Annons
Gammal 2019-05-07, 22:26
Pippo

Externa hårddiskar syns inte (Win 10)
Hej!

Tänkte om någon datorkunnig kunde hjälpa mig med ett litet problem. Båda mina externa hårddiskar har helt plötsligt "försvunnit", d.v.s. jag ser dem inte i utforskaren. Under enhetshanteraren finns de och fungerar som de ska, de syns i skivverktyget och via EaseUS Partition Master ser jag att innehållet finns kvar, men hur jag än gör kommer jag inte åt dem. Något förslag på vad jag kan göra?
Gammal 2019-05-07, 23:55
Leica-M-gubben

Prova chkdsk x: /f

i kommando tolken, där x är enhetsbokstaven för partitionerna på diskarna
Gammal 2019-05-08, 06:55
martley

Har du testat diskarna i någon annan dator?

Eftersom det är Windows: Prova att starta om datorn
Prova båda varianterna, att antingen ha diskarna anslutna vid omstart eller inte.

Prova annars detta:
Startmenyn->Administrationsverktyg för Windows->Datorhantering
Välj Lagring>Diskhantering
Högerklicka på önskad volym och välj "Ändra enhetsbeteckning och sökvägar"
Har den ingen enhetsbeteckning så klicka på "Lägg till" och välj en ledig bokstav. Om den redan har en, så prova att använda den i utforskarens adressfält eller på kommandoraden. Fungerar det inte så kan man prova "Ta bort" och därefter "Lägg till" på nytt

En annan variant som kan fungera är att flytta diskarna till andra USB-portar.
Gammal 2019-05-08, 17:28
Pippo

Leica-M-gubben skrev: Prova chkdsk x: /f

i kommando tolken, där x är enhetsbokstaven för partitionerna på diskarna
Får till svar: Cannot open volume for direct access.
Gammal 2019-05-08, 17:33
Pippo

martley skrev: Har du testat diskarna i någon annan dator?

Eftersom det är Windows: Prova att starta om datorn
Prova båda varianterna, att antingen ha diskarna anslutna vid omstart eller inte.

Prova annars detta:
Startmenyn->Administrationsverktyg för Windows->Datorhantering
Välj Lagring>Diskhantering
Högerklicka på önskad volym och välj "Ändra enhetsbeteckning och sökvägar"
Har den ingen enhetsbeteckning så klicka på "Lägg till" och välj en ledig bokstav. Om den redan har en, så prova att använda den i utforskarens adressfält eller på kommandoraden. Fungerar det inte så kan man prova "Ta bort" och därefter "Lägg till" på nytt

En annan variant som kan fungera är att flytta diskarna till andra USB-portar.
Japp, har testat andra USB- portar och en annan dator med samma resultat.

Vad gäller diskhantering så var gör man detta? Det ser ut som att de båda externa diskarna består av vardera tre partitioner. Samma fråga gäller om jag skulle blåsa dem - vilken av partitionerna är det man formatterar?

Bifogar bild på hur det ser ut.

Tack för input, förresten.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	Disk snip.jpg
Visningar:	75
Storlek:	50.4 KB
ID:	148066  

Gammal 2019-05-08, 17:56
Zebulah

Pippo skrev: Japp, har testat andra USB- portar och en annan dator med samma resultat.

Vad gäller diskhantering så var gör man detta? Det ser ut som att de båda externa diskarna består av vardera tre partitioner. Samma fråga gäller om jag skulle blåsa dem - vilken av partitionerna är det man formatterar?

Bifogar bild på hur det ser ut.

Tack för input, förresten.
Enklast är väl att ta bort alla tre partitioner och sedan skapa en enda på respektive disk.
Gammal 2019-05-08, 18:32
Pippo

Zebulah skrev: Enklast är väl att ta bort alla tre partitioner och sedan skapa en enda på respektive disk.
Och det gör man exakt hur...? Sorry, men har kört Mac för länge.
Gammal 2019-05-08, 18:47
pdahlen

Pippo skrev: Och det gör man exakt hur...? Sorry, men har kört Mac för länge.
Hm, kan diskarna vara formaterade för Mac?
Gammal 2019-05-08, 18:51
Pippo

pdahlen skrev: Hm, kan diskarna vara formaterade för Mac?
Hehe, nej, jag omformatterade dem till NTFS och det har funkat sedan dess. Tills nu d.v.s....
Gammal 2019-05-08, 20:23
martley

Det är de där partitionerna på 1680 GB som är dina diskar. De andra partitionerna har möjligen nån sorts administrativ funktion eller så används de inte. Om du tittar på Disk0 så ser man vilken partition som är c:, men det finns ingen motsvarande bokstav för dina externa diskar. Högerklickar du på en av 1680-partitionerna får du upp en meny med olika kommandon. Prova alternativet med enhetsbeteckning. I samma enhet hittar du annars formatering och till och med borttag av partitionen. Det stör mig lite att det inte står nåt filsystem för de partitionerna dock, nå något kan ha gått sönder nånstans.
Gammal 2019-05-08, 20:37
AFJ

Pippo skrev: Japp, har testat andra USB- portar och en annan dator med samma resultat.
Detta låter inte bra. Att det kan bli "knas" med enhetsbeteckningar på en dator kan hända men att du får samma problem även på en annan dator låter helt klart som om det är något fel på diskarna.

Men även det låter märkligt, att två separata USB-diskar skulle sluta fungera samtidigt är inte sannolikt...

Har du viktiga data på diskarna?
Gammal 2019-05-08, 20:45
Pippo

martley skrev: Det är de där partitionerna på 1680 GB som är dina diskar. De andra partitionerna har möjligen nån sorts administrativ funktion eller så används de inte. Om du tittar på Disk0 så ser man vilken partition som är c:, men det finns ingen motsvarande bokstav för dina externa diskar. Högerklickar du på en av 1680-partitionerna får du upp en meny med olika kommandon. Prova alternativet med enhetsbeteckning. I samma enhet hittar du annars formatering och till och med borttag av partitionen. Det stör mig lite att det inte står nåt filsystem för de partitionerna dock, nå något kan ha gått sönder nånstans.
Ok. Högerklickar jag på de "riktiga" partitionerna kan jag bara välja "delete" eller "help". Allt annat, inkl. "change drive letter" är gråmarkerat.
Gammal 2019-05-08, 20:49
Pippo

AFJ skrev: Detta låter inte bra. Att det kan bli "knas" med enhetsbeteckningar på en dator kan hända men att du får samma problem även på en annan dator låter helt klart som om det är något fel på diskarna.

Men även det låter märkligt, att två separata USB-diskar skulle sluta fungera samtidigt är inte sannolikt...

Har du viktiga data på diskarna?
Jo men precis - sannolikheten att båda skulle dö samtidigt kan ju inte vara gigantisk. Alla tester o.s.v. pekar ju också på att de är "friska". Via EaseUS partition master kan jag ju t.o.m. se innehållet på dem.

Ja, de är viktiga då de innehåller bl.a. alla mina bilder. Vid bytet från Mac valde jag att ha den ena disken som lagring och den andra som backup - det är alltså dessa som strejkar nu. Dock var jag så manisk att jag hade ytterligare en backupdisk, vars innehåll nu också finns på grabbens dator samt ytterligare en disk i ett bankfack. Ett alternativ är alltså att formattera om dessa om jag får grepp om hur man gör.
Gammal 2019-05-08, 20:58
Pippo

Formatterade nu om den ena disken och nu syns den igen.
Gammal 2019-05-09, 07:20
Zebulah

Pippo skrev: Och det gör man exakt hur...? Sorry, men har kört Mac för länge.
Högerklicka på respektive partition och välj delete/ta bort

När alla tre är borta så skapar du en ny partition i det lediga utrymmet
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:55.