Annons
Gammal 2007-09-18, 00:33
Bokeh

Phanneteg skrev:
Detta har aldrig varit en brottsutredning så ifall min redovisning av resultatet är aningen redigerad borde väl knappast spela någon roll. Huvudsaken var att jag blivit kvitt det damm som så väl syntes innan efter ett enkelt "blåsjobb" och "handjobb" som vissa uttryckte det. Kan bifoga en mycket bättre, oredigerad bild nästa gång ifall ni vill ha bevis.
Varför inte läsa sidan jag länkade till istället?
Du får svar på alla dina funderingar där, var du kan köpa prylar mm i Sverige finns nämt tidigare i tråden.

Lycka till.

/kent
Gammal 2007-09-18, 08:19
snap

underlättar betydligt
var nyligen i New York o köpte en ljuslampa från visible dust.Du sätter den ovanför sensorn o ser allt skit sedan är det bara att göra rent,du slipper ta en massa provbilder utan du ser direkt om det går bort eller ej.
1.belys sensorn se var skiten sitter
2.blåsbälg valfritt märke ps blås sensor
3.pensel från visible dust(funkar bättre än clas olssons) jag har testat.
4.våtrengöring tops från Elfa(samma som yfo säljer fast för dyrare pengar) paddsen luddar bara topsen klart bättre.
5 BEUNDRA MÄSTERVERKET MED STRÅLKASTARN FRÅN VISIBLE DUST.
Bifogade bilder
Gammal 2007-09-18, 08:20
snap

Så här ser den ut.
Bifogade bilder
Gammal 2007-09-22, 21:06
c0nne

Damm på linsen??
Nu är det som så att jag har inskaffat en D40x för 2-3 månader sen och jag har nu haft problem med den vid vissa tillfällen;

Det är som så att när jag fotar solnedgångar eller andra bilder med himlen i motivet så får jag svarta prickar (oftast en men ibland två eller tre) och jag kollar på mitt polariseringsfilter och där är inget dammkorn eller så och det finns det inte heller undertill...
Men när jag fotar tex en vit bakgrund (låt oss säga en vägg) får jag inte dessa prickarna??

Att notera är att dessa "prickar" är på exakt samma ställe så det är inte flugor som precis paserar förbi eller så.

Är det i kamerahuset dammkornet ligger måntro? men varför syns då det inte på vit bakgrund??

VÄLDIGT tacksam för svar!

MVH
Conrad
Gammal 2007-09-22, 21:17
Eveningstar

Det är damm på kamerans sensor.
Gör en sökning och du kommer hitta gott om trådar och tips om hur man åtgärdar detta.
Gammal 2007-09-22, 21:20
iSolen.se

Re: Damm på linsen??
c0nne skrev:
Nu är det som så att jag har inskaffat en D40x för 2-3 månader sen och jag har nu haft problem med den vid vissa tillfällen;

Det är som så att när jag fotar solnedgångar eller andra bilder med himlen i motivet så får jag svarta prickar (oftast en men ibland två eller tre) och jag kollar på mitt polariseringsfilter och där är inget dammkorn eller så och det finns det inte heller undertill...
Men när jag fotar tex en vit bakgrund (låt oss säga en vägg) får jag inte dessa prickarna??

Att notera är att dessa "prickar" är på exakt samma ställe så det är inte flugor som precis paserar förbi eller så.

Är det i kamerahuset dammkornet ligger måntro? men varför syns då det inte på vit bakgrund??

VÄLDIGT tacksam för svar!

MVH
Conrad
Om du någonsin byter objektiv får du in damm i kameran => på sensorn eller snarare på glasskivan framför sensorn. Beroende på vilken bländare du använder kommer skräpet synas olika tydligt.

Sök här på fotosidan, alla drabbas av det förr eller senare.
Gammal 2007-09-22, 21:21
c0nne

Re: Re: Damm på linsen??
iSolen.se skrev:
Om du någonsin byter objektiv får du in damm i kameran => på sensorn eller snarare på glasskivan framför sensorn. Beroende på vilken bländare du använder kommer skräpet synas olika tydligt.

Sök här på fotosidan, alla drabbas av det förr eller senare.

jasså! tack ska du ha, ska genast söka efter sensorrengöring...
Gammal 2007-09-22, 21:22
chry

Kan ju vara döda pixlar i sensorn också. Visa exempelbild så får du nog svar...
Gammal 2007-09-22, 21:31
c0nne

Det får jag verkligen inte hoppas då det är hyffsat ny kamera ju :(

Här är en exempelbild;
Bifogade bilder
Gammal 2007-09-22, 22:11
chry

Idé
Damma av sensorn.
Gammal 2007-09-23, 10:37
c0nne

Men hur skulle det vara om man blåste rent med tryckluft?? måste ju vara bättre än blåsbälg? iomed man får konstant flöde på luften?
Nu menar jag självklart inte att blåsa på fullt flöde med tryckluften...
Men det är bara en tanke? tryckluften kanske inte är "ren" eller vad man ska säga?

MVH
Conrad
Gammal 2007-09-23, 11:03
iSolen.se

c0nne skrev:
Men hur skulle det vara om man blåste rent med tryckluft?? måste ju vara bättre än blåsbälg? iomed man får konstant flöde på luften?
Nu menar jag självklart inte att blåsa på fullt flöde med tryckluften...
Men det är bara en tanke? tryckluften kanske inte är "ren" eller vad man ska säga?

MVH
Conrad
Luft som expanderar kyls och vatteninnehållet fälls ut. Dessutom kan det finnas olja i tryckluften.

Det behövs ett filter samt en metod som garanterar att luften som kommer ut är torr.
Gammal 2007-09-27, 06:41
J.Weinö

Vet inte om den här länken varit uppe i tråden tidigare, men här kommer den i alla fall.

http://www.cnet.com.au/digitalcamera...82333-1,00.htm
Gammal 2007-11-22, 14:05
Brandin

Tummen upp Tog tag i saken och beställde ett kit
Jag har haft några fläckar på sensorn ett tag och funderat mycket över sensorrengöring. Jag har läst en hel del skräckpropagande, men kom slutligen till denna tråden som fick mig att ta tag i problemet.

I förra veckan tog jag tjuren i hornen och beställde ett, egenhändig ihopplockat, sensorrengöringskit från www.microtools.com. Det blev följande:

D-SLR Brush - Sensor Cleaning Brush 16
SensorWand
Eclipse E2 (reng. vätska, rek av Canon)
PEC-PAD (Lint Free Wipes 4"x4") 100-pack

Slutsumman inkl frakt blev 54.80 Euro (inkl frakt). Känns ganska billigt för 100 våtrengöringar + pensel.

Jag började med att blåsa rent huset bäst jag kunde med min blåsbälg (Hama 5610). Sen gick jag på med penseln (som jag gjorde statisk med blåsbälgen). Det fick bort allt utom två fläckar på sensorn, sen använde jag blötrengöring med Sensorwand+pecpad+eclipse-vätska. Sensorn blev som ny, inte en fläck kvar.

Jag tycker som Kent att man inte ska vara rädd för att göra detta själv, köper man bara rätt grejor (vilket inte är svårt om man läser igenom den sidan Kent länkar till) och är lite försiktig så är det inte alls svårt.

Tack Kent!
Gammal 2007-11-30, 12:28
Lärfars

En dum nybörjarfråga. Jag har tittat lite på olika produkter och undrar vilken storlek som är rätt för min D80? 1,0x, 1,3x eller 1,5-1,6x?
Besvara

Bokmärken

Taggar
bildsensor , dam , damm , kamera , rengöring , sensor , smuts

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:20.