Annons

Tamron 70-300 VC vs NIKKOR 70-300 VR

Produkter
(logga in för att koppla)

The_SuedeII

Aktiv medlem
Jag har kört AFS70-300VR på D700, D90, D3x - och måste väl säga att den gluggen imponerar mest när man sätter den på D700.

Zoom-området 70-240mm är skarpt redan från full bländare. På D90 tappar den lite för mycket skärpa på 300mm för att jag ska vara riktigt komfortabel med det.

Läs detta med en stor nypa salt - det är ett riktigt kompetent objektiv, och det är svårt att hitta bättre i prisklasser söder om Sigmas 100-300F/4. Och skärpan är inte "dålig" på 300mm på en crop-kamera, bara "avsevärt lägre än vad jag vet går att uppnå". Det iofs dubbelt så dyra Sigma-objektivet är lika bra på F/4 som AFS70-300 på F/8.

VR-funktionen fungerar lika bra i båda objektiven (N/T) efter vad jag kommit fram till.

Om de kostar ungefär lika där du tänker handla - köp Nikkor-objektivet. Bara för att! Nikon har bättre och snabbare kundeftervård än vad Tamrons agent i Sverige (Focus trading) har.
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Jag har ett 70-300VR och det fungerar riktigt fint. Har också ett Kenko x1.4, men det är en kombination som blir sådär, dåligt ljusvärde och AF fungerar enbart sporadiskt, tycker också jag tappar på skärpa också.

Om man behöver mer än 300 så skulle jag titta på Sigma 120-400 vilket säljs begagnat för runt 4500:- Har också själv funderat på Tamron 200-500 men vad jag har hört så är AF lite seg.
Bara för att få upprepa vad alla andra sagt:
- även jag har denna kombo, 70-300 VR och Kenkos 1,4 PRO, och för mig funkar AF hyfsat i normalt ljus, men skärpan är dålig, mycket mjukt. Jag testade från Katarinavägen att fota slupen med Vickan och Daniel (lååångt avstånd) både med och utan konverter, och det gick lätt att beskära fram minst lika bra bilder utan konverter som obeskuret med. Om ni förstår.

Är det någon med ett ljusstarkare tele som är intresserad av en konverter i nyskick.. ;-)
 

jelu1661

Aktiv medlem
Det här är inte riktigt relevant för tråden, men det har kommit så många bra svar att jag med gott samvete kan leda den lite åt sidan.

Flertalet inlägg påstår självsäkert att _alla_ 70-300 oavsett märke är dåliga vid 300mm. Alla är ett ord man bör bruka med försiktighet. Canons 70-300 L IS är utmärkt vid 300mm.

Fel tillverkare och utanför budgeten, men rätt ska vara rätt :)
 

gripenfighter

Aktiv medlem
autofokus

Håller med föregående talare som lyft nikons fördelar. Dock finns det en faktor som leker skjortan av tamron och det är nikons autofokus. Den är i särklass bättre. Dessutom har man om jag inte är fel ute två lägen på vc normal och aktive. En positiv sak med tamron glugg är att i sökaren ser man vc arbeta dvs inom vc området står bilden stilla om du skakar lite grann. Mitt råd blir nikons objektiv tillika ken rockwells råd.
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Har själv 70-300VR och tycker faktiskt skärpan är mycket bra på 300mm,och funkar i övrigt kanon med D90.I övrigt får du snabb och tyst autofokus,utmärkt bildstabilisering samt goda optiska egenskaper .
 

SuperOsse

Aktiv medlem
Har du köpt något? Tamrons 70-300 VC är grymt bra. Har inte testat Nikons.
Tack för alla era svar. Objektivet får vänta en månad då jag haft lite utgifter med bilen. Men nästa månad blir det med största sannorlikhet en Nikkor 70-300 VR. Inget illa mot Tamron men det känns bara bättre om jag håller mig innom märket då deras prestanda är likvärda.

Tack för alla goda råd. FS är en välsignelse för oss nybörjare då man snabbt får MÅNGA och BRA svar av kunniga medlemmar som gärna vill hjälpa till!!!

Mvh//Osse
 

Fixer

Aktiv medlem
Fast är de verkligen likvärdiga vid 300? Nikon verkar vara som sämst där medan Tamron inte tappar. Har inte testan någon av dessa, bara läst.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Efter att ha tagit lite rast från fotosidan några månader så kunde jag inte hålla mig längre.. Måste kommentera i forumen! :D

Jag har själv köpt Tamron 70-300 VC och är supernöjd! (har ej testat Nikons 70-300 VR)

Hade ett Tamron 90mm macro sen innan som jag varit grymt imponerad av- dock så har den väldigt långsam autofokus.

Använder Tamron 70-300 på min Nikon D3 och min Nikon D5000. Skärpan är imponerande även på största bländare även om den blir lite sämre på 300mm.

Bildstabiliseringen fungerar ypperligt (enligt mig då som aldrig haft någon innan). Den ger mig iaf ca 3 stegs längre slutartider utan skakningsoskärpa. Men man måste lära sig jobba med den på ett visst sätt har jag upptäckt, det är lite speciellt..

Autofokusen är snabb och mitt objektiv har ingen fram eller bak-fokus.

OBS! Subjektiv bedömning av en person som aldrig haft zoom eller teleobjektiv innan.
 

magnus67

Aktiv medlem
Väcker upp denna tråd för att ställa en kompletterande fråga.

Jag har läst testerna av både Nikons och Tamrons 70-300 på Photozone
http://www.photozone.de/nikon_ff/620-nikon70300f4556vrfx
http://www.photozone.de/nikon_ff/619-tamron70300f456fx

Som jag ser det är de väldigt lika, Tamron håller lite bättre skärpa i 300-läget, och genomgånde lägre kromatisk abberration. Tittar jag på testbilderna är det ingen märkbar praktisk skillnad, och oskärpans karaktär är också likvärdig. Men jag kanske ändå lutar åt Tamron.

Eftersom det är 67 mm filtergänga på min 28-75 normalzoom, men 62 mm på Tamrons 70-300 vore det praktiskt om man kunde använda samma filter på 70-300 genom att alltid låta en step-ring sitta på.

Det jag undrar är om det finns plats innanför motljusskyddet för en 62-67 mm step ring för filter på Tamronen? Nån som äger en och kan testa?
Tacksam för svar.
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Nikons byggkvalitet, autofokus och VR slår tamron ett antal gånger om, men kör man manuellfokus, snabba slutartider så är det hugget som stucket.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nikons byggkvalitet, autofokus och VR slår tamron ett antal gånger om, men kör man manuellfokus, snabba slutartider så är det hugget som stucket.
Det är onekligen märkligt att inga tester jag sett påstår något sådant. Har du verkligen prövat objektivet eller är det bara devisen "Nikon är bäst" som talar?
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Det är onekligen märkligt att inga tester jag sett påstår något sådant. Har du verkligen prövat objektivet eller är det bara devisen "Nikon är bäst" som talar?
Det är väl självklart att jag har testat objektiven! Jag skriver inget hittepå för att ha kul, jag skriver hur jag upplever objektiven som jag har testat, tamronet har jag bara destat några timmar men nikon hade jag en hel dag i naturen i hopp om att en havsörn skulle dyka upp (det finns många här nere i karlskrona).

Jag är aldrig inne och kladdar i trådar som handlar om objektiv som jag aldrig har testat.

/Hannes
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Nikons byggkvalitet, autofokus och VR slår tamron ett antal gånger om, men kör man manuellfokus, snabba slutartider så är det hugget som stucket.
Jag har (och har haft) båda ganska länge. Därför känns det lite konstigt att höra detta - Nikon-gluggen är på inget sätt speciellt mycket bättre. Jag fotar mest rörliga saker, och uppfattade ingen speciell skillnad i AF. Vad det gäller stabiliseringen är nog Nikon-gluggen bättre, men bara när man panorerar efter fågel t.ex. Den reagerar lite annorlunda.
...........

Svar på grundfrågan: NEJ, det kommer nog vara väldigt svårt att klämma in en 62-67 step-ring.
 

Tobber

Aktiv medlem
Nikon D5100+Nikon 70-300 VR

Tar upp denna gamla tråd ,eftersom den berör lite av vad jag undrar över ,nämligen,kommer ett Nikon 70-300 VR att prestera lika bra skärpemässigt på min DX kamera Nikon D5100 som det gör på en en fx kamera

Tack på förhand
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Nej, det kommer den inte. Du måste blända ner till bl. 8 vid 300mm på en en Dx kamera för att få samma skärpa som på bl. 5.6 vid 300mm på en FX kamera.
Jag vet eftersom jag använder det på både min D3 och min D5000.

Dock så är objektivet skarpare vid 70mm, så där blir skärpetappet inte lika stort på en Dx-kamera.
 
ANNONS