Annons
Gammal 2014-04-24, 13:07
Violate

Skräp/damm - hur få bort?
Se bifogad bild. "Skräpet", eller vad det nu är, uppträder på en del bilder - inte alla. Och med olika objektiv. Och olika inställningar. Har inte stött på detta problem tidigare, någon här som kan säga vad jag behöver göra för att få bort det? Tycker det är konstigt att det inte är med på alla bilder, men när det väl visar sig så är det på samma plats varje gång. Sensorrengöring? Har jag aldrig gjort.. :-)
Tacksam för hjälp.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	_SOF1291.jpg
Visningar:	183
Storlek:	84.2 KB
ID:	134737  

Gammal 2014-04-24, 14:22
Flash Gordon

Den som alltid kör sin kamera på största bländaren kommer aldrig se skräpet. Detta beror på att ljuset då kommer från så många vinklar att skräpet inte et som att en molnig skapar en skarp bild på sensorn.
Se det som en molnig dag med lätta moln men det är hela är det fortfarande väldigt ljust fast det är hela himlen som ger ljus. Världens största diffusare.
Då blir det inga skuggor.
Sensordamm sitter inte på sensorn. Det sitter på glasfiltret oftast kombinerat med ett AA filer framför sensorn.
Det är på det filtret dammet fastnar.
Ju mindre bländare du använder desto tydligare syns skräpet.
Så gå ut och fotografera av en jämnmulen eller blå himmel och överexpenera 1 steg vid minsta möjliga bländare.sensorn.
Dra upp kontrasten i LR och du ser hur mycket skräp som finns på
Med modern dammskak inbyggd i de flesta kameror idag är problemet inte så stort som förr men finns kvar.
Så fotar man normalt bör filtret framför sensorn göras rent åtminstone var 3:dje månad.
Att kunna sköta detta själv hör till vad en fotograf bör kunna.
Detta är lika komplicerat som att tvätta fönster.
Gammal 2014-06-19, 22:37
voitcanon

Är det någon som prövat dessa? http://www.scandinavianphoto.se/prod...ull-frame-15mm Provade dem och fick ränder, är det någon mer som varit med om liknande?
Gammal 2014-06-19, 23:20
Flash Gordon

voitcanon skrev: Är det någon som prövat dessa? http://www.scandinavianphoto.se/prod...ull-frame-15mm Provade dem och fick ränder, är det någon mer som varit med om liknande?
Robin. du har verkligen hittat en billig lösning. Dessa typer av grejor brukade kosta skjortan.
Det jag använt under mer än 10 år är Eclipse och bra svabbar som inte lämnar ludd.
Eclipse vätskan är egentligen bara absolut ren metanol och som kanske har någon tillsats.
Blanda inte ihop detta med vad man kan köpa på Apoteket som ren Metanol. Jag har testat och det ger ränder.
Svabbarna är den dyra delen. De brukade kosta 500 kr för 12 stycken. De är egentligen inget annat än man normalt använder i elektronikindustrin.
Problemet är att hitta rätt kvalitet och storlek och att man ofta måste köpa en förpackning som lär räcka en livstid.
Innan det fanns dammskak på kamerorna gjorde jag nog ren dem en gång i månaden.
Numera är det väl mer en gång 6 månader- Är man på safari i Afrika är det klart oftare. Mer en gång per dag.
Så se till att hitta rätt svabbar till bra pris. De är den dyra delen.
Köp sedan en flaska Eclipse. Den brukade kosta runt 125 kr och räcker i flera år
Gammal 2014-09-27, 21:31
filip71

Så här har jag gjort i många år. Själva spateln har jag gjort genom att klippa ut ett kreditkort - plast som är lagom tjock och böjlig. Sedan putsar man alla kanter och hörn på spateln med lite sandpapper
http://www.cleaningdigitalcameras.com/howto.html

Grejerna köper gör jag för relativt små pengar på ebay; typ så här; då får man 100 våta sensorrengörningar för mindre än 250 spänn...
http://www.ebay.com/itm/PHOTOSOL-PEC...item5afd4130f4
Gammal 2014-11-24, 19:34
Måns H

Pentax gel stick
Jag försökte länge klara mig med blåsbälg och kamerans skakfunktion men det satt prickar kvar. Pollen?

Har försökt med hemgjord spatel och Optinett våtservetter. Blev bättre men inte bra. (Dom är kanonbra till optiken, fanns för 59:- för 50 st hos Glasögonmagasinet.)

Försökte med destillerat vatten från apoteket och ICAs "luddfria" microfiberduk. Hade viss effekt, men duken släppte ludd ------- den ska kanske tvättas innan användningen?

Köpte nu Pentax Image Sensor Cleaning Kit O-ICH-1. Hittade kitet för 375 kr inkl moms och frakt från Microglobe.co.UK London. Verktyget består av en plastpinne med en dyna av polyuretangummi. Man trycker dynan lagom hårt på sensorn (lika hårt som halvvägs med avtryckaren) och flyttar över dammet till ett papper som är lagom klibbigt. Det följer med ett litet block papper. Sex tryck täcker sensorn (APS-C).

Jag körde tre varv. Nu ser Pentax dammvarning inget alls, men en testbild f22 uppförstorad och med mycket kontrast visar några prickar. Eftersom ingen ligger i himlen får det duga så här tills vidare.

Klart seriös produkt. Bäst i mitt test!
Gammal 2014-12-17, 13:53
Mats G

Stora diffusa fläckar
Har försökt att få bort ett antal stora diffusa fläckar på flera Canon D50 kameror.
De syns tydligt vid minsta bländaren och är knappt skönjbara vid typ bl.10.
Använt både våtrengöring och med Sensor Gel Stick.
Dammparticklar tas bort men fläckarna finns kvar.

Kan det vara så att det är någon form av kondens som sitter bakom det yttre glaset på sensorn?
Kamerorna har varit ute en del men inte utsatts för något extremväder. Det var en lång period med väldigt "dävet" väder med hög luftfuktighet. Undrar om den kan ha "smugit sig in i sensorn?
Gammal 2014-12-17, 15:25
voitcanon

Har hört folk som fått damm mellan glasen på sensorn.
Gammal 2014-12-17, 16:57
Flash Gordon

voitcanon skrev: Har hört folk som fått damm mellan glasen på sensorn.
Måste vara ovanligt. Normalt ligger det en ram med o-ringstätning runt kanten. Annars hade t.ex. vätska kunnat läcka in vid rengöring. Finns det damm innanför glaset kom det nog snarast dit vid tillverkningen eller en senare reparation.
Gammal 2014-12-17, 16:58
voitcanon

Hittade en tråd om x-t1 an som tydligen hade dålig tätning runt sensorn. Kommer dock ej ihåg forumet.
Gammal 2014-12-17, 16:59
Flash Gordon

Mats G skrev: Har försökt att få bort ett antal stora diffusa fläckar på flera Canon D50 kameror.
De syns tydligt vid minsta bländaren och är knappt skönjbara vid typ bl.10.
Använt både våtrengöring och med Sensor Gel Stick.
Dammparticklar tas bort men fläckarna finns kvar.

Kan det vara så att det är någon form av kondens som sitter bakom det yttre glaset på sensorn?
Kamerorna har varit ute en del men inte utsatts för något extremväder. Det var en lång period med väldigt "dävet" väder med hög luftfuktighet. Undrar om den kan ha "smugit sig in i sensorn?
Är du säker på att du inte fått aa-filtret skadat. Det kan ge dessa fläckar. Leica lider av fenomen på flera av sina senare modeller.
En del sensorer har också haft beläggningen på utsidan glaset och kan lätt skadas om man använder felaktig rengöringsvätska.
Gammal 2014-12-17, 17:02
Flash Gordon

voitcanon skrev: Hittade en tråd om x-t1 an som tydligen hade dålig tätning runt sensorn. Kommer dock ej ihåg forumet.
Jag har X-PRO1 och har bara använd en Visible dust magic brush på den några gånger. Annars måste jag säga den håller sig förvånansvärt ren trots att sensorn ligger så öppet vid objektiv byte.
Gammal 2014-12-17, 17:13
voitcanon

Har x-e1 och x-m1 har endast fått en jobbig fläck på ena kameran som jag lyckades göra mycket värre så jag fick lämna in den...
Gammal 2014-12-17, 19:32
Mats G

Flash Gordon skrev: Är du säker på att du inte fått aa-filtret skadat. Det kan ge dessa fläckar. Leica lider av fenomen på flera av sina senare modeller.
En del sensorer har också haft beläggningen på utsidan glaset och kan lätt skadas om man använder felaktig rengöringsvätska.
Försiktigt använd Visible Dust Sensor Clean rengöringsvätska, med deras svabbar är det jag använt.
Hur ska man kunna avgöra om aa filtret är skadat?
Gammal 2014-12-17, 19:41
Flash Gordon

Mats G skrev: Försiktigt använd Visible Dust Sensor Clean rengöringsvätska, med deras svabbar är det jag använt.
Hur ska man kunna avgöra om aa filtret är skadat?
Jag har bara sett det på bild så jag har ingen egen erfarenhet gudskelov. Antar du vet hur damm och kondens fläckar ser ut normalt på sensorn i förstoring.
De är mörkast i mitten och ljusare mot kanterna.
När aa-filtret blir skadat är det en mörk ojämn kant runt fläcken och som sedan är ljusare i mitten.

Du kan titta själv på följande länk. Canon har haft vissa modeller där AA-filtrets beläggning på på utsidan glaset. Det pratades om bland annat 5DMKII men det visade sig sedan vara fel. 50D hör väl ungefär till samma årgång.
Eclipse släppte efter ett antal skador en speciell rengöringsvätska till dessa som heter Eclipse E2.
Detta eftersom vanlig Eclipse kunde orsaka skador.
Besvara

Bokmärken

Taggar
bildsensor , dam , damm , kamera , rengöring , sensor , smuts

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:12.

B+W Filter