Annons

Överlägsen ljuskänslighet är NEGATIVT?

Produkter
(logga in för att koppla)

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Visste inte riktigt var jag skulle posta min fråga, men i Proffsfoto nr 2 2012 jämförs Nikon D800E mot Hasselblad H4D och då anges som negativt för D800E dessa överlägsna ljuskänslighet. När är det en nackdel?
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Visste inte riktigt var jag skulle posta min fråga, men i Proffsfoto nr 2 2012 jämförs Nikon D800E mot Hasselblad H4D och då anges som negativt för D800E dessa överlägsna ljuskänslighet. När är det en nackdel?
Jag har inte läst testen ifråga.
Men det som Hasselbladaren och mellanformatet är bättre på är tonomfånget på lågt ISO.
På höga ISO "högre känslighet" så är D800 bättre, mycket bättre ju högre ISO.


Hasselbladaren levererar en aning bättre i studion, men skillnaden är inte alls stor.
Det man brukar nämna är att i studion så återges hudtoner och hårslingor bättre med bladaren. Väldigt ljusa partier blir sällan utbrända och samtidigt så är skuggpartierna fint uttecknade, man pratar också om renare färgåtergivning.
Det är många faktorer som inverkar som t.ex optik och mjukvara.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Men det som Hasselbladaren och mellanformatet är bättre på är tonomfånget på lågt ISO.
På höga ISO "högre känslighet" så är D800 bättre, mycket bättre ju högre ISO.
Så har jag också uppfattat det hela, att mellanformat har bättre tonomfång, speciellt på låga ISO.

Att D800 skulle vara bättre på höga ISO stämmer också med min uppfattning, därför blev jag överraskad av formuleringen att det skulle vara en nackdel.

Men det kan ju vara som ni skriver att det kanske bara är en olycklig forumlering i artikeln och att de istället menade att det negativa med D800E är att den är sämre på låga ISO än Hasselbladaren.
 
ANNONS