Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ideer om Kompisars fototävling

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan alla som har lyckats komma in här och börjat läsa.
Jag håller ju nu på i skrivande stund att leta reda på ett sätt för mig och mina kompisar att ha våran fototävling online, jag ska ge en liten genomgång hur det har funkat hittils.

Som det är nu så har jag och mina kompisar fotat i en vecka per tävlingstema sedan träffats på ett fik varje söndag med en utskrift av vårat foton som anställda eller kunder på fiket har fått bedömma.

Nu till nästa upplaga av tävlingen skulle vi vilja testa att på ett forum som detta vilja lägga upp våra bilder för röstning i 1 vecka och sedan kora vinnarbilden efter alla har röstat (vi kommer inte att va med att rösta, alla är för dåliga förlorare för det :D) och sedan ha det så vecka efter vecka här på Fotosidan.se.

Vi skulle vilja ha det så för att få folk som är fotointresserade att bedömma bilder istället för random folk på ett fik att göra det....vi har märkt att det är ofta inte är fotot per se som bedöms utan om folk i allmänhet tycker om en viss grej eller inte... ett exempel är tex är att om folk tycker om bebisar så röstar dom på den bilden även fast det är en dålig komponerat eller dåligt belyst bild. Och vi vill inte att det ska bli en tävling som blir att hitta motiv som en viss sorts människor tycker om mycket ist för att göra ett bra foto.


SÅ MIN FRÅGA ÄR!
Finns det tillräckligt med folk som är intresserade på att rösta i en sådan här tävling även fast det bara är jag och mina kompisar som är med?

Eller är det inte genomförbart utan att släppa deltagarlistan fri för alla här?


Jag tackar på förhand för tacksamma svar och tankar och ideer från alla här

Tack och hej!
Tommy Lindberg
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det behöver vara på något sätt så det är enkelt att rösta. Vi har haft en snarlik tävling på minhembio foto. Där man kunde sätta likes. Instagram kanske fungerar med en grupp för varje tävling. Sätter man en blänkare tex från denna tråd så kan man säkert få ett antal som röstar.
 
Det behöver vara på något sätt så det är enkelt att rösta. Vi har haft en snarlik tävling på minhembio foto. Där man kunde sätta likes. Instagram kanske fungerar med en grupp för varje tävling. Sätter man en blänkare tex från denna tråd så kan man säkert få ett antal som röstar.
Ok ja har inte testat instagram förr så får titta in på det...såg nu att grupper på den här sidan kan ha utmaningar med röstning antar jag, men då är väl det så att alla som ska rösta måste gå med i gruppen. Men det känns som om gruppen bara kommer klickas förbi.
 

lighthouse

Ny medlem
Sponsor till fototävling

Hej,

jag vet inte om det är relevant här. Men har ni tänkt att koppla in sponsorer till tävlingen, längre fram? Är ni intresserad av mindre sponsorer?
 
Hej,

jag vet inte om det är relevant här. Men har ni tänkt att koppla in sponsorer till tävlingen, längre fram? Är ni intresserad av mindre sponsorer?
Jag vet inte vad det skulle innebära i detta läge som vi är nu, väldigt mycket i uppstartsfas av nått....ett gäng kompisar med fotointresse, som i detta läge i brist på annat träffas lokalt och låter cafepersonal och kunder bedömma och välja en vinnare av veckans tema.

Och vi jobbar på att få in en fot att fixa någon utställning. Ambitionen är större än vad vi är just nu, vi har dock inte någon utskriven plan för hur eller vad riktigt än. Men som sagt hur skulle det funka med en mindre sponsor i detta läge? Inte vet jag lite mer input hur en sponsor skulle vilja göra skulle oxå kanske trigga till lite tankebanor hur det skulle kunnas tas vidare.
 

lighthouse

Ny medlem
Jo, vi har arrangerat lite sportfoto tävling förut och det är ganska lätt att maila till olika butiker och fråga om presentkort till vinnarpriset. Ofta är det symboliska summa (~500) men räcker att sätta igång fotografer. Är det prisutdelning med foto som läggs på facebook så är det extra värde för fotografer. Jag kan tänka mig att sponsra ifall teman är rätt till exempel. Så kanske någon form av att öppet annonsera om tema och forma det så att de företag kan lätt se det och enkel kan sponsra.

Det viktigaste är att ni ska ha roligt under tiden dock, då kan ni hålla på länge.
 
ANNONS