, 12:10
Fredrik AVT

Artis skrev: För mig räckte det en gång att jag åkte på en nit när jag köpte ett Sigma objektiv till min Canon kamera. Alltså niten kom med att jag köpte en ny Canon och då slutade Sigma fungera med den. Det gick tyvärr inte uppgradera Sigmas FW. Efter det köper jag endast Canon objektiv. Har jag inte råd med ett nytt då köper jag begagnad till ett pris som ett nytt Sigma och då vet jag att det kommer alltid att fungera även om jag köper ett nytt hus.
Ett billigt köp av ett Sigma som kostar hälften som motsvarande Canon kan- och bli så småningom ett dyrt köp den dagen du byter hus.
Fast tillhörde detta Sigma deras Global Vision serie med USB dock?
Gammal 2018-05-31, 12:21
Artis

Fredrik AVT skrev: Fast tillhörde detta Sigma deras Global Vision serie med USB dock?
Nej det gjorde det inte.
Gammal 2018-05-31, 14:49
alf109

Garv!
Artis skrev: För mig räckte det en gång att jag åkte på en nit när jag köpte ett Sigma objektiv till min Canon kamera. Alltså niten kom med att jag köpte en ny Canon och då slutade Sigma fungera med den. Det gick tyvärr inte uppgradera Sigmas FW. Efter det köper jag endast Canon objektiv. Har jag inte råd med ett nytt då köper jag begagnad till ett pris som ett nytt Sigma och då vet jag att det kommer alltid att fungera även om jag köper ett nytt hus.
Då gör du precis det som canon och nikon m.fl. vill med andra ord.
Lite som att "om min epsonskrivare slutar funka med mitt windows så tänker jag kasta ut epson och bara köra på microsofts prylar i fortsättningen...."

Nu är det ju tyvärr så det funkar inom kameravärlden och vi konsumenter tuggar i oss.
Gammal 2018-05-31, 14:58
alf109

Polar300 skrev: Ja, Sigma gissar uppenbarligen fel numera. De får väl gissa om.
Problem man slipper så länge man håller sig inom den 'låsta' gården...
Problemet är att nikon till exempel inte har någon motsvarighet till sigmas 50/1,4 art och att de genom att hemlighålla och strula till vill få oss konsumenter att köpa deras ofta mycket dyrare och inte sällan sämre produkter. Nu är det givetvis upp till oss konsumenter om vi accepterar detta i längden, men eftersom just kameramärken verkar vara närmast religion hos många och ingen konkurrent gjort genidraget att öppna upp gränssnitten för tredjepartsleverantörer så kommer det säkert att fortsätta funka på det sättet.
Gammal 2018-05-31, 15:02
Artis

alf109 skrev: Då gör du precis det som canon och nikon m.fl. vill med andra ord.
Lite som att "om min epsonskrivare slutar funka med mitt windows så tänker jag kasta ut epson och bara köra på microsofts prylar i fortsättningen...."

Nu är det ju tyvärr så det funkar inom kameravärlden och vi konsumenter tuggar i oss.
Nej, jag gör inte som Canon vill, jag gör som jag vill. Om Sigma inte tillhandahåller support för egna produkter då klandrar jag inte Canon för det. Jag sk..er i Sigma i stället i fortsättningen och det borde fler göra då skulle Sigma och andra skärpa sig om deras försäljning sjönk till hälften.
Vad gäller din Epson så så småningom slutar den fungera den också efter att Windows uppgraderas till v. 12 (kanske) för då kommer inte drivrutiner vara kompatibla. Det har hänt flera gg.
Gammal 2018-05-31, 15:08
Fredrik AVT

alf109 skrev: Problemet är att nikon till exempel inte har någon motsvarighet till sigmas 50/1,4 art och att de genom att hemlighålla och strula till vill få oss konsumenter att köpa deras ofta mycket dyrare och inte sällan sämre produkter. Nu är det givetvis upp till oss konsumenter om vi accepterar detta i längden, men eftersom just kameramärken verkar vara närmast religion hos många och ingen konkurrent gjort genidraget att öppna upp gränssnitten för tredjepartsleverantörer så kommer det säkert att fortsätta funka på det sättet.
Fast det strulande objektivet tillhörde inte Global Vision serien och gick därflr inte att uppdatera hemma. Hitintills har jag inte hört talas om oåtgärdbara problem med Global Vision, men givetvis får tiden påvisa om detta består.
Gammal 2018-05-31, 15:09
PMD

alf109 skrev: [...] ingen konkurrent gjort genidraget att öppna upp gränssnitten för tredjepartsleverantörer så kommer det säkert att fortsätta funka på det sättet.
Jag tror att Sony har ett öppet gränssnitt (åtminstone om man betalar en licensavgift).

Micro Four Thirds-konsortiet är öppet för alla att gå med i, såvitt jag vet.
Gammal 2018-05-31, 15:11
Artis

alf109 skrev: Problemet är att nikon till exempel inte har någon motsvarighet till sigmas 50/1,4 art och att de genom att hemlighålla och strula till vill få oss konsumenter att köpa deras ofta mycket dyrare och inte sällan sämre produkter. Nu är det givetvis upp till oss konsumenter om vi accepterar detta i längden, men eftersom just kameramärken verkar vara närmast religion hos många och ingen konkurrent gjort genidraget att öppna upp gränssnitten för tredjepartsleverantörer så kommer det säkert att fortsätta funka på det sättet.
Det handlar inte om religion, det handlar om investerade ett hundra tusen kronor ibland i ett märke som man har vant sig vad gäller hantering o dyl. Det är näst intill omöjligt för en normal sansad person att slänga sitt system för ett vrakpris och lägga ut det dubbla för ett nytt plus lära sig handhavande från början. Du kan kalla det religion, jag kallar det sunt förnuft.
Gammal 2018-05-31, 15:57
Fredrik AVT

PMD skrev: Jag tror att Sony har ett öppet gränssnitt (åtminstone om man betalar en licensavgift).

Micro Four Thirds-konsortiet är öppet för alla att gå med i, såvitt jag vet.
Nu tror jag att vissa delar av 4/3 är öppet men inte allt, men rätta mig om jag har fel.
Gammal 2018-05-31, 16:04
Ventures

Det enda Sigma jag har är ett objektivlock som tyvärr satt på en begagnad telekonverter jag köpte. Det skaver i mig varje gång jag ser locket :).
Besvara

Bokmärken

Taggar
autofokus , nikon , sigma

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:35.

Elinchrom ELM8